• dchpr

Namnet Lucille...?

Fint namn eller bara "trashigt"...? Inte till nyfödd utan ev i namnbyte som vuxen (25-30), tillsammans med något mer, vanligare förnamn. 

Ska tydligen förekomma i någon blodig tv-serie, ja, har inte sett den. 
    Förknippar själv namnet mer med 50-60-tal, vintage/rockabilly.

Bara nyfiken på åsikter, finns inte mycket att hitta sedan tidigare då det är ganska ovanligt (finns 35 st i Sverige).

• Svar på tråden Namnet Lucille...?
  • Anonym (K)

Lucille heter Negan's baseballträ i the walking dead. Den han slår sönder skallen på folk med alltså.

• Anonym (A)

Tycker inte alls om det. Tänker mest på Lucifer och tycker det därutöver låter allmänt billigt och obildat.

• Tecum

Bluesartisten B B King kallade sin gitarr Lucille. Jag tycker att det är ett jättefint namn - men kanske inte på en svensk tjej... Bättre till en vuxen än en nyfödd dock.

• Anonym (Jgzjgzjzg)

Ledsen, stark wt-varning. Sen är inte andras åsikter något man behöver bry sig om, men gör man det ska man INTE välja namnet Lucille.

• dchpr
    Anonym (K) skrev 2018-04-02 19:26:07 följande:

Lucille heter Negan's baseballträ i the walking dead. Den han slår sönder skallen på folk med alltså.

Visst ja, något zombie-trams va? Verkar fånigt... Fast plus för att namnet inte låter "snällt" då Cool.
    Sitter "alla" och glor på det där? Anar av allt tjat om det där "Game of Thrones" att tv-serier tar alltför mycket plats i folks liv. 
  • Bibbidi

Kom och tänka på den här låten 

Angående namnet skulle jag säga att det beror lite på vad ni har för efternamn. Har ni ett vanligt "svenskt"-efternamn? Nja i sådana fall. Lucille Andersson. hm... vet inte riktigt vad jag tycker. Inte perfekt kanske.

• Bibbidi

Kommer det vara tilltalsnamnet eller mellannamnet? Som mellannamn kan det ju funka.

• dchpr
    Bibbidi skrev 2018-04-02 20:30:25 följande:

Kommer det vara tilltalsnamnet eller mellannamnet? Som mellannamn kan det ju funka.

Inget alls bestämt än... Vuxen som vill byta både för- och efternamn, letar runt och har jävligt svårt att hitta "vanliga" namn som inte är tråkiga. Ska inte ta något -son-efternamn men inget påhittat som låter låtsas-adel heller. 
  • Akira Öken
    Akira Öken skrev 2018-04-02 20:46:47 följande:

Jag gillar det inte. Associerar det med ordet "imbecill".

Det var dock inte meningen att lägga till en arg, röd gubbe. SÅ mycket ogillar jag inte namnet...
  • Anonym (ojoj)

Kolla ett par avsnitt av Netflix "Arrested development" så blir du nog mindre sugen på Lucille.

• fluu

Inte trashigt, men kan låta knepigt med fel efternamn. Namnet i sig är vackert. Inte så värst krångligt, men eget. Tänker franskt. Funkar ändå i Sverige.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • dchpr
    Anonym (ojoj) skrev 2018-04-02 21:32:33 följande:

Kolla ett par avsnitt av Netflix "Arrested development" så blir du nog mindre sugen på Lucille.

TV-serier igen... 

Därför det är bra att fråga.
    Har man inte tid att kasta bort livet på att plöja tv-serier själv så är det tur att det finns andra som har Skrattande (Gör folk annat nuförtiden?Obestämd) 
    Var bara nyfiken, folk brukar ändå rekommendera varandra här alla möjliga udda och ofta påhittade och inte ens 'riktiga' namn. 
  • Anonym (nja)

Tycker det låter lite för TV/ bok karaktärsaktigt. Skulle du vara min vän och berätta att du ska byta ditt namn till Lucille hade jag tänkt att du läst någon fantasy vampyr hichscool bok för tonåtingar och tyckt att karaktären med det namnet varit cool och häftig och nu vill du också vara vampyrcool och häftig.

Sorry för väldigt ett specifikt scenario, men det var mina tankar iaf.

• Anonym (Vitrumpa)

Jag tänker också på rockabilly, jättefint namn

• Anonym (Arrested)

Tänker vintage, lite Estelle vibe liksom. Häftigt namn - och jag älskar Arrested development.

Svar på tråden Namnet Lucille...?