• Saral92

Ersättning autism folksam

Jag har läst vilkoren för vår barnförsäkring, men är osäker på vad som gäller här.

Betyder det att om vi får ersättning för medicinsk invalidtet så får vi inte även ersätttning för vårdbidraget?

Någon som kan det här bättre än mig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-04-09 13:17
    Om försäkringen gäller för nedanstående sjukdomar, lämnas ersättning för Medicinsk invaliditet,
    vilket kräver ett stationärt tillstånd, med högst 10 procent av försäkringsbeloppet per
    försäkringsfall, oavsett antal diagnoser. Ersättning lämnas då inte vid Ekonomisk invaliditet,
    Aktivitetskapital, Vårdbidrag eller Tillfällig föräldrapenning vid vård av allvarligt sjukt barn.
    ? Psykiska sjukdomar och syndrom samt beteendestörningar (F00-F99), till exempel
    utvecklingsförsening, ADHD, Aspergers syndrom eller autism

• Svar på tråden Ersättning autism folksam
  • Anonym (mmm)

Nej jag tror inte det. Just autism är de svåra med att betala ut till då alla har så olika behov även om det på papperet är samma diagnos. 

Vi fick ingen ersättning med motiveringen att vårt barn var över 12 år när vi fick diagnosen. Ert kanske är yngre? Men det bästa är att ni ringer dit och frågar så får ni ett korrekt svar direkt och inte en massa gissningar. 

• Saral92
    Anonym (mmm) skrev 2018-04-09 13:44:17 följande:

Nej jag tror inte det. Just autism är de svåra med att betala ut till då alla har så olika behov även om det på papperet är samma diagnos. 

Vi fick ingen ersättning med motiveringen att vårt barn var över 12 år när vi fick diagnosen. Ert kanske är yngre? Men det bästa är att ni ringer dit och frågar så får ni ett korrekt svar direkt och inte en massa gissningar. 

Min son är snart 4 år. Och vi har rätt till ersättning. De jag inte förstår är om man får engånsumman för medicinsk invalidtet och en årligsumma som motsvarar vårdbidraget, eller om de sistnämnda faller bort om man får för invaliditet.
  • Anonym (Mamma)

Följer denna tråd.

Vårt barn är under utredning hos BUP, autism och eventuellt något mer.
    Vi är försäkrade hos Folksam och har ''medlemsbarn''.

Svar på tråden Ersättning autism folksam