• Äldre 5 Apr 22:47
    11488 visningar
    17 svar
    17
    11488

    Extremt förstoppad

    Hej!

    Är gravid i v 10 och är helt superförstoppad.

    Har kunnat sköta magen 2 gånger på 3 veckor (inte ens ordentligt utan bara litegrann).

    Men nu går det inte alls.. även fast jag testat movicol, microlax, katrinplommon, kiwi, mycket vatten, promenader, kaffe m.m

    Jag orkar inte detta elände längre finns det någon som har tips på vad jag kan göra mer?

    Tror jag har en propp eller fler som sitter långt upp i tarmen ????

  • Svar på tråden Extremt förstoppad
  • elyse
    Äldre 5 Apr 22:52
    #1

    Köp Klyx. Det är en större lavemang och finns på apotek.

  • Äldre 5 Apr 22:54
    #2

    Jag äter mycket müsli med dadlar på morgnarna. Blandar i olika kryddor som gurkmeja. Nejlikor, kanel och kardemumma. + Lite svartpeppar.

    När det är psykiskt kan det va svårt att få knuten löst. Oroa dig inte.. tänker på dig, vet hur jobbigt det kan va.. lycka till. Kram.. försök att inte stressa eller gå spänd..

  • Äldre 5 Apr 22:59
    #3

    Glömde att jag har i krossad kokos och olivolja med..

  • Äldre 5 Apr 23:11
    #4

    Tack för tipsen.

    Ska köpa klyx imorgon.

    Jag är superstressad helatiden så det kan ju också göra att det inte går men denna stress är oundviklig då en familjemedlem är i sitt sista skede på sjukhus

  • Äldre 6 Apr 17:53
    #5

    Usch lider med dig :( hade det också jättekämpigt förra graviditeten med förstoppning. För mig hjälpte bara dulcolax. Köp det, finns på apoteket. Att försöka sig på olika huskurer när det gått så långt hjälpte inte alls för mig så tror du behöver riktigt laxeringsmedel som t ex dulcolax (piller). Hoppas det blir bättre!

  • Anonym (-)
    Äldre 6 Apr 17:55
    #6

    Är man så förstoppad så kan man ta duschmunstycket och göra en tömning. Spola försiktigt in ljummet vatten, vattentryck känner du själv. Funkar alltid. Löser upp "proppen" och gör det lättare att bajsa ut.

  • Äldre 6 Apr 17:59
    #7
    Kuddfodral1 skrev 2018-04-05 22:47:56 följande:

    Hej!

    Är gravid i v 10 och är helt superförstoppad.

    Har kunnat sköta magen 2 gånger på 3 veckor (inte ens ordentligt utan bara litegrann).

    Men nu går det inte alls.. även fast jag testat movicol, microlax, katrinplommon, kiwi, mycket vatten, promenader, kaffe m.m

    Jag orkar inte detta elände längre finns det någon som har tips på vad jag kan göra mer?

    Tror jag har en propp eller fler som sitter långt upp i tarmen ????


    Äter du några järntabletter?
  • Äldre 6 Apr 21:27
    #8

    Tar du lutinus? Dvs progesteronstöd.

  • Äldre 6 Apr 21:40
    #9
    Bubbel85 skrev 2018-04-06 17:53:00 följande:

    Usch lider med dig :( hade det också jättekämpigt förra graviditeten med förstoppning. För mig hjälpte bara dulcolax. Köp det, finns på apoteket. Att försöka sig på olika huskurer när det gått så långt hjälpte inte alls för mig så tror du behöver riktigt laxeringsmedel som t ex dulcolax (piller). Hoppas det blir bättre!


    Kikade på dulcolax idag men vågade inte köpa då det inte finns några studier på om det är farligt eller inte vid graviditet..
  • Äldre 6 Apr 21:41
    #10
    Akireb skrev 2018-04-06 17:59:16 följande:

    Äter du några järntabletter?


    Äter kosttillskott för gravida (apotekets egna) och den innehåller järn så ja.
  • Äldre 6 Apr 21:42
    #11
    Anonym (-) skrev 2018-04-06 17:55:13 följande:

    Är man så förstoppad så kan man ta duschmunstycket och göra en tömning. Spola försiktigt in ljummet vatten, vattentryck känner du själv. Funkar alltid. Löser upp "proppen" och gör det lättare att bajsa ut.


    Tack för tipset, ska testa det!
  • Äldre 6 Apr 21:43
    #12
    Solen2 skrev 2018-04-06 21:27:57 följande:

    Tar du lutinus? Dvs progesteronstöd.


    Nej det gör jag inte, vad är det? :)
  • Anonym (Jjj)
    Äldre 6 Apr 23:30
    #13

    Kännbara kosttillskottet som strular till magen för dig

  • Äldre 9 Apr 15:43
    #14
    Kuddfodral1 skrev 2018-04-06 21:43:11 följande:

    Nej det gör jag inte, vad är det? :)


    Stöd för progrsteronproduktionen, använda främst vid ivf graviditeter. Och det kan göra att man blir trög i magen.
  • Äldre 10 Apr 12:56
    #15

    För mig hjälper Kefir eller blötlagda psyllium frön, brukar varva dessa två alternativ. Dricker detta innan jag går isäng på kvällen, sen på morgonen direkt dricka 2-3 stora glas vatten det första jag gör för att rensa ut. Finns oxytarm tabletter också som kan hjälpa på hälsokost, dessa tar jag när jag reser då det oftast blir värre med förstoppning. Hoppas det hjälper, vet hur jobbigt det är.....

  • Anonym (Imeli­)
    Äldre 10 Apr 16:43
    #16

    Hej ts! Jag väntar mitt andra barn, är i vecka 20 och har även denna gång stora problem med förstoppning men gör så mycket jag kan för att kontrollera det på bästa sätt.

    Med första barnet så var jag tyvärr inte tillräckligt nogrann med att sköta magen ordentligt vilket resulterade i akuta förstoppningar (dvs. när "det" bara måste ut men inte går och det svartnar för ögonen så hårt man kämpar).
    Det var ingen som hintade om konsekvenserna vid förstoppning, så jag vill gärna dela med mig det till dig i hopp om att hjälpa dig och andra.

    Eftersom jag var så otroligt förstoppad så fick jag hemorrojder väldigt tidigt. På grund av allt tryck när jag försökte gå på toaletten så fick jag starka sammandragningar som gjorde att livmodertappen öppnade sig redan 3 mån innan BF. Utöver detta så fick jag väldiga problem med inkontinens.

    Det som hände mig behöver nödvändigtvis inte hända dig såklart. Men eftersom ingen berättade vikten av att sköta magen ordentligt vill jag dela med mig det.

    I dagsläget experimenterar jag med att mixa katrinplommon och dadlar i mixern med några droppar laxoberal. Alla olika preparat, torkade frukter och fibrer funkar olika för alla, bara att testa sig fram..

  • Anonym (enema­)
    Äldre 10 Apr 17:11
    #17

    Ser att du fått många bra tips här som är bra vid normal, måttlig förstoppning.

    I ett mer akut läge med svår förstoppning krävs dock lite andra saker och då främst att man köper ett riktig lavemang på apoteket.

    Det kan exempelvis se ut så här, men det finns många andra varianter:

Svar på tråden Extremt förstoppad