• felicityporter

    Hur mycket mat till 6-månaders?

    Min son är 6 månader och har börjat byta ut majoriteten av måltiderna till riktig mat. Ersättning ger jag nu oftast endast två gånger per dygn och övriga måltider består av vanlig mat. Jag är dock lite osäker på vilken mängd som är normal för en 6-månaders eftersom det är lite klurigt att veta när han är mätt när han äter riktig mat - det känns som han kan äta bara för att det är roligt. Ibland kan det dock vara så att han äter och efter enligt i mitt tycke ganska lite mat börjar titta på annat och verkar distraherad och därför inte äter mer.

    Hur vet man hur mycket mat som är tillräckligt? Jag är så orolig för att han inte ska gå upp i vikt som han ska, när han föddes hade han nämligen problem med att gå upp i vikt och vi kämpade flera veckor innan det gick åt rätt håll.

    Ett exempel på hur en portion mat kan se ut:

    En halv burk HIPP Spaghetti & Köttfärssås + en halv burk Semper mango/banan
    eller
    En påse (120 gram) gröt med banan & jordgubbssmak + en halv burk Semper persika/päron

    Är det "lagom"?

  • Svar på tråden Hur mycket mat till 6-månaders?
  • Feel me

    Ja de du beskrev nedan är väl lagom.
    När min son va 6 månader käkade han:

    Gröt på morgonen + jordgubbar
    Massa bär (som han fick välja) och semper yoghurt eller pannkakor med bär till mellis
    En hel burk + en hel banan (skivad) middag
    En tärnad macka med hans favorit pålägg på (leverpastej) till mellis
    250 ml välling till natten

    Och han vägde 7-8 kg Glad

  • Snuttis2

    Spontant tucker jag det låter som alldelses för mkt mat för en sex månaders!

    Finns det någon särskild anledning till att bebisen ges så mkt mat redan nu?

    Smakprov från 4 mån o smakportioner från 6 mån rekommenderas men byta ut måltider bör man ju helst inte göra förren 8-9 månader.

    Min 8,5 månaders äter:

    06:00 amma

    08:00 Grötportion med vatten lite katrinplommon

    10:00 amma

    12:00 burk mat ca 2/3 burk

    14:00 amma

    16:00 frukt ex halv mossad banan/vatten

    18:00 gröt med frukt

    20:00 amma

    När han var sex månaders var det liknande schema men vid mattillfällena fick han jobba sig upp från en tsk till msk till nu dl mått på portionen.

    Vår kille föddes liten 2770 kg men har haft en superbra kurva o väger en över normalkurvan på 10 240 kg nu som 8 månades .

  • Glinda från Oz

    Jag tror inte på helfabrikat, det är bättre att barnet vänjer sig vid den maten du äter det är ju den maten han ska äta sen.

    Det låter som en normal mängd, jag lät min dotter bestämma hur mycket hon ville ha och det funkade för oss. Du kan göra som du tycker du märker på viktkurvan om du behöver göra ändringar.

  • IrriteradMamma
    Snuttis2 skrev 2018-04-06 21:13:40 följande:

    Spontant tucker jag det låter som alldelses för mkt mat för en sex månaders!

    Finns det någon särskild anledning till att bebisen ges så mkt mat redan nu?

    Smakprov från 4 mån o smakportioner från 6 mån rekommenderas men byta ut måltider bör man ju helst inte göra förren 8-9 månader.

    Min 8,5 månaders äter:

    06:00 amma

    08:00 Grötportion med vatten lite katrinplommon

    10:00 amma

    12:00 burk mat ca 2/3 burk

    14:00 amma

    16:00 frukt ex halv mossad banan/vatten

    18:00 gröt med frukt

    20:00 amma

    När han var sex månaders var det liknande schema men vid mattillfällena fick han jobba sig upp från en tsk till msk till nu dl mått på portionen.

    Vår kille föddes liten 2770 kg men har haft en superbra kurva o väger en över normalkurvan på 10 240 kg nu som 8 månades .


    Tycker också det låter mycket. Det jag fått höra är att man byter ut måltiderna senare, inte redan vid 6 månader. Jag delammar min 11 månaders och hon äter typ en halv burk/dag + frukt/bär/smörgåsrån.
Svar på tråden Hur mycket mat till 6-månaders?