• Sonja90

    Hur gör jag?

    Jag ska föda barn den 21 augusti och jag har tagit tre veckors semester innan dess i samband med att jag ska föda. Men ansöker jag redan nu om föräldrapenning eller vad gör man? Ska min man också söka nu? Hoppas någon har koll och vill hjälpa mig. Känner mig helt lost i allt.

  • Svar på tråden Hur gör jag?
  • nnnnnnnn

    Det gör man som man vill och har råd med.

    Under barnets första år måste man inte ta ut någon föräldrapenning om man inte behöver, båda föräldrarna får vara hemma 100% och inte ta ut en enda FP-dag (men hur klarar man sig då?).

    Man får ta FP 60 dagar före beräknad förlossningsdag, så du får ansöka om FP i förväg.
    Pappan får inte ta ut FP före barnet har fötts, men man får ju iofs ansöka om ledighet från jobbet från ett obestämt datum och sedan ansöker man om FP när barnet fötts.
    Är det bara de vanliga 10 pappadagarna så brukar man bara förvarna arbetsgivaren om vilket datum barnet förväntas komma och sedan tar man ledigt när barnet kommit.
    Men om man tex ska vara hemma någon/några månader tillsammans så bör man försöka vara mer noga när man informerar AG. Kanske varva semester och FL? Tex ta semester från beräknad förlossningsdag (så kan man använda de 10 pappadagarna om barnet kommer tidigare) och sedan ta sina 10 pappadagar och sen fylla på med vanlig föräldraledighet.

Svar på tråden Hur gör jag?