• Äldre 3 Apr 13:55
    3704 visningar
    16 svar
    16
    3704

    Bebismat från sex månader

    Har en halvåringsbebis som gillar den mesta maten jag lagar, så även de burkar jag serverat!

    Vi har börjat göra puré med bitar i, stora som couscous ungefär. Lite olika beroende på konsistens och tjocklek, men bebis kräver inte slät mat.

    Jag vill ha tips, recept och idéer från er andra som lagat egen barnmat!

    (Gärna tips på frukost, då gossen ännu ammar! Vägrar flaska och ratar gröt)

    Vill också börja ge lite mer plockmat medan han ammar, för då får han äta så gott det går (rädd att han sätter i halsen. Men han har ätit Gammaldagsa idealmakaroner oxh annat i ungefär samma storlek! ) och amma tills han är mätt:

  • Svar på tråden Bebismat från sex månader
  • LFF
    Äldre 3 Apr 14:14
    #1

    Vi gjorde samma mat som till oss själva men utan att salta och krydda alltför mycket (lite kryddor dock älskade de).

    Vid matdags så är det bara att lägga fram lite olika saker framför bebis (bemöda dig inte med tallrik, den flyger bara iväg, utan lägg direkt på bordet) så får han ta själv. Runda saker som korv, vindruvor etc skärs i halvmånar, inte cirklar.

  • Äldre 3 Apr 14:19
    #2

    Jag har varit lite mjäkig o rädd att vår son ska sätta i halsen. Har kört mkt med kokt ägg som jag kört åt två håll i äggskivaren o ev hackat lite till vid behov .

    Små brödbitar med mkt leverpastej eller smör på så de blir riktigt geggiga . Mogen Avokado tipsar många om som man skär i tunna stavar o som bebisen kan hålla i o bita av , inte privat det själv än dock.

  • Äldre 3 Apr 14:21
    #3

    Gjorde mkt egengjord mat i smakportioner från start men blivit mer lat nu. Vi äter mkt sushi o soppa o stark mat med typ kanel vilket bör undvikas så idag äter han burkmat. Dock brukar jag späda den så serveras han köttfärssås på burk gör jag lite vanligt ris eller pasta brevid för att blanda ut konsistenserna o smakerna.

  • Äldre 3 Apr 14:53
    #4
    LFF skrev 2018-04-03 14:14:26 följande:

    Vi gjorde samma mat som till oss själva men utan att salta och krydda alltför mycket (lite kryddor dock älskade de).

    Vid matdags så är det bara att lägga fram lite olika saker framför bebis (bemöda dig inte med tallrik, den flyger bara iväg, utan lägg direkt på bordet) så får han ta själv. Runda saker som korv, vindruvor etc skärs i halvmånar, inte cirklar.


    Men jag saltat alltid så tidigt i matlagningen, glömmer liksom av att jag ?borde? ta lite åt sidan för bebis. Därför har jag lagat separat åt honom. Dessutom äter vi ibland korv och pasta osv och det passar inte så bra än :/

    Ver inte hur stort man vågar ge än..? Han är ju heöt nyfödd tycker jag, haha. Men jag vet att ki längre man ?fegar? desto svårare blir det sen. Första sonen åt släta puréer LÄNGE. Han var völdigt känslig för bitar. Svårt med burkar från 8mån när han var 8-9 mån, då bitarna var för stora och konsistensen för tjock tyckte han..

    men misstaget att purea allt för länge gör vi inte om! :)
  • LFF
    Äldre 3 Apr 15:01
    #5
    erijon skrev 2018-04-03 14:53:35 följande:
    Men jag saltat alltid så tidigt i matlagningen, glömmer liksom av att jag ?borde? ta lite åt sidan för bebis. Därför har jag lagat separat åt honom. Dessutom äter vi ibland korv och pasta osv och det passar inte så bra än :/

    Ver inte hur stort man vågar ge än..? Han är ju heöt nyfödd tycker jag, haha. Men jag vet att ki längre man ?fegar? desto svårare blir det sen. Första sonen åt släta puréer LÄNGE. Han var völdigt känslig för bitar. Svårt med burkar från 8mån när han var 8-9 mån, då bitarna var för stora och konsistensen för tjock tyckte han..

    men misstaget att purea allt för länge gör vi inte om! :)
    Vi gav korv lite då och då redan från början. Det där med saltningen var en omlärning men den har resulterat i att vi använder mindre salt nu rent generellt än tidigare.

    Men här har du en googlelänk på sökningen "Laga egen barnmat 6 månader" (om länken strular) :)

    www.google.se/search%C3%A5nader&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b-ab&gfe_rd=cr&dcr=0&ei=E3rDWpPmK56DuAHW8aCIBw

    Och som sagt, kryddor (bortsett från salt) är inte farligt, ungarna älskade när det smakade mycket om maten utan att för den sakens skull vara starkt.

    Vad gäller att låta honom utforska maten själv, här är recept från blw.nu:

    www.blw.nu/receptsamling/

    Där kan du ju läsa allt om just att låta barnet utforska maten själv, utan matning. Vi körde en liten kombo av att mata och låta dem äta själva (tvillingar).
  • Äldre 3 Apr 15:10
    #6
    Snuttis2 skrev 2018-04-03 14:19:26 följande:

    Jag har varit lite mjäkig o rädd att vår son ska sätta i halsen. Har kört mkt med kokt ägg som jag kört åt två håll i äggskivaren o ev hackat lite till vid behov .

    Små brödbitar med mkt leverpastej eller smör på så de blir riktigt geggiga . Mogen Avokado tipsar många om som man skär i tunna stavar o som bebisen kan hålla i o bita av , inte privat det själv än dock.


    Redan från 6mån? Han har ju inte direkt bra teknik för att ta upp bitarna tilö munnen. Det äe HELA handen som gäller, oxh helat ska allt mosas/silas genom fingrarna först. Längtar efter pincettgreppet. Sqmeiwogr VET jag att övning ger färdighet. Men som du förstår känns det inte möjligt att ge lite ägg som frukost tex. För även om jag ger 1/2 ägg i småbitar så kommer MAX 1/3 av det hamna i munnen. Samma med mackor.

    Men ska prova ägg! Det är ju väldigt mjukt och bra :) tack för tipset.

    När han är lite äldre och får i sig med när han plockar med mag låter ju ägg, smörgås, avokado och banan tex aom väldigt nyttiga och mättande ting att servera istället för tex gröt. Då kqbeke också yoghurt är okej i lite större mängd. Tex turkisk yoghurt (10% fett!) eller smetana (42% fett ) blandat med färsk frukt/bär eller som smoothie typ.

    Smörgåsrån och majskrokar upplever jag för svårt än! Han pular in allt och så hulkas det.. jag blir livrädd!
  • Äldre 3 Apr 15:16
    #7

    Vår son var nog lite äldre när han fick börja med just bitar kanske 7 mån.

  • Äldre 3 Apr 15:35
    #8

    Jag gjorde mycket olika rotfrukts pureer och köttfärssås som jag körde i stavmixern för lite slätare konsistens. Likadant med fisk och kyckliggrytor ffa en kycklinggryta med kokosmjölk, vitlök, lite ingefära och röd paprika som jag mixade och hade till mosad potatis/couscous var poppis.

    Våra barn har gillat kryddad mat och med ordentliga smaker.

    Till frukost lät barnen äta smörgås med smör och leverpastej eller messmör. Formfranska som dubbelmacka som vi skar bort kanterna och delade i greppvänliga bitar. Och rysk yoghurt (den är 16% fet har jag för mig) med mosad banan

    De gillade även att äta mjukkokta morotsstavar och skivbar leverpastej i stavar.

  • Äldre 3 Apr 15:40
    #9

    Kan rekommendera Annabel Karmels kokbok ?Bra barnmat?. Massor av bra recept, även menyförslag och tips och råd kring matsituationen!

  • Äldre 3 Apr 18:34
    #10

    Jag skulle vara mer orolig att ge makaroner än att ge barnet en morotsstav.

    Körde blw med mina grabbar och aldrig att det var några bekymmer.

    Ge utav maten du gör till dig själv, göra extra mat för bebisar har jag aldrig gjort.

  • Äldre 3 Apr 19:04
    #11
    legomum skrev 2018-04-03 18:34:28 följande:

    Jag skulle vara mer orolig att ge makaroner än att ge barnet en morotsstav.

    Körde blw med mina grabbar och aldrig att det var några bekymmer.

    Ge utav maten du gör till dig själv, göra extra mat för bebisar har jag aldrig gjort.


    Varför? Makaroner är ju mjuka och ?slinker? ner medan en för stor morotsbit som går av kan fastna. Eller? Ska googla blw lite mer.

    Men vi saltar ju vår mat? Man ska ju inte ge barn salt. Då använder vi ändå vanligt smör ?normalsaltat? och sådär. Men saltar inte i bebismaten.

    Hört olika varianter på det där, men vår Bvc säger ?inget extra salt till bebisar under 1 år. Saltat smör eller ost som innehåller salt gör inget. Men använd gärna salteri buljong som smaksättare? har dock inte hittat saltfri buljong.
  • LFF
    Äldre 4 Apr 08:20
    #12
    erijon skrev 2018-04-03 19:04:24 följande:
    Varför? Makaroner är ju mjuka och ?slinker? ner medan en för stor morotsbit som går av kan fastna. Eller? Ska googla blw lite mer.

    Men vi saltar ju vår mat? Man ska ju inte ge barn salt. Då använder vi ändå vanligt smör ?normalsaltat? och sådär. Men saltar inte i bebismaten.

    Hört olika varianter på det där, men vår Bvc säger ?inget extra salt till bebisar under 1 år. Saltat smör eller ost som innehåller salt gör inget. Men använd gärna salteri buljong som smaksättare? har dock inte hittat saltfri buljong.
    Det är så små mängder salt i buljong generellt. Det är just det där extra saltandet som man får vänja sig av med att göra för tidigt på ren reflex. Men normalsaltat smör (även om vi under en period köpte osaltat smör) etc är ingen fara. Och sen kan man ge korv och liknande produkter någon gång ibland bara det inte är dagligen (men det ska ju inte vi heller äta).
  • Äldre 4 Apr 10:04
    #13

    Vill du göra eget smör är det bara hälla ner grädde (40%) i en glasburk. Sätt på locket och skaka, skaka,skaka tills värskan separeras. Häll av vätska och skaka lite mer.

    Då har du supersmör för småbarn.

    Sätta i halsen och klökas är två olika saker barn kan göra. Det gäller att förstå skillnaden och agera utefter situation.

    Alla föräldrar borde fått gå kurs om vad man gör när barn sätter i halsen. För självklart kan situationen uppstå.

    Men i slutändan ska du vara trygg i hur du gör så blw eller inte är ditt beslut.

    Däremot finns massor av information som jag upplever varit bra att ha.

  • Äldre 4 Apr 14:54
    #14
    legomum skrev 2018-04-04 10:04:41 följande:

    Vill du göra eget smör är det bara hälla ner grädde (40%) i en glasburk. Sätt på locket och skaka, skaka,skaka tills värskan separeras. Häll av vätska och skaka lite mer.

    Då har du supersmör för småbarn.

    Sätta i halsen och klökas är två olika saker barn kan göra. Det gäller att förstå skillnaden och agera utefter situation.

    Alla föräldrar borde fått gå kurs om vad man gör när barn sätter i halsen. För självklart kan situationen uppstå.

    Men i slutändan ska du vara trygg i hur du gör så blw eller inte är ditt beslut.

    Däremot finns massor av information som jag upplever varit bra att ha.


    Smart men använder mest rapsolja och annars flytande raps/smör. Det är smidigt och funkar bra (och anses okej) känns överkurs för mig att göra allt eget, satsar hellre på bra mat från grunden!

    Jag vet att det är skillnad på att klökas och sätta i halsen. Men jag ver också att jag är för hönsig att jag tror det värsta såfort han klöks, vilket typ aldrig sker tur nog. Med äldsta barnet så var det klökande varje dag och han satte också i halsen. Riktigt ordentligt en gång, är utbildad i barn HLR och liknande. Men när det händer ens eget barn blir man ändå rädd, fast man har i bakhuvudet exakt vad man ska göra.
  • Äldre 4 Apr 16:03
    #15

    Till frukost ger jag min sexmånaders banan som jag mosat med en gaffel samt naturell yoghurt 3% fett. Annars avokado som jag mosar. Ibland ger jag bröd.

  • Äldre 4 Apr 16:12
    #16
    Hot Fuzz skrev 2018-04-04 16:03:44 följande:

    Till frukost ger jag min sexmånaders banan som jag mosat med en gaffel samt naturell yoghurt 3% fett. Annars avokado som jag mosar. Ibland ger jag bröd.


    Men räcker det eller ammar/ger ersättning också?

    Bara mosad avokado känns ju inte som en fullgod frukost tycker jag.
Svar på tråden Bebismat från sex månader