• Äldre 3 Apr 13:16
    12743 visningar
    4 svar
    4
    12743

    Pajat tändningsnyckel till bil. Vad ska man säga till försäkringsbolaget?

    Svärmor har kört in fel bilnyckel i tändningslåset till vår bil och nu fungerar det inte att "få igång" bilen. (alltså varken med fel eller rätt nyckel
    Något mekaniskt har pajat så det är väldigt svårt att starta bilen. Jag har visserligen hittat ett läge då det går att dra runt nyckeln och få igång bilen men det är på tok för mäckigt att hålla på fem minuter innan man ger sig av så jag behöver fixa detta.


    Problemet är att det är dyyyrt att byta tändningslås på vår bil då det är ett chip i nyckeln och det finns tyvärr inge billigare sätt att laga det på än på det "korrekta" sättet. Jag vill inte ha något svar om hur jag kan lösa reparationen billigare eller bättre för det har jag redan kollat.


    Det jag vill ha svar på är vad jag ska säga till försäkringsbolaget för att inte säga "fel" sak. 


    Alt. 1 - Jag säger precis som det är och min svärmor får betala självrisken för hennes hemförsäkring.  (Det negativa kan vara att hemförsäkring inte täcker detta) 

    Alt. 2 - Jag gör en minimal justering i den sanna berättelsen och säger att jag själv eller min fru körde in fel nyckel i tändningslåset. (Det negativa skulle kunna vara att varken vår hemförsäkring med drulle eller bilförsäkring med "plusförsäkring" täcker att vi har klumpat till oss på detta sätt.



    Kanske spelar det ingen roll vilket av alternativen jag säger, det jag helt säkert vill undvika är att jag inte kan få hjälp av försäkringsbolaget med denna dyra reparation. 


    Någon försäkringskunnig som har svar på detta?  Tacksam för snabbt svar om möjligt. 


     


     

  • Svar på tråden Pajat tändningsnyckel till bil. Vad ska man säga till försäkringsbolaget?
  • Äldre 3 Apr 13:44
    #1
    +1

    Säg sanningen.

  • Äldre 3 Apr 13:55
    #2
    XEmmabus skrev 2018-04-03 13:44:15 följande:

    Säg sanningen.


    Tack för svaret, 

    Menar du att jag bör ta alternativ 1 för att jag jag har störst chans att få ut detta på försäkringen? Eller menar du att man helt enkelt alltid ska säga sanningen? 
  • Äldre 5 Apr 00:15
    #3

    Nu är jag ingen försäkringsexpert, men tycker du ska be svärmor ringa till sitt försäkringsbolag (eller ring själv) och kolla om hon har ansvarsförsäkring i hemförsäkringen och om den kan täcka detta? Hon får väl formulera det som att hon har fått ett skadeståndsanspråk, då hon pga oaktsamhet förstört tändningslåset på en lånad bil. (det tycks vara ansvarsförsäkring som är aktuellt t.ex. om grannens barn skadar bilen)

    Rapportera gärna tillbaka hur det går.


  • Äldre 9 Apr 07:09
    #4

    Detta behöver inte bli så dyrt för försäkringsbolaget och inte så krångligt för er då det går att starta bilen och ta den till verkstaden.
    Ingenting är sönderbrutet, det kommer räcka att byta cylinder och koda in.

    Men på vilket sätt är det mekigt, är det svårt att få in hela nyckeln eller går den in helt men svårt att vrida runt?
    Tänkte om det var så att nyckeln brutits av och det var bitar kvar.

Svar på tråden Pajat tändningsnyckel till bil. Vad ska man säga till försäkringsbolaget?