• Anonym (Rädd)

Hård knöl i hårbotten - så rädd

hej,

När jag var hos frisören för några veckor sedan påpekade hon att jag har en knöl i hårbotten. Den sitter ca 5 cm från tinningen, är stenhård (som resten av skallen) sitter helt fast (går inte att rucka på) gör inte ont. Är osäker på hur länge jag haft den (kan vara allt från några veckor till väldigt länge). Har självklart bokat en läkartid på vc (fick tid först om 2 1/2 vecka), men börjar bli lite orolig för vad det kan vara. Någon som hört om ngt liknande? Tacksam för all hjälp jag kan få.

• Svar på tråden Hård knöl i hårbotten - så rädd
  • viseversa

låter inte som något farligt. Hur stor är den? Kanske en benknöl eller broskknöl.

• Anonym (aterom?)

eller aterom? haft flera ggr, tas enkelt bort :)

• Anonym (Rädd)

Den är ca 1 cm i omkrets, benhård och sitter helt fast i skallbenet.

• Anonym (Anna)

Har du sett den? Är du säker på att den är under huden? Jag har haft flera "knölar" i hårbotten. Det har varit död hud som bildats, klumpar av hudflagor.

• Fluffis

Kan vara en fettknöl, googla ?gangliom?.

Såna är inte farliga, däremot kan det spänna under skinnet o göra ont.

• Anonym (R)
    Anonym (Anna) skrev 2018-04-08 14:03:42 följande:

Har du sett den? Är du säker på att den är under huden? Jag har haft flera "knölar" i hårbotten. Det har varit död hud som bildats, klumpar av hudflagor.

Borde väl försvunna när man tvättar håret?!
  • Anonym (Anna)
    Anonym (R) skrev 2018-04-09 21:25:03 följande:

Borde väl försvunna när man tvättar håret?!

Nja, oftast behövs flera tvättar för att bli av med dem. De har varit rätt så stora och suttit fast rejält i hårbotten. Men nu använder jag ett speciellt mjällschampo så numer får jag aldrig sådana.
  • Anonym (Rädd)

Tack för alla svar. Det är def ngt som sitter under huden, alltså fast i skallen för jag kan röra huden över den. Ser ingen förändring på huden heller varken annan färg eller struktur.

• Anonym (Rita)
    Anonym (Anna) skrev 2018-04-10 12:24:23 följande:

Nja, oftast behövs flera tvättar för att bli av med dem. De har varit rätt så stora och suttit fast rejält i hårbotten. Men nu använder jag ett speciellt mjällschampo så numer får jag aldrig sådana.

Vilket schampo är bra ?
  • Anonym (Rita)

[quote=78623901][quote-nick]Anonym (Anna) skrev 2018-04-10 21:43:08 följande:[/quote-nick][/quote]

Tack..!

Svar på tråden Hård knöl i hårbotten - så rädd