Anonym (Tröttsamt) skrev 2018-04-09 17:43:27 följande:
Tråden handlar om huruvida de män som fastnat för teorierna om alfa/beta verkligen är intresserade av kvinnor som individer eller om det bara handlar om sex. Det var min fråga (utöver huruvida det är några kvinnor som skriver i de trådarna). Så för att få svar på den vred jag på den vanliga frågeställningen Vad vill kvinnor ha för sorts män? till Vad vill män ha för sorts kvinnor? Helt i linje med min ursprungliga fråga.
Och, ja, vi är alla irrationella varelser ibland. Det ifrågasätter jag inte. Däremot ifrågasätter jag starkt att kvinnor överlag inte kan välja en snäll, vänlig man över en som är kaxig och självgod. Generaliseringarna i trådarna är grov och felaktig men när nån kvinna går in och påpekar det blir hon överröstad av män som tror sig veta bättre.
Märk väl, jag drar inte alla män över en kam här, utan de som diskuterar i dessa trådar och tror på alfahanesnacket.
Det är självklart så att kvinnor ibland gör misstag, särskilt i ungdomen. Men när jag ser mig omkring, dryga 40
år gammal så är alla kvinnor i min vänskapskrets i relationer med män som är snälla och vänliga och som de har en respektfull relation med. Det är inte de kaxigaste eller snyggaste killarna från uppväxten. De håller inte på med spel som ska vinnas. De är inte elaka för att göda den andres osäkerhet. De är vuxna människor som älskar varandra. Sådana relationer får man inte om man spelar spel.
Så frågan kvarstår - vilken typ av relation vill alfa-wannabies ha egentligen?
Teorier? För de flesta män är det inga teorier utan fakta, det är den sortens män kvinnor oftast väljer i första hand framför allt i ungdomen, sen kan du kalla dem för vad du vill, men frågan gäller egentligen om det är så eller inte. Du verkar verkar förneka att det är så, stämmer det?
Om du förnekar saker som andra tycker är självklara så är det väl ganska självklart att de inte kommer hålla med dig. Om du vill kalla det för att bli överröstad är upp till dig.
Det handlar inte om "misstag" det handlar om beteende. Hade det varit "misstag" så hade de flesta inte valt så, i ungdomen väljer de allra flesta tjejer INTE snälla gossar, de väljer raka motsatsen om de får. Den snälle killen väljer de oftast om den andra är upptagen eller ointresserad. Det finns väldigt tydliga mönster i vad killar och tjejer dras till i ungdomen. Tjejer dras till självsäkra kaxiga killar, killar dras till snygga tjejer.
I vuxen ålder väljer man kanske snälla killar i högre utsträckning efter som man kanske lärt sig att det är ett säkrare kort för ett förhållande, barn och hem än det man egentligen attraheras av. Man tänker mer rationellt än emotionellt vilket man ofta gör även i andra sammanhang när man fått mer livserfarenhet. Men jag tror fortfarande man attraheras av andra sorters killar men man väljer rationellt.
Vad gäller alfahannar så råder det ganska mycket förvirring kring vad en alfahanne är. Alfahannar är INTE de bröliga, bekräftelsekåta, egoistiska killar som hela tiden måste hävda sig, det är snarare ett tecken på osäkerhet som man försöker maskerar genom att hävda sig. Men paradoxalt nog är det ofta just de killar som tjejer ofta väljer framför allt i ungdomen, hur kommer det sig?
Frågan kvarstår, varför tycker du det är så upprörande att män påpekar att kvinnor väldigt ofta väljer andra slags män än vad de påstår sig vilja ha?