• EE2017

Underlag till liten uteplats?

Jag håller på att göra iordning vår lilla uteplats vid vårt hus. Jag undrar vilket underlag ni rekommenderar? Vill hålla nere priset så mycket som möjligt. Vad tror ni om grus/singel?

• Svar på tråden Underlag till liten uteplats?
  • BurningDiamond

Vi hade det på landet när jag var ung, och det var väl OK om man antingen aldrig går barfota eller har väl härdade fötter. Tungan ute

• EE2017
    Frontline skrev 2018-04-06 00:57:38 följande:

Trall helt klart..

Trall blir väl ganska dyrt? Och håller det att ligga ute året om?
  • EE2017
    BurningDiamond skrev 2018-04-06 00:37:02 följande:

Vi hade det på landet när jag var ung, och det var väl OK om man antingen aldrig går barfota eller har väl härdade fötter.

Om jag förstått det rätt så finns det grus som är behagligare att gå på, tyvärr vet jag inte vilket.
  • NELJ

Grus blir lätt ojämnt om du vill ha bord och stolar på uteplatsen (vilket jag antar är syftet). Jag skulle gå på trätrall eller betongplattor.

• EE2017

Tar tacksamt emot fler tips och idéer på bra och hållbart budget alternativ till underlag. Kommer bara ha ett enkelt cafébord och stolar på den uteplatsen.

• Excentriskan

Hur stor är ytan? Något som också är viktigt är att det ska vara lätt att underhålla. Har själv en uteplats på ca 16 m2 som har duk i botten och sen grus. Går åt några timmar varje sommar att rensa detta grus från div ogräs. Och det är inte skönt gå på. Skulle heller inte ställa några bord eller stolar på eftersom det bara skulle bli ostabilt.

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • EE2017
    Miss Behave skrev 2018-04-06 09:09:01 följande:

Hur stor är ytan? Något som också är viktigt är att det ska vara lätt att underhålla. Har själv en uteplats på ca 16 m2 som har duk i botten och sen grus. Går åt några timmar varje sommar att rensa detta grus från div ogräs. Och det är inte skönt gå på. Skulle heller inte ställa några bord eller stolar på eftersom det bara skulle bli ostabilt.

Min uteplats är i ungefär samma storlek som din. Vad har ni för grus?
  • NELJ
    EE2017 skrev 2018-04-06 01:05:12 följande:

Om jag förstått det rätt så finns det grus som är behagligare att gå på, tyvärr vet jag inte vilket.

Det finns naturgrus från grusåsar som är naturligt runda och mjuka stenar. Det är dock ett dyrt grus eftersom grusåsarna är en ändlig resurs som man helst inte ska ta av. Det är dessutom ännu svårare att ställa bort och stolar rakt på just eftersom stenarna rullar lättare mot varandra.
  • Frontline
    EE2017 skrev 2018-04-06 01:04:04 följande:
    Trall blir väl ganska dyrt? Och håller det att ligga ute året om?
    runt 160:- kvm gav jag för 28X120 trall som har legat ute nu i 10 år utan påverkan..
    Visst den har blivit grå men ingen påverkan..
    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Excentriskan
    EE2017 skrev 2018-04-06 17:09:21 följande:
    Min uteplats är i ungefär samma storlek som din. Vad har ni för grus?
    Mest troligt det vanligaste som folk brukar ha på infarten. Och som ovanstående skrev så kostar runt grus rätt mycket.

Vore jag dig skulle jag nog välja att bygga med tryckimp trall på den biten du ska ha stolar och bord och sen sätta valfritt grus på resten lite beroende på vilken jordmån du har. Stenplattor ger mindre att rensa än grus, men om du har lerjord så kommer de att vicka hit och dit (skjuta) varje vår och det är inte snyggt. 

Bygga tralldäck behöver inte vara dyrt och är dessutom hyfsat underhållsfritt om man även är noga med att lägga exempelvis byggplast under.
    Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Bigpapabear

Ordentlig markduk, sand+flis och sedan betongplattor. 

Plattorna kostar ca 140 kr/kvm och håller "för alltid"

Svar på tråden Underlag till liten uteplats?