• Slemmis

    Kroatien i augusti med 10 månaders?

    Hej!

    Som rubriken antyder funderar vi på att åka till Kroatien i augusti med vår bebis som då kommer vara 10 månader. Det är vårt första barn och vi funderar över om det kanske inte är så bra att åka till ett så varmt ställe med en så liten? Är det någon här som varit iväg på liknande resa och kan dela med sig av sina erfarenheter? Borde vi satsa på nåt svalare eller oroar vi oss i onödan?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Kroatien i augusti med 10 månaders?
  • cyberbabe

    Ja ni oroar er i onödan ;)

    Vi var i Kroatien i augusti förra året med vår son, då var han 5 månader. Det var inga problem alls, och inte alls särskilt varmt. Vi var tvungna att ha tröjor på oss på kvällarna.

    Nu är vi nyligen hemkomna från 2 veckor i Thailand, sonen blev 11 månader när vi var där. DÄR snackar vi värme, men sonen var faktiskt den i familjen som klarade det bäst. Tänk bara på att ha uv-dräkt och mössa, när de badar så svalkas de. Vår son har gått ett tag så var inte nöjd med att sitta och leka i något uv-tält utan ville gå runt och utforska.

    Tänk såhär: det finns ju barn även i dessa länder så varför skulle inte ditt barn klara av att vara där?

  • Slemmis

    Tack för svar, ja egentligen var det nog mest svärmor som började oroa sig ???? vi ska åka med dem alltså! Jag tror nog egentligen också att det skulle funka. Vi får se om det blir Kroatien eller nåt annat :)

  • cyberbabe
    Slemmis skrev 2018-04-03 11:57:54 följande:

    Tack för svar, ja egentligen var det nog mest svärmor som började oroa sig ???? vi ska åka med dem alltså! Jag tror nog egentligen också att det skulle funka. Vi får se om det blir Kroatien eller nåt annat :)


    Trevlig resa!
  • ankaret16

    Hej!

    Jag tycker inte att du ska oroa dig alls.

    Jag skulle nog tänka mer på smittor, sjukdomar och möjlighet till vård om något händer. Kroatien är ett väldigt rent land med ett fungerande samhälle och vård. Liknar Sverige mycket mer än tex Spanien, Cypern m.fl.

    Kroatien är ett bra resmål med småbarn!

    Dessutom slipper ni en miljard sandkorn på stranden som fastnar på hela kroppen och letar sig in i blöjorna ?

  • Slemmis
    ankaret16 skrev 2018-04-03 14:10:24 följande:

    Hej!

    Jag tycker inte att du ska oroa dig alls.

    Jag skulle nog tänka mer på smittor, sjukdomar och möjlighet till vård om något händer. Kroatien är ett väldigt rent land med ett fungerande samhälle och vård. Liknar Sverige mycket mer än tex Spanien, Cypern m.fl.

    Kroatien är ett bra resmål med småbarn!

    Dessutom slipper ni en miljard sandkorn på stranden som fastnar på hela kroppen och letar sig in i blöjorna ?


    Låter ju toppenbra! Ska framföra detta till sambo och svärfamiljen :) har du varit där med en liten nån gång? Vi tänkte ev åka till Split.
  • ankaret16

    Vi har inte varit där när barnen var så små (våra yngsta barn, två tvillingar grabbar var 6 år när vi var där för 2 år sedan), men om jag skulle välja ett land med sol och bad med en liten, så skulle det absolut bli Kroatien.

    Kort flygtid är ju också ett stort plus tycker jag.

    Det är så fint i Kroatien. Vattnet är kristallklart och naturen är väldigt vacker. Det är rent och städat och de som bor där behandlade oss inte som turister. De är mer som oss tycker jag.

    Vi var ca 8 mil söder om Split. Där var det ganska billigt att köpa kläder och mat, men det kanske kan vara lite dyrare i Split som är mycket större. Det vet jag inte riktigt.

    Stränderna består av otroligt vacker klappersten.

    Glöm inte badskor bara. Det finns att köpa överallt och är ett måste när man ska gå omkring på stenarna.

  • LakritsMatte

    Tänk på att barn under ett år är extremt känsliga för sol och ska inte vara i solen ALLS ens med UV-kläder och solskyddskräm. (Jag skulle inte ens våga smörja in ett så litet barn med så mycket solkräm som behövs). Det vill säga inget havsbad för bebisen och ni måste ha parasoll eller uv-tält på stranden. Och jag tyckte ärligt talat att det var sjukt varmt i Kroatien i augusti (var där för tre år sedan), det var runt 35 grader mitt på dagen och inte mycket svalare på kvällen. Gick i linne kvällstid och svettades ändå. Nu är väl värmen inte ett så stort problem som solen i sig dock.

  • cyberbabe
    LakritsMatte skrev 2018-04-03 18:38:12 följande:

    Tänk på att barn under ett år är extremt känsliga för sol och ska inte vara i solen ALLS ens med UV-kläder och solskyddskräm. (Jag skulle inte ens våga smörja in ett så litet barn med så mycket solkräm som behövs). Det vill säga inget havsbad för bebisen och ni måste ha parasoll eller uv-tält på stranden. Och jag tyckte ärligt talat att det var sjukt varmt i Kroatien i augusti (var där för tre år sedan), det var runt 35 grader mitt på dagen och inte mycket svalare på kvällen. Gick i linne kvällstid och svettades ändå. Nu är väl värmen inte ett så stort problem som solen i sig dock.


    Vi var som jag längre upp skrivit nyligen i Thailand med vår son. Han vistades i solen flera timmar om dagen i sin uv-dräkt samt SPF 50 där den inte täckte under 2 veckors tid. Han fick inte någon ?bränna? alls så förstår inte varför de inte ska kunna springa/krypa omkring och utforska? Varför ska små barn inte kunna bada i havet? Havet är mycket renare än ett poolvattnet som står helt still och är fullt med klor, dessutom är saltvatten bra för huden småsår mm läker till exempel mycket snabbare
  • LakritsMatte
    cyberbabe skrev 2018-04-03 19:20:04 följande:

    Vi var som jag längre upp skrivit nyligen i Thailand med vår son. Han vistades i solen flera timmar om dagen i sin uv-dräkt samt SPF 50 där den inte täckte under 2 veckors tid. Han fick inte någon ?bränna? alls så förstår inte varför de inte ska kunna springa/krypa omkring och utforska? Varför ska små barn inte kunna bada i havet? Havet är mycket renare än ett poolvattnet som står helt still och är fullt med klor, dessutom är saltvatten bra för huden småsår mm läker till exempel mycket snabbare


    Ja man gör ju som man vill men som sagt, det är inte bra för små barn under ett år att vistas i solen, framförallt inte mitt på dagen när den är som starkast. Och det är inte bara att bränna sig som är faran, solen kan skada huden på andra sätt. Man behöver inte bränna sig för att få malignt melanom till exempel. Jag tar mina råd från sjukvården och inte från anekdoter i stil med ?men det gick ju bra för oss?. Läs gärna på 1177 om saken.

    Och jag menade självklart inte att det är något fel på att bada i havet i sig, utan att när man badar i havet finns ju (oftast) ingen skugga.
  • ankaret16

    Jag håller med om att barn inte ska exponeras för brännande sol. Det ska ju faktiskt ingen göra.

    Däremot kan man absolut skydda barnen mot solen med kläder och UV dräkter. Det är mer farligt att fly undan solen helt och hållet för då kan ju inte kroppen tillgodogöra sig D vitamin.

    Man får vistas i solen med förstånd. Både vuxna och barn. Klär man sitt barn med skyddande kläder och solhatt med skydd som går ner i nacken, så funkar det jättebra.

    Dessutom kanske inte småbarns familjer är på stranden en hel dag eller när solen är som starkast. Vi har alltid tagit morgon dopp och eftermiddags badat när det varit gassande sol och riktigt varmt. Både i Kroatien, på Gotland och hemma vid våra sjöar och skärgård.

    Kroatien är ett jättebra resmål för småbarnsfamiljer och jag hoppas att resan går dit!

Svar på tråden Kroatien i augusti med 10 månaders?