Privat skuld. Kronofogden?
För snart sex år sedan lånade vi ut 8 000:- till en dåvarande väninna. Det gick ganska lång tid utan att hon gjorde någon ansats att börja betala tillbaka, jag fick tjata på henne flera gånger och hon skyllde på allt möjligt.
Till slut skrev vi ett avtal där det gjordes upp att kvinnan skulle betala av 200:-/månad, med ett visst startdatum. Följdes avtalet skulle skulden vara avbetald hösten 2017. Trots upprepade påminnelser gjorde hon inte en enda avbetalning. Enligt henne har jag hotat henne, har ingen aning om varför hon påstår det. Att be en person betala sin skuld är enligt mig inte ett hot. Jag kanske inte alltid varit världens trevligaste, men man tappar ju tålamodet när någon beter sig så.
Har ingen lust att påminna henne fler gånger nu, vi lär inte få några pengar genom att bara be henne. Vi har bestämt oss för att vända oss till Kronofogden. Jag undrar nu om någon provat att gå genom dem för att få in ett lån från en privatperson? Vi har som sagt avtalet som hon skrivit på, samt kontoutdrag som visar överföringen från min mans konto till hennes, så vi har bevis för skulden.