• Lillifee

Bör barn be om veckopengen för att få den?

Jag och min man är lite oense om detta. Vi har barn på 9 och 12 och de brukar inte komma ihåg att be om veckopengen. Hur gör ni andra? Får de veckopengen automatiskt?

• Svar på tråden Bör barn be om veckopengen för att få den?
  • Tirem

Brukar ni be er arbetsgivare om lön varje månad eller kommer den ändå?

• Tirem

• Pullan87

Nu är inte mina barn tillräckligt gamla för veckopeng men självklart ger man deras peng även om de själva glömt det. Annars skulle iallafall jag känna att jag lurat barnen.

• BurningDiamond
    Tirem skrev 2018-04-02 22:05:23 följande:

Exakt.
  • äldreochklokare
    Lillifee skrev 2018-04-02 22:01:48 följande:

Jag och min man är lite oense om detta. Vi har barn på 9 och 12 och de brukar inte komma ihåg att be om veckopengen. Hur gör ni andra? Får de veckopengen automatiskt?

Men varför ger ni barnen veckopengen, reflektera lite över det först kanske? Det låter som om ni bara gör det för att man "ska" ge barn veckopeng. Tanken med veckopeng brukar var att man successivt ska lära sig ta hand om sin ekonomi, då är det givet att barnet behöver få pengar så att det kan göra det! 

Och nej, barnet ska inte behöva tigga efter sin veckopeng varje vecka, blir för det första väldigt tjatigt men det markerar också er vuxna makt varje gång. Inte ok just för veckopeng. Har man sagt till barnen "ni får veckpeng på lördagar" - så ska man se till att hålla det. 

Jag är lite nyfiken på den av er föräldrar som anser att ni inte har skyldighet att ge om barnet glömmer veckodag? Är den personen snål? Eller tycker den personen om det här "makten"? 
  • Physalis

Vad skulle syftet vara med att inte ge om de glömmer att fråga? Är det under en viss tidsram de måste fråga för att få? Eller kan de få 3 veckors veckopeng på samma gång ifall de den tredje veckan kommer på att de glömt?

Korrekturläser som en kratta
  • Lillifee

Tack för svaren. Då är ni inne på min linje, inte min mans. Ska ta upp detta med honom igen. Jag vill ju att barnen ska lära sig hantera pengar, inte att det ska läggas fokus på att de ska komma ihåg den. Tycker inte min man är snål men att han tänker "lite" fel här. 

• Noran

Ger månadspeng. Varken jag eller barnet skulle komma ihåg varje vecka.

Svar på tråden Bör barn be om veckopengen för att få den?