Hur dåligt kan det bli för barnen att byta stad och skola?
Jag villl flytta från Stockholm. Jag är ensamstående med två barn, 12 och 14 år gamla. Jag har inga vänner här sen jag skilde mig för snart 8 år sen. Ensamheten kryper sig allt närmare på och barnen som blir större kräver mer skjuts till aktiviteter och Stockholm är en stor stad.
Min äldsta son är utanför i skolan, han har varit det sen årskurs 1. Vi har försökt byta skola men han har inte velat, han känner sig ändå hemma i sin skola och bland eleverna. Men att vara ensam jämt på raster och aldrig ha någon att prata med är ju itne bra.
Så för hans skull vill jag också flytta. För att han ska få en nystart och vänner och socialt umgånge. Jag tror man får sin roll och den kan vara svår att bryta. Han har blivit den tysta som aldrig pratar och ingen tar heller kontakt med honom. Det blir en ond cirkel.
Min dotters situraion är tvärtom. Hon är social och ahr många vänner. Här är min oro. Vad händer med henne när vi byter stad och skola. Tänk om det blir värre för henne. Hon har lätt för att få nya vänner, skaffa kompisar. Men när vi pratar om flytt gråter hon. Det går ibland upp och ner. När vi är i min barndomsstad som ligger 30 mil härifrån tycker hon det är roligt och vi hittar alltid på saker där. Men när allvaret om flytt närmar sig och vi planerar så ångrar hon sig och blir jätteledsen över att lämna sina vänner, träning, trygghet.
Jag själv är helt ensam här. Har inget socialt umgänge. Är bara social på jobbet med kollegor annars är jag bara hemma och sköter allt som man måste som ensamstående. Mitt liv i min hemstad skulle innebära mindre stress i och med att det är närmare till allt, barnen kan t.ex cykla till olika aktiviteter själva. Jag har även syskon i den staden som har barn.
Vem ska man tänka på? Hur ska man tillgodogöra allas behov? Vad blir bäst?
Jag vet inte längre. Vi har bott i Stockholm hela tiden då barnen föddes här. De vet inget annat. Jag känner att jag inte har något här som håller mig kvar förutom jobbet och jobb finns det även i min hemstad.
NI som har erfaernhet av att flytta med ungdomar, hur blev det? Hur rädd ska man vara för att bryta upp och börja om på nytt.
Jag är så orolig och ledsen jag vet inte hur jag ska göra för att alla ska må bra och vara nöjda. ;(