• Anonym (Släktforskning)

Råd ang. Släktforskning

Hittade inte riktigt vad jag skulle lägga detta under, men fick landa här.

Jag har precis beställt ett dna test för att se var jag härstammar från etc. har också börjat forska lite och fått upp en gammal kändis som var min pappas morfar. Lite kul.

Men till min fråga; hur går jag tillväga för att släktforska på effektivaste sätt? Tips och råd mottages gärna :)

• Svar på tråden Råd ang. Släktforskning
  • Anonym (tips)

Medan du väntar på att ditt DNA-test blir klart kan du släktforska på traditionellt sätt där du bygger upp ditt släktträd, generation för generation (minimum var de bodde när de föddes och dog, men gärna mer). Du kommer nämligen behöva det när du ska försöka klura ut hur dina DNA-träffar är släkt med dig. Ju bredare och djupare träd, desto enklare kommer det bli att hitta DNA-släktingarna (om de själva har koll på sina släktträd vill säga). 

Det finns flera FB-grupper som kan vara ett stöd vid släktforskningen. Jag är med i grupperna Släktforskning, DNA-anor och Släktforskning - DNA - för noviser. 

• Anonym (Släktforska vidare)

Det att ta reda på varifrån du härstammar ska du ändå ta med en rejäl stor nypa salt! 

Det som händer är att ditt dna jämförs med referensgrupper i andra länder och så får du att du kommer från ett visst område. I många falll stämmer det hyfsat bra, men man ska också ha koll på vilka vägar folk har vandrat genom åren. Det finns hela folkgrupper som vandrat mellan länder så att det kan se ut som att du härstammar från land/område A, men i själva verket kanske det är ett helt annat land/område då folkgruppen vandrade på 1200-talet osv. 

Det du däremot ska göra är att leta upp HUR man släktforskar i kyrkböckerna! 

Där ska du ha din stabila grund och lägga upp så att andra kan se om de har gemensamma nämnare med dig. 

Det är ju knappast så att du får ett släktträd serverat och klart.  

Sedan ska du ha helt klart för dig att ibland ljuger pappersforskningen. Det dyker ibland upp okända föräldrar både i nutid och i dåtid. I de flesta fall stämmer saker och ting, men ibland bubblar det upp familjehemligheter via dna.

Men titta på riksarkivet exempelvis, det är gratis via dem numera, och sök i kyrkböckerna. Vill du betala en liten peng så rekommenderar jag arkivdigital 100 gånger framför ancestry.

...och du - det är sjukt beroendeframkallande. Man ska bara kolla upp den där personen - och vips har man en gren till, och en gren till, och en gren till...

Lycka till! 

• huskur

Alldeles gratis får du hjälp att komma igång på biblioteket. Där finns mycket att hämta. Kolla på ditt biblioteks hemsida och se vilken hjälp du kan få av bibliotekarier. Du kan kanske boka tid direkt på nätet.

• Anonym (Släktforskning)

Tusen tack för alla tips!! Ska köra igång ordentligt till veckan med hjälp av det ni berättat :) jag är en riktig novis och visste inte vars jag skulle börja eller var jag skulle vända mig. Så stort tack!:)

• Anonym (Gratis barnböcker online)

Gå till www.riksarkivet.se och klicka dig fram till digitala forskarsalen så är det bara att sätta igång med din släktforskning helt gratis hemifrån. ?

• Anonym (ööö)

Riksarkivet är gratis numera, förr var det abonnemang men bara att sätta igång.

Mycket bra tips kan du få på en site som heter anbytarforum. Där finns otroliga mängder info om tidigare forskade orter, personer osv, så har du tur kan du finna stora delar av din släkt där, och kanske även hitta levande släktingar som också forskar. Jag har haft mycket stor nytta av anbytarforum, alla är väldigt hjälpsamma och man kan tex få hjälp med att tyda krånglig gammal handstil och liknande. 

• huskur

Många program finns att välja på, vissa gratis och andra att betala för. Ett av dessa som kostar (Arkiv digital) finns emellertid på bibliotek, och är då gratis (betalas med skatten!) på bibliotekets släktforskningsdatorer. Vet dock inte om det finns på alla bibliotek, eller bara på vissa(?).

• huskur

Tänk också på att det ibland kan se ut som om man hittat en släkting, men att det faktiskt inte är det. Så kolla upp att det stämmer med de uppgifter du redan har, så att du inte av misstag går in på fel stickspår. Det kan hända!

Så därför: anteckna källan till uppgifterna, och var medveten om vad som är en förstahandskälla, andrahandskälla, tredjehandskälla o.s.v. För varje ny avskrift ökar risken att något fel smugit sig in... Ju längre från förstahandskällan, desto mer skepsis är på sin plats.

• huskur

Du kan be bibliotekarier tipsa dig om släktforskningslitteratur om just din hembygd, så får du en bakgrund till de uppgifter du hittar, och de faller in i sitt sammanhang.

• huskur

Tänk också på att det ibland kan se ut som om man hittat en släkting, men att det faktiskt inte är det. Så kolla upp att det stämmer med de uppgifter du redan har, så att du inte av misstag går in på fel stickspår. Det kan hända!

Så därför: anteckna källan till uppgifterna, och var medveten om vad som är en förstahandskälla, andrahandskälla, tredjehandskälla o.s.v. För varje ny avskrift ökar risken att något fel smugit sig in... Ju längre från förstahandskällan, desto mer skepsis är på sin plats.

Svar på tråden Råd ang. Släktforskning