• Anonym (ts)

flackande ögon?

Det är så att jag filmade mig själv där jag pratade, skulle spela in en lite film. När jag sedan kollade igenom filmen så märkte jag att jag ibland ''stirrar till'', detta märker jag dock inte själv och jag förstår intte varför. Tänk om jag gör så ofta? Ser rätt konstigt ut. Detta fick mig att tänka på för några år sen när jag var ca 15 och var hos optikern för synundersökning (skulle få glasögon), hon tittade på mig och frågade om jag skelade. Jag blev lite förvånad och sa ''nej''. 

Vad kan det här vara? Känner att jag stör mig på det, speciellt då jag inte märker det själv. Kan det ha något med nervositet att göra, att blicken liksom flackar? Jag var lite nervös både när jag skulle spela in min film och när jag var hos optikern. Har faktiskt aldrig tänkt på hur det är för andra, om det kanske är normalt?

• Svar på tråden flackande ögon?
  • Anonym (H)

Det är nog mer som en ticks än att det är något mekaniskt fel. Gå till optiker igen, ta med dig filmen och visa och undersök dig på nytt. Bara för att vara på säkra sidan så att det inte är något neurologiskt.

• Anonym (Flackaren)

Usch, upptäckte tidigare detsamma med mig. Det har varit en och en annan (de som är ärliga och rakt på sak) som sagt att jag plötsligt får en död och kall blick, för att vips få en normal blick igen.

Jag har även sett film på mig själv, där andra i min omgivning hade normala blickar samtidigt som mina egna ögon for runt som pingpongbollar. Tilläggas bör att jag grubblar väldigt mycket, tänker betydligt djupare än vad många andra gör - även om sådant man inte behöver tänka djupt om.

Jag har på senare år försökt stanna upp mig själv när tankarna börjat gräva sig för djupt och släppa sådant som är oväsentligt och framför allt sådant som jag inte kan påverka. Det är som att släppa en ballong som är fylld med bekymmer eller onödigheter. Det tar ett tag och kräver övning men jag känner att jag börjar bli mer normal och har inte hört om blicken på länge.

Det ligger nog något i att ögonen är själens spegel...

• Anonym (A)
    Anonym (H) skrev 2018-04-05 03:12:18 följande:
    Det är nog mer som en ticks än att det är något mekaniskt fel. Gå till optiker igen, ta med dig filmen och visa och undersök dig på nytt. Bara för att vara på säkra sidan så att det inte är något neurologiskt.
    Håller med
Svar på tråden flackande ögon?