• Kusten

    3-åring som aldrig vill gå till förskolan

    Hej på er alla!

    Jag är orolig att mitt barn inte trivs på dagis då hen aldrig vill gå dit. Det finns andra tecken på att hen ev inte trivs också.

    Det är förstås oerhört krävande psykiskt att driva på det varje morgon.

    Jag är bara nyfiken på hur ni andra med barn i samma ålder upplever det?

    Jag har ett ganska mycket äldre barn och man glömmer ju så fort.

    Vi som föräldrar trivs inte med förskolan så det känns ganska jobbigt allting med det. Idag känner jag att jag har en svacka då det känns tröstlöst ????. Vi har ställt oss i kö till en annan som vi tror kan passa bättre men det är tveksamt. Jag har tom övervägt att säga upp mig och vara hemma med men vi har inte råd. Förutom ovanstående fråga så skulle det inte vara fel just med lite stöttning och idéer på lösningar om någon känner sig manad.

    Tack på förhand för respons.

  • Svar på tråden 3-åring som aldrig vill gå till förskolan
  • Tilja

    Vad är anledningen till att barnet inte vill gå dit och har ni tagit upp era funderingar med pedagogerna?

  • Kusten

    Då hen är precis fyllda tre år så är det just det som är frågan. Det går inte att föra ett samtal om de egentliga orsakerna. Kan låta olika varje dag.

    Men jag tänker att om man inte vill gå nångång så borde det vara något fel?

    Hen har väldigt bråttom hem också varje gång man ska hämta. Vill minnas att äldre barnen gärna ville vara kvar..

    Därför jag undrar om fler med barn i samma ålder har det så.

    Man känner sig maktlös när man inte kan byta hur som helst heller.

    Vi trivs ju som sagt inte heller med förskolan.

    Är osäkert om det finns plats på den andra vi ställt oss i kö till :(

    Ja vi har pratat om det. Personalen har inte möjlighet att ändra på så mycket.

  • Tilja

    Om det låter olika varje dag kanske det inte beror på en stor orsak, utan flera små som tillsammans upplevs som stora för barnet. Det kan också vara så att barnet gärna vill vara hemma och försöker hitta anledningar som ni föräldrar håller med om.

    Det är väldigt olika hur gärna olika barn vill gå till och hem från förskolan. Det finns alla varianter - de som gärna går dit och gärna går hem, de som inte vill gå dit och inte vill gå hem, de som gärna går dit och inte vill gå hem och de som inte vill gå dit och gärna går hem. Dessa olika varianter säger dock inte mycket om hur tiden däremellan är för barnet på förskolan eller om något är fel under dagen. Om du inte har gjort det så fråga personalen hur ditt barn trivs under dagen.

    Vad är anledningen till att ni föräldrar inte trivs med förskolan? Ert barn kanske upplever samma kring denna anledning som ni, eller också kan era känslor inför förskolan ha smittat av sig på barnet.

  • Kusten

    Vårt barn har ni i alla fall fått plats på en annan förskola så det känns jätteskönt. Men tack för responsen.

  • LFF

    Mina barn älskar förskolan, de vill hem fort ändå så just det skulle jag inte ta som ett tecken på att barnet inte gillar förskolan.

    Men, de dagar som de inte velat gå dit (det händer även fast de älskar den) så säger vi bara att "Mamma och pappa måste åka och jobba och då måste ni till förskolan". Sen när vi kommer dit så kan det vara lite extra kramar och sen är det bra.

    Vad skönt att ni ändå fått byta förskolan nu eftersom ni inte var nöjda i övrigt heller.

Svar på tråden 3-åring som aldrig vill gå till förskolan