• Äldre 5 Apr 02:52
    12239 visningar
    7 svar
    7
    12239

    Syltkakor - vilken sylt?

    Vill baka syltkakor och det står att man ska använda en fast sort sylt. Men vilken är det? Bakat det ett par gånger och sylten flyter alltid ut. Har ni några smarta tips? Eller tips om en bra sylt?

    Vill så gärna lyckas :)


    I'm not bossy. I just have better ideas than you
  • Svar på tråden Syltkakor - vilken sylt?
  • Äldre 5 Apr 03:02
    #1

    en med mycket emulgeringstillsatser i.

  • Äldre 5 Apr 06:34
    #2

    Jag tycker tjockare trög sylt är bättre än de lösa. Jag gillar hallon eller vinbär.


    BF feb 2018
  • Äldre 5 Apr 06:59
    #3

    Brukar göra på egen hemlagad hjortronsylt. Hjortron och socker som jag kokar upp, thats it! :)

  • Äldre 5 Apr 09:55
    #4
    Tow2Mater skrev 2018-04-05 03:02:51 följande:

    en med mycket emulgeringstillsatser i.


    Lät iofs inte så smaskens ;)
    I'm not bossy. I just have better ideas than you
  • Äldre 5 Apr 11:52
    #5

    Du kanske bara använder för mycket sylt? Jag gjorde det misstaget första gångerna jag gjorde syltkakor sen lärde jag mig att jag måste vara snålare med sylten än jag tänkte.

    Annars kan jag tipsa om sylt med bären någorlunda hela i, tex blåbärssylt och fiska upp mest när eller använda frysta bär, hela eller som du tinat och mosat lite.

    Lycka till.

  • Glinda från Oz
    Äldre 5 Apr 11:59
    #6

    En fast sylt är sylt som innehåller mycket pektin. T.ex citrusfrukter, hallon, lingon och äpplen innehåller pektin i sig själva, tillsätter man pektin kan man få en fast sylt av frukt/bär som inte innehåller pektin egentligen.

  • Äldre 6 Apr 12:37
    #7

    Jag brukar köra med marmelad, hallonmarmelad. Det har lagom tjock konsistens för mig

Svar på tråden Syltkakor - vilken sylt?