• princess of woolfs

Sjukt hungrig katt!

Finns det fler? Vad ska man göra?
    Har en kastrerad honkatt som är hungrig jämt, äckligt hungrig kan man säga. Får hon inte mat börjar hon attackera benen på mig, biter och kläser! Hon är uppe på diskbänken och letar efter mat, hon äter vällingpulver och drar sig inte för att sticka ner huvudet i kartonger En gång fanna jag henne i köksskåpet, dörren var öppen, och hon satt på en hylla och åt vällingpulver som åkt ner på hyllan, bara svansen stack ut från skåpet, som en stor råtta
    Hon har alltid varit hungrig, började inte när hon blev kastrerad, hon kastrerades för över ett år sedan, hon blir två år i år. Avmaskat henne nyligen.
    Vad kan det vara?
    Hon är både inne och utekatt, men pga snön och kylan mest inne nuförtiden, att hon rör sig mindre påverkar uppenbarligen inte matlusten, men hon är inte fet, fast heller inte mager.

• Svar på tråden Sjukt hungrig katt!
  • princess of woolfs

Ingen som vet?

• smultronbubbla

Vet tyvärr inte, men en liten (dum?) fråga bara; Har du torrfoder framme åt henne dygnet runt?

• Madeleonten

Det du kan göra är att ge henne fri tillgång till ett näringsrikt BRA foder. Varför hon är så hungrig vet jag inte. Kanske ett veterinärbesök kan hjälpa om det är någon ämnesomsättningssjukdom.

• Mammanseko

Jag hade tänkt föreslå avmaskning men såg nu att du redan gjort det.
    Våran katt blev så en period och då hade han bandmask visade det sig. Lugnar hon sig inte om du låter henne ha torrfoder framme hela tiden? De äter allt i början men sen lugnasr det sig.

• Medusan

Tänkte också precis som de andra, att lösningen förmodligen är att låta henne ha tillgång till torrfoder dygnet runt. Om hon inte är överviktigt är det inget problem att ha det

• princess of woolfs

Svårigheten med att ha torrfoder framme hela tiden är att vi då har två hundar som äter upp det på direkten
    Men jag har stundtals provat det genom att låta henne ha en skål med friskies torrfoder på bänken. Vet inte om det är det bästa fodret, men det är väl inte direkt dåligt iaf? Och hon tycker om det, i motsats till en hel del annan torrfoder.. grejen är att hon då bara tröttnar på torrfodret och vill ha burkmat, så det funkar inte riktigt iaf, hon fortsätter vara "hungrig" fast hon har mat framme liksom. Kan det vara en grej hon har bara, ett beteende, tror ni? För hon verkar absolut inte sjuk på något sätt. Hon var 4-5 månader när jag tog hem henne, och hos förra ägarna fick de gå omkring på bord, bänkar etc och ta mat överallt, så jag har haft svårt att få henne att bryta det beteendet..

• Medusan

Angående kattmat så är det mycket bättre att köpa kattmat hos veterinären eller på ställen där de säljer, hills, royal canin osv. Det som finns på Ica och liknande är oftast inte speciellt bra för katten. Jag rekommenderar dig starkt att byta, och försöka se till att hon har obegränsat med mat på ett ställe där hundarna inte kommer åt

• Madeleonten

Tyvärr måste jag nog säga att Friskies är ett rätt kasst helfoder. Bättre att köpa ett foder som finns på djuraffären, Royal Canin, Hills, Nutro t ex. Jag kan lova att hon blir mycket mättare av ett sådant foder. Det kan tyckas dyrt men är faktiskt inte alls dyrare i längden då katten behöver mindre av det & tillgodogör sig det mera.

• MammaVeronika

jag har också det problemet med en av mina katter (har två) den ena äter torrfoder (vi har hills från vetrinären) och äter fisk när det serveras och är nöjd med detta... den andra är hungrig jämt!! jamar bara man tittar på köket, är uppe och nosar när men äter och man kan inte lämna framme en tallrik för då är den där... d4en attackerar inte men jamar så man ger med sig och ger henne mat... hon är också avmaskad massa gånger då hon hade bandmask men detta hjälper inte... så du är inte ensam...

är också tacksam för tips...

• imp

skaffa ett bra torrr foder hos en djuraffär ller vetrinär för de som säljs i affärerna kan ge katterna urinsten o det är oftast de som är steriliserade o kastrerade som får det men även de som inte är det.  Kan tänka sig att katten har mask ändå eller fått en annamn sjukdom ett vetrinär besök hade kanske inte skadat.

• princess of woolfs

mizans: oj då det kände jag inte till (urinsten)!
    Ska prova med annat torrfoder då..
    Igår stallde jag återigen upp hennes skål på bänken och fyllde på med torrfoder(friskies, som vi hade hemma), och det verkar ha lugnat henne iaf.

Ska prova nytt foder då från djuraffären. Vad rekommenderar ni? Hills? Är uppvuxen med katter, men detta är min första egna katt, och hemma så fick alltid katterna mat från ica och konsum..aldrig sjuka. Hundarna äter hills...
    Om det inte blir bättre av nytt foder ska jag prova avmaska henne igen, annars får det bli ett veterinärbesök iaf. Men hon verkar definitvt inte sjuk. Vad kännetecknar urinsten då, hur ser man att en katt har det, mer än ngt med kisset (hon kissar mest ute, lådan används sällan)?

• imp

princess det syns de sitter o kryster för att få fram urinen. kan vara blodig urin. små skvätter o har jätte ont slickar sig hela för att få bort det som sitter i vägen. finns säkert fler symrom o lite olika för varje katt.

vet mamma hade en katt som åt bara torrfoder han blev tre år var kastrerad blev spolad tre gånger för urinsten han hade jätte ont fräste o morrade jamade högt o satte sig överallt för att kissa.

torr foder som hills är bra finns andra med.

• Minne

Hej princess..(och alla andra)!
    Jag har aldrig haft problem med konstant hungrig katt, men å andra sidan så har jag alltid ett bra foder (Royal canin), står alltid framme. Mina katter får bara det, dels för att de gillar det, dels för att de alltid är jämna i magen, aldrig lösa eller ojämn avföring. En fråga, har du försäkrat din katt? I annat fall så förelår jag att du gör det, för om det nu är en ämnesomsättningssjukdom så kan kostnaden dra iväg. Men kolla upp hur lång tid katten måste ha varit försäkrad innan du får ersättning för en sjukdom, kanske du inte kan försäkra på¨måndag och gå till vet på tisdag, om du förstår vad jag menar?
    Jag hoppas det fixar sig för din lilla misse...
    Minne

• Rigmor Mortis

Burkmat är bättre än torrfoder för glupska katter eftersom det fyller ut bättre i och med sitt vatteninnehåll. Mjau är väldigt bra foder, innehåller endast (svenskt) kött och mineraler. Jättenyttigt!

• Mammanseko

Det där med att katter får urinsten av vanligt torrfoder näe de är kasteade gäller bara HANkatter!
    Sen är juh Friskies ett sämre foder men det är ingen fara för en kastrerad honkatt att äta det.
    Men han katter är det väldigt noga med torrfodret efter att kulorna tas bort, de får jättelätt urinsten.

• Rigmor Mortis

Honkatter kan också få urinsten av dåliga foder, men eftersom honor har kortare och vidare urinrör brukar de kunna kissa ut stenarna själva. Friskies är inte särskilt bra, varken för honkatter eller hankatter.

• imp

issapissa det gäller honor med för en hona som jag hade som var steriliserad fick det så visst kan de få det men det är vanligare på hanar. o honon som jag har nu har tendens till att få grus i urinen om hon äter vanligt torrfoder för hon dricker för dåligt

• princess of woolfs

Så burkmat kan va bättre? Hon äter mjau?

• Bonaparte

Jag vet inte om det stämmer, men har hört att kastrerade honor kan bli hungriga dygnet runt efter kastreringen. Jag har själv en hona på 2år som är exakt likadan, hon skriker verkligen så fort man närmar sig köket för hon vill ha mat. Och hon är både avmaskad och har bra foder (Royal Canin). Har en kompis med en kastrerad honkatt som blev rund som en boll efter kastreringen, hon åt heeela tiden, så att ha fodret framme hela tiden hade jag nog inte rekomenderat. Tror inte det är så mycket du kan göra åt saken tyvärr.

• princess of woolfs

Ok!
    Tänkte bara berätta att jag fortsatt ha kattens matskål uppe på bänken med torrfoder dygnet runt, och det har verkligen hjälpt
    Problemet låg alltså hos den hungrige, kastrerade HUNDEN som åt upp kattens mat

Svar på tråden Sjukt hungrig katt!