• Anonym (Mamman)

Fråga om barn, Asbest och oro.

Hej. Har en fråga som jag skulle vilja ha lite åsikter om. Jag är gravid i v.29 och har ett barn på fyra år. Vi ska flytta till blivande sambons hus snart och skulle egentligen redan ha bott där, men då upptäcktes en vattenläcka. Toan revs ut och efteråt kom en diskussion om Asbest upp (huset är från 50-talet). Efter mycket tjat tog han prover som nu är inskickade. Dock verkar sambon inte ta det på allvar och tänkte fortsätta röja och riva i helgen. Jag blev arg och ifrågasatte det hela med hänvisning till att jag vill ha provsvaren först innan det fortsätter rivas. Han hävdar då att han pratat med experter som säger att enstaka exponering för Asbest är ofarligt, jag köper det men hävdar då att Asbest-damm i boendemiljön inte är "enstaka exponering". Vi bor inte i huset än och sambon vistas hos oss. Överdriver jag eller är det okej att jag reagerar? Tänker väl mest på att jag inte vill utsätta fyraåringen för Asbesten. Tankar?

• Svar på tråden Fråga om barn, Asbest och oro.
  • Anonym (Mamman)

Tillägg: det är alltså inte bekräftat Asbest än men prover är tagna.

• Anonym (Mamman)

Ingen?

• Anonym (Hej)

Han ska inte fortsätta riva i material som ev innehåller asbets. Om det innehåller asbets kommer fibrerna även med i hans kläder hem.

• Anonym (Mamman)
    Anonym (Hej) skrev 2018-04-06 20:40:00 följande:

Han ska inte fortsätta riva i material som ev innehåller asbets. Om det innehåller asbets kommer fibrerna även med i hans kläder hem.

Nej jag har sagt det också, men han hävdar då att enstaka exponering är ofarligt och jag känner att jag framstår som neurotisk och hysterisk. Men jag har barn och vill faktiskt inte utsätta honom för någonting som jag faktiskt vet kan vara farligt.
  • fjanten

Han borde definitivt inte vara där eller fortsätta riva! Min mans morbor kommer dö snart p.g.a. en jävla exponering för typ 20 år sedan. Är orolig för min man med, han exponerades en gång han också vid en rivning. Stendumt att göra något innan provsvaren kommer tillbaka!

• Phalaenopsis

All form av damm är dåligt att andas in och kan ge lungproblem vid långvarig (=åratal) exponering. Asbest är visserligen lite mer skadlig än de andra, men jag hoppas verkligen att din sambo inte kommer att jobba med rivandet hela dagarna i åratal. Använd andningsmask där det dammar oavsett, mest för att undvika kortvariga andningsbesvär.

Mjölnarlunga = inandat mjöl
    Stenlunga (gruvarbetare) = stendamm
    Kolarbetarlunga = koldamm, även avgaser

• Anonym (Mamman)
    Phalaenopsis skrev 2018-04-06 20:51:42 följande:

All form av damm är dåligt att andas in och kan ge lungproblem vid långvarig (=åratal) exponering. Asbest är visserligen lite mer skadlig än de andra, men jag hoppas verkligen att din sambo inte kommer att jobba med rivandet hela dagarna i åratal. Använd andningsmask där det dammar oavsett, mest för att undvika kortvariga andningsbesvär.

Mjölnarlunga = inandat mjöl

Stenlunga (gruvarbetare) = stendamm

Kolarbetarlunga = koldamm, även avgaser

Nej självklart inte. Tänker mer att det liksom sprids runt och hamnar lite överallt i hemmet.
  • Anonym (Hej)

En vanlig andningsmask hindrar inte asbetsfibrer från att passera. Det finns mycket att läsa om asbets på internet. Det är riktigt korkat om han väljer att fortsätta arbeta utan att veta vad det är han river i. På riktigt.

• Phalaenopsis
    Anonym (Mamman) skrev 2018-04-06 20:55:06 följande:

Nej självklart inte. Tänker mer att det liksom sprids runt och hamnar lite överallt i hemmet.

För lite och för kort tid. De som kan få asbestproblem är de som jobbar med rivning som yrke. Och är det så lite att du inte ser dammet/inte hostar så är det inte särskilt mycket. Asbest är liksom inget gift, som ger skador i små doser. Att vara rum som en rökare är mycket, mycket farligare. Liksom man kan få grava problem efter årtionden av rökning.
  • Anonym (Mamman)
    Phalaenopsis skrev 2018-04-07 12:37:29 följande:

För lite och för kort tid. De som kan få asbestproblem är de som jobbar med rivning som yrke. Och är det så lite att du inte ser dammet/inte hostar så är det inte särskilt mycket. Asbest är liksom inget gift, som ger skador i små doser. Att vara rum som en rökare är mycket, mycket farligare. Liksom man kan få grava problem efter årtionden av rökning.

Dom experter jag varit i kontakt med säger ju iofs inte så. Är du utbildad?
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Mamman) skrev 2018-04-07 12:50:32 följande:

Dom experter jag varit i kontakt med säger ju iofs inte så. Är du utbildad?

Dessutom är ju asbest väldigt finkornigt när det är sönderrivet, så att det inte är farligt om man inte ser dammet tror jag inte på.
  • Anonym (Hej)

Nej ts, du har rätt det stämmer inte alls att man kan se dammet. Det räcker med att osynliga partiklar fastnar i kläderna. Det är det som är farligt med asbets, det är så litet så man märker inte över huvud taget när man får i sig det. Det stannar sedan kvar i lungorna pga dess storlek och kapslas till slut in i lungvävnaden, och kan sedan utvecklas till cancer. Det här tar ju några år så den som har störst risk att hinna utveckla cancer om ni fått i er något är ju erat barn.

• Anonym (Mamman)
    Anonym (Hej) skrev 2018-04-07 13:16:10 följande:

Nej ts, du har rätt det stämmer inte alls att man kan se dammet. Det räcker med att osynliga partiklar fastnar i kläderna. Det är det som är farligt med asbets, det är så litet så man märker inte över huvud taget när man får i sig det. Det stannar sedan kvar i lungorna pga dess storlek och kapslas till slut in i lungvävnaden, och kan sedan utvecklas till cancer. Det här tar ju några år så den som har störst risk att hinna utveckla cancer om ni fått i er något är ju erat barn.

Barnet har tack och lov inte vistats i huset sedan toan revs. Mest sambon. Men om det nu är Asbest och det rivs mer eller inte saneras ordentligt finns ju risken för honom också.
  • Anonym (Hm)
    fjanten skrev 2018-04-06 20:48:03 följande:
    Han borde definitivt inte vara där eller fortsätta riva! Min mans morbor kommer dö snart p.g.a. en jävla exponering för typ 20 år sedan. Är orolig för min man med, han exponerades en gång han också vid en rivning. Stendumt att göra något innan provsvaren kommer tillbaka!
    Håller med
Svar på tråden Fråga om barn, Asbest och oro.