• Ammyloulou

Vad kan min diagnos betyda? Mkt orolig (Cellförändring)

Hej,

Läste precis i min journal på nätet att de funnit ?onormala fynd i prov från de kvinnliga könsorganen, onormala cytologiska fynd?.

Vad betyder detta? Har haft lätt cellförändring i ca 2 år.

Väldigt orolig :(

• Svar på tråden Vad kan min diagnos betyda? Mkt orolig (Cellförändring)
  • Anonym (Sekreterare)

Det är den diagnoskod man sätter när någon har cellförändringar. Ingenting du behöver lägga någon vikt vid :) det är en del av den DRG-kodning man använder sig av inom landstinget. Alla journalanteckningar måste ha en diagnoskod och en åtgärdskod.

• Ammyloulou
    Anonym (Sekreterare) skrev 2018-04-07 13:12:59 följande:

Det är den diagnoskod man sätter när någon har cellförändringar. Ingenting du behöver lägga någon vikt vid :) det är en del av den DRG-kodning man använder sig av inom landstinget. Alla journalanteckningar måste ha en diagnoskod och en åtgärdskod.

Tusen tack snälla för svar. I min förra diagnos heter det ?lätt dysplasi i cervix?. Skulle denna diagnos om onormalt fynd som jag fått nu i princip kunna vara samma sak som ?lätt dysplasi i cervix?? Skulle den också ev kunna innebära t ex att det senaste provet visar på en svårare grad av förändring? Känns som om den här ?onormalt fynd?-diagnosen inte känns särskilt specificerad liksom. Återigen TACK för svar! <3
  • Anonym (Sekreterare)
    Ammyloulou skrev 2018-04-07 13:51:01 följande:

Tusen tack snälla för svar. I min förra diagnos heter det ?lätt dysplasi i cervix?. Skulle denna diagnos om onormalt fynd som jag fått nu i princip kunna vara samma sak som ?lätt dysplasi i cervix?? Skulle den också ev kunna innebära t ex att det senaste provet visar på en svårare grad av förändring? Känns som om den här ?onormalt fynd?-diagnosen inte känns särskilt specificerad liksom. Återigen TACK för svar! <3

Ja, det är i princip samma diagnos. Ibland behåller man själva diagnoskoden men man byter ut namnet på diagnosen :) Nej, den visar inte att du har en svårare grad av förändring. Du behöver inte oroa dig! Vad står det mer i journalanteckningen?
Svar på tråden Vad kan min diagnos betyda? Mkt orolig (Cellförändring)