• Äldre 3 Apr 18:27
    6781 visningar
    8 svar
    8
    6781

    Sömn/mat rutin 6mån?

    hej!
    Jag måste kolla med er av ren nyfikenhet hur era bebis på 6mån åt och sov?
    Min:
    Vakna: 6.30 oftast ibland kan de bli senare. Förut åt han alltid gröt med messmör i...men nu vägrar han! Förslag på annan mat? 

    Sen leker till 10.00 ammar där emellan om han inte ätit frukost, kan sova mellan 30-1tim

    Sen leker han igen en liten stund medan jag fixar lunch
    Oftast 1/2 burk mat Kl. 11.30

    Även att jag ammar om han vill ha. 

    Sover någon gång efter 12.30 ..ca 30min

    Sen leker igen, mellis fruktpure eller amning eller både och :)

    Sover 15.00 till middgen oftast då äter han burkmat 1/2

    Leka och amning igen

    Sen läggdags börjar vid kl.19.00 Bada, smörjer, borsta tänder, sjunger 

    Men sen kommer problemet han bara ammar till sömns tar inte välling och somnar oftast fort men vaknar flera gånger under kvällen o natten.

    Tips på vad vi gör fel? eller förslag hur man kan få han somna utan äta och sova längre?

  • Svar på tråden Sömn/mat rutin 6mån?
  • Äldre 3 Apr 19:34
    #1

    Jag har en 5,5 månaders och våra problem är lite samma just gällande amningen och sömnen. Hon vaknar mellan 6-7, ammar mycket på efternatten och är inte hungrig förrän vid strax före 9, ger då gröt med katrinplommonpuré, sedan sover hon mellan 30-60 min. Underhålls eller går i gåstol en stund om vi bara är hemma. Äter något, typ mosad banan/ammar vid 11, ammar sedan vid typ 12:30 igen och somnar ca 30 min. Leker en stund och äter en halv stor burk mat vid 14:30. Är sedan vaken med undantag för en 10-minutare sömn vid 17, ammar fritt resten av dygnet. Anledningen att hon äter en del annat förutom amning redan är att jag börjar jobba så smått i veckan och hon vägrar flaskan. Somnar också i princip bara vid bröstet och ammar MYCKET nattetid. Har inga direkta tips gällande kvällen/natten :/

  • Äldre 3 Apr 19:47
    #2
    Aen87 skrev 2018-04-03 19:34:58 följande:

    Jag har en 5,5 månaders och våra problem är lite samma just gällande amningen och sömnen. Hon vaknar mellan 6-7, ammar mycket på efternatten och är inte hungrig förrän vid strax före 9, ger då gröt med katrinplommonpuré, sedan sover hon mellan 30-60 min. Underhålls eller går i gåstol en stund om vi bara är hemma. Äter något, typ mosad banan/ammar vid 11, ammar sedan vid typ 12:30 igen och somnar ca 30 min. Leker en stund och äter en halv stor burk mat vid 14:30. Är sedan vaken med undantag för en 10-minutare sömn vid 17, ammar fritt resten av dygnet. Anledningen att hon äter en del annat förutom amning redan är att jag börjar jobba så smått i veckan och hon vägrar flaskan. Somnar också i princip bara vid bröstet och ammar MYCKET nattetid. Har inga direkta tips gällande kvällen/natten :/


    haha låter lite lika mitt barn :)

  • Äldre 3 Apr 19:49
    #3
    Aen87 skrev 2018-04-03 19:34:58 följande:

    Jag har en 5,5 månaders och våra problem är lite samma just gällande amningen och sömnen. Hon vaknar mellan 6-7, ammar mycket på efternatten och är inte hungrig förrän vid strax före 9, ger då gröt med katrinplommonpuré, sedan sover hon mellan 30-60 min. Underhålls eller går i gåstol en stund om vi bara är hemma. Äter något, typ mosad banan/ammar vid 11, ammar sedan vid typ 12:30 igen och somnar ca 30 min. Leker en stund och äter en halv stor burk mat vid 14:30. Är sedan vaken med undantag för en 10-minutare sömn vid 17, ammar fritt resten av dygnet. Anledningen att hon äter en del annat förutom amning redan är att jag börjar jobba så smått i veckan och hon vägrar flaskan. Somnar också i princip bara vid bröstet och ammar MYCKET nattetid. Har inga direkta tips gällande kvällen/natten :/


    De är samma här också jag ska börja jobba nu när han 8mån, och allt funkar jättebra med mat på dagen när andra ge som min man. Men de är kväll/natt som bara jag duger. 
    min man vill helst kunna natta också då jag börjar smått jobba igen
  • Äldre 4 Apr 13:03
    #4

    Vaknar ~ 6:30-7:00.

    Får fruktklämmis runt 8 då de är i princip de enda jag får i henne i matväg.

    Sover ~9-10

    Ammas

    Sover ~12-14

    Ammas

    Sover ibland 16-17

    Försöker muta i lite barnmat eller smaka av de vi äter. Annars klämmis igen så hon vänjer sig vid att tugga.

    Ammas sedan emellanåt.

    Somnar för natten ~19-20

    Nu är hon i en ökningsfas, så antagligen därför hon inte är så intresserad av mat

  • Äldre 4 Apr 13:04
    #5

    Ps. Sover hela nätter men kan ibland vakna till en stund. Ammas fritt , hon ammar säkert medan jag sover haha

  • Äldre 4 Apr 16:19
    #6
    Östlund skrev 2018-04-04 13:04:35 följande:

    Ps. Sover hela nätter men kan ibland vakna till en stund. Ammas fritt , hon ammar säkert medan jag sover haha


    haha okej skönt din sover hela natten ;)
  • Äldre 4 Apr 18:33
    #7

    Vaknar vid 8-9-tiden.
    Äter ersättning vid 9-10.
    Sover ca 30-60 minuter vid 10.30-11.30.
    Äter ett par teskedar puré vid 12.
    Ersättning vid 12-13.
    Sover ett längre pass, tidigare 3 timmar, nu kanske bara 1,5. Sövs ofta om under passet.
    Äter ersättning vid 16-17.
    Sover ev 30 minuter igen under kvällen.
    Äter ett par matskedar gröt vid 19
    Ersättning innan nattning, ca 21.
    Sover oroligt hela natten, vaknar varje timme, ofta flera gånger/timme.
    Ersättning vid 3-4-tiden, när man inte står ut längre...

    Trött...

  • Äldre 7 Apr 21:36
    #8
    pigglet skrev 2018-04-04 18:33:25 följande:

    Vaknar vid 8-9-tiden.
    Äter ersättning vid 9-10.
    Sover ca 30-60 minuter vid 10.30-11.30.
    Äter ett par teskedar puré vid 12.
    Ersättning vid 12-13.
    Sover ett längre pass, tidigare 3 timmar, nu kanske bara 1,5. Sövs ofta om under passet.
    Äter ersättning vid 16-17.
    Sover ev 30 minuter igen under kvällen.
    Äter ett par matskedar gröt vid 19
    Ersättning innan nattning, ca 21.
    Sover oroligt hela natten, vaknar varje timme, ofta flera gånger/timme.
    Ersättning vid 3-4-tiden, när man inte står ut längre...

    Trött...


    undrar varför dom gör så min vaknar ibland också minst 1 ggr i timmen
Svar på tråden Sömn/mat rutin 6mån?