• Anonym (miercoles)

Varför retar sig folk på att man inte köper nytt???

Har nån idiotkollega på jobbet som går runt och tjatar på mig att köpa ny bil stup i ett och undrar varför jag har råd med så mycket mer än honom.

Brukar liksom inte lägga pengar på onödiga saker så därför blir det kvar mer i månaden. Han å andra sidan lägger pengar på dyra saker, åker till jobbet (cykelavstånd) i sin ganska nya bil, osv. Jag har en äldre bil som jag är nöjd med. Jag vet inte om han stör sig på det eller vad men han tycker hela tiden jag borde sälja den och köpa en ny.

Påtalat att jag inte vill flera gånger men tjatet fortsätter. Min chef tycker det är en struntsak och bara ska skaka av mig. Men det är svårt när man har kollegan i närheten varje arbetsdag.

Varför är folk så irriterade över att man inte slösar med pengar som dem?

Det är ytterst sällan jag köper nytt, och då kallas man för snål och egoistisk. Vad fan, jag köper ju hellre begagnat så långt det är hållbart.

Hur sätter man en sån här idiot till kollega på plats??

• Svar på tråden Varför retar sig folk på att man inte köper nytt???
  • Hellishen

Alltså ge tillbaka lite med samma mynt då; kollegan verkar ju vara en jobbig typ... Säg ungefär att du föredrar att spara pengar till resor/nöjen/boende/din aktieportfölj eller vad det nu är. Sen kan du ställa lite närgångna frågor om hans ekonomi och prioriteringar och tracka honom lite lagom och sedan försöka enas om att ni tänker olika och att ni kanske kan acceptera det och prata om något annat på nästa fikarast.

• Anonym (.)

Jag känner igen det där. påtalade till sist att jag kunde köpa en ny bil, bara för årets aktieutdelning, men att jag gillade min och skulle köra den ett tag till.

Det tjatet tystnade då

• Anonym (Obi Wan Kenobi)

Det är svårt att förstå varför någon tjatar för att en kollega ska köpa ny bil.

Är han man och du kvinna, så att detta egentligen är ett fall av "mansplaining" ?
    Eller är det så att han stöter på dig och inte kommer på något bättre att prata om?

Jag har en äldre bil och sparar massor av pengar på det.

• Shameless

Alltså tjatar han på att du ska köpa ny bil eller att han ska köpa ny bil?

• Anonym (mmm)
    Shameless skrev 2018-04-03 01:24:01 följande:

Alltså tjatar han på att du ska köpa ny bil eller att han ska köpa ny bil?

Läste du ens TS? Det står klart och tydligt redan i mening 1 (och även senare)!
  • Anonym (mmm)

TS, kan det vara så att han i hemlighet vill köpa just din bil och därför tjatar om att du borde sälja den Flört, fråga det nästa gång han tjatar! 

• Anonym (Hastings)

Jag lever sparsamt för att slippa jobba, tänkte gå i pension vid 55 nämligen och jag tycker det är mer värt än en ny bil. Frågor på det?

• Ka11e

Denna tråd lockar nog oss smygsmålänningar. Jag har också köpt en gammal bil och vi skojade senast i helgen om att vi lägger lika mycket pengar på bilen under ett år som de flesta av våra bekanta lägger i månaden.

Tyvärr är det ju inte riktigt så att de små utgifterna gör en extremt rik, då måste man ha stora inkomster, men för oss vanliga människor kan sparsamhet ändå ge en stor frihet.

• Anonym (J)
    Anonym (miercoles) skrev 2018-04-02 22:05:05 följande:

Har nån idiotkollega på jobbet som går runt och tjatar på mig att köpa ny bil stup i ett och undrar varför jag har råd med så mycket mer än honom.

Brukar liksom inte lägga pengar på onödiga saker så därför blir det kvar mer i månaden. Han å andra sidan lägger pengar på dyra saker, åker till jobbet (cykelavstånd) i sin ganska nya bil, osv. Jag har en äldre bil som jag är nöjd med. Jag vet inte om han stör sig på det eller vad men han tycker hela tiden jag borde sälja den och köpa en ny.

Påtalat att jag inte vill flera gånger men tjatet fortsätter. Min chef tycker det är en struntsak och bara ska skaka av mig. Men det är svårt när man har kollegan i närheten varje arbetsdag.

Varför är folk så irriterade över att man inte slösar med pengar som dem?

Det är ytterst sällan jag köper nytt, och då kallas man för snål och egoistisk. Vad fan, jag köper ju hellre begagnat så långt det är hållbart.

Hur sätter man en sån här idiot till kollega på plats??

Du säger " jag trivs med att inte slösa mina pengar på materiella ting, det är inte de som har ett värde i mitt liv men vad kul att ditt liv känns mer värdefullt när du köper ny bil" :)
  • fjanten

Hade också en kollega som kunde fråga sånt (våra stenåldersbilar är från -04 och -08). Jag bad henne tillslut förklara varför hon tyckte vi behövde en ny bil. Hon fick inte fram något vettigt. Så då förklarade istället jag hur billigt vi har det med våra bilar, till skillnad från deras månadskostnader på sin nya nissan. Vi kan dessutom själva mecka med bilarna, till skillnad från henne och hennes karl, vilket givetvis bidrar till lägre kostnader.

Hon var också en sån där som skulle ifrågasätta folks val av mobiltelefoner, bostäder, resmål osv...

Svar på tråden Varför retar sig folk på att man inte köper nytt???