• Pyris

Vad är det för vita saker som sitter i vårat akvarium???

Tar en chansning här, då jag letat som en galning på nätet, men kan inte hitta något som stämmer överens med det vi har.

Upptäckte idag när jag skulle putsa rent rutan att det sitter små, små vita saker på akvarierutan. Dom ser ut som små frökapslar eller något. Som maskrosfrön. Dom verkar ha sugit sig fast på rutan.

Vi ringde till zoo-affären, och han trodde det var iglar. Men iglar har väl två sugkopper, dessa verkar endast sitta fast med en och rör sig inte, utan bara sitter där.

Någon som har den blekaste aning om vad detta kan vara???

Mvh // Paula

• Svar på tråden Vad är det för vita saker som sitter i vårat akvarium???
  • MrsL

Låter som svamp eller nåt...

• skriva

Kanske små ägg eller pyttepyttesmå snäckor.

Låt en sitta kvar och se vad som händer med den.

• Pyris

Ja, först trodde jag att det var yngel. För det ser nästan ut som det har en kropp och en stor stjärtfena ungefär. Dom kan kanske vara 2-3 mm stora.
    Och det måste ju vara något levande, eftersom det sitter fast på rutan..eller??
    Det är jätte många. Och dom sitter en och en.

• skriva

Kan du ta med en till zooaffären och fråga?

Jag vill verkligen veta! har haft akvarium länge.

Det låter som nån sorts yngel av sugmal.

• Pyris

Trodde det med. Vi hade 2 malar, men så dog den ena för ca 2 veckor sedan. Och jag kan inte se någon mun på dom här. Har suttit med förstoringsglas...det är som en tunn pinne som det sitter massa sprön bak på...

Det som oroar mig är att vi har haft mycket dödsfall och konstigheter bland fiskarna dom senaste dagarna.

1 teleskop som ser riktigt tilltuffsad ut. Den tappar färgen och har magrat av
    1 silverhaj som magrade av jätte snabbt. Efter några dagar i karantän så återhämtade han sig dock
    1 eldhaj, som dog igår
    1 leopardslöjstjärt som dog nu
    1 platy som också precis dog

• skriva

Det finns nån parasit som heter hydra som låter som att den skulle kunna se ut så som du beskriver. Hm, var det hydra den hette?

Googla på det.

• skriva

Det är ett rovdjur som liknar en anemon med endast fyra fångstarmar. Den art som efter detta förklarad mig krig hade i alla fall fyra fångstarmar utgående från en endast 3 mm lång kropp. själva armarna blir dock ca 3 gånger så långa. De förökar sig på alla kända sätt och några till verkar det som. Gemensamt för alla sätten är dock att det sker med blixtens hastighet. Odjuret i fråga gör ingen större skada om man inte har små yngel i det akvarium som det för tillfället förklarat för sitt.

• skriva

Citat från enakvariesajt. Ska se om jag hittar mer.

• skriva

En fisk som spiser hydra

Hydra er et nesledyr man i blant kan få inn i akvariet med levendefôr. Selv om den ikke skader voksne fisker, kan den stelle til katastrofe i et yngelakvarium. Dessuten skjemmer den akvariet og tar mye av fôret fiskene skulle hatt. Så vidt jeg vet er honningguramien (Colisa chuna) den eneste av våre akvariefisker som spiser hydra. Denne lille labyrintfisken er ganske livlig, og under rette forhold ikke på langt nær så sky og følsom som det i blant påstås. Da den bare blir 5 cm lang bør den ikke holdes sammen med alt for store og tøffe fisker. Det bør alltid finnes gjemmesteder i form av tette vekster i akvariet.

Från: www.akvarieforum.no/text.cfm

• skriva

Från samma sajt:
    Bittelite, gjennomsiktig nesledyr. Hydra finnes i ulike varianter, oftest bare definert som hydra sp. Hydra er som alle nesledyr, jeger. Den har 4 tentakler som inneholder masse små giftbrodder, som lammer byttet. I akvariesammenheng lever Hydra mest på dafnier, vannlopper og andre smådyr. Kan ta bittesmå yngel. Ikke farlig for fiskene ellers. Det sies at bl.a. guramier kan beite på hydra.

• Pyris

Fick precis ett svar på zoopet om att det kunde vara hydror.

Fick några bilder också om du vill se.
    www.zoopet.com/forum/showthread.php

Det är svårt att jämföra med bilderna eftersom dom är såpass uppförstorade och jag ser ju dom bara med blotta ögat.

Och på din info, så fattade jag det som att dom kom in med levande foder...och det har vi inte gett våra fiskar...

Tack...du är verkligen snäll som försöker hjälpa mig!!!!!

• skriva

Men du.. de kanske kan komma in med växterna också?

• Pyris

Ja..det är sant. Den sista växten kom nog i för ca 2-3 veckor sedan, tror jag. Attans att man inte kan ta kort på sånna där små saker, med vanlig kamera...

• Pyris

Har varit o titta på dom små sakerna igen. Och våras tentakler, eller vad man nu ska kalla det för, är många, många fler och lite grövre än dom på bilderna jag har fått.

• skriva

jo, fast de kan nog se lite olika ut. Du kanske kan få ett medel mot dem.

Svar på tråden Vad är det för vita saker som sitter i vårat akvarium???