Att dejta en drogberoende
Jag är ny på det här med forum men har för mycket tankar och frågor och tänkte att detta kunde vara ett sätt att kanalisera. Jag är kvinna 30+ och singel. Ganska nyligen har jag börjat träffa en kille som är ungefär jämngammal. Jag har inte varit singel länge och kommer från en relation som kraschade för att jag ville ha barn medan mitt ex som redan hade barn kände sig klar med den biten. Alltså en seriös relation, stabil med villaliv och utomlandsresor när andan föll på. För att återgå så har jag då alltså träffat en kille som är ganska raka motsatsen till vad jag tidigare tänkt att jag behöver.
Han har varit ärlig mot mig och väldigt tidigt berättat om sitt förflutna. Han kommer från en värld av droger. Inte den klassiska ?hänga på plattan?-knarkaren utan han har alltid haft en ordnad situation med ett beroende. Jag kommer själv från en ganska skyddad miljö och kan inte ens påstå att jag känner någon som tar droger. Jag vet alltså väldigt lite om den världen. Jag vet att han tagit olika typer av droger genom åren. Alltifrån att han rökt saker till tabletter och även injecering.
Efter vår första dejt så berättade jag för en vän om dejten och även i korta drag om killens historia med droger. Min väns spontana reaktion var ?du ska väl inte inleda något seriöst med honom? Du vill ju ha familj inom kort, såna där killar är inte stabila att bygga något med?. Jag tänkte väl ungefär samma sak. Men sen bestämde vi oss för att gå på dejt nr 2 och vad ska jag säga. Jag uppskattar hans sällskap och personlighet alldeles för mycket för att bara kasta iväg det. Jag har ingen aning om djupare känslor kommer att uppstå. Men jag gillar honom och de många intressanta samtal vi har.
Rent krasst är han inte ren. Om jag frågar kring hans missbruk är han alltid ärlig och jag uppskattar att han vågar berätta så mycket som han gör. Kan tänka mig att det inte är lätt när man träffar en ny potentiell partner som man inte vill skrämma bort. Han injicerar inte längre vilket jag tycker är en viktig punkt. Däremot tar han tabletter som är typ ångestdämpande.
Jag kommer som sagt från en helt annan värld och försöker förstå. Dels är jag kluven på om jag ska fortsätta det här eftersom jag vet att jag vill bilda familj om inte allt för länge. Vill jag göra det med någon som hittills knappt varit ren i sitt vuxna liv?
Sen har jag en annan viktig fråga som kommit upp i mitt huvud med tanke på att han varit sprutnarkoman. Kan han ha sjukdomar? Jag har ju ingen aning om han använt smutsiga nålar eller delar nål med någon. Vilka sjukdomar kan uppstå? Tänker spontant på Hepatit C. Vi har inte inlett något sexuellt än, men jag är lite rädd för vad han kan bära med sig. Jag skulle vilja att han kom i kontakt med sjukvård och kunde testa sig mot de vanligaste sjukdomarna som följer en sprutnarkoman. Men vilka sjukdomar är det?
Någon annan som har erfarenhet av att ha träffat en person med ett beroende? Finns det en väg ut?