• Äldre 9 Apr 23:27
    2322 visningar
    2 svar
    2
    2322

    Min 4-åriga dotter bajsar fortfarande i blöjan

    Hej!

    Min äldsta dotter fyllde 4 år den 6 mars. Hon har kissat i toaletten sedan innan förra sommaren men hon bajsar fortfarande i blöja och ingenting tyder på att hon verkar vilja sluta med det. Hon har enorm skräck för tanken att bajsa i en toalett/potta. Hon stelnar liksom till när vi några gånger försökt närma henne till toaletten. Den klassiska bajsskräcken enligt Freuds teori. Vi har på alla sätt försökt få henne att sluta. Tyvärr även försökt med belöningar, "hot" (inga allvarliga såklart men att typ säga, nu finns det inga mer blöjor i din storlek nu måste du sluta), uppmärksamhet, ingen upmärksamhet osv. Inget fungerar. Vi är fullt medvetna om att man inte ska stressa och pressa men vi känner lite panik då hon börjar bli så gammal nu. Att stå framåtlutat och bli torkad i rumpan känns inte bra för hennes integritet, detta sker ju även på förskolan. De har bara ett litet skynke för toaletten också så alla kan liksom se..

    Hennes 2-åriga syster både kissar och bajsar på pottan sedan länge. Så de är väldigt olika,

    Har ni någon erfarenhet av något liknande hos era barn? Har ni tips på hur man kan "hjälpa" ett barn med bajsskräck att sluta med blöjan?

    Tack på förhand för svar.

    Mvh Maria

  • Svar på tråden Min 4-åriga dotter bajsar fortfarande i blöjan
  • Anonym (Likad­an.)
    Äldre 10 Apr 07:17
    #1

    Så var sonen också väldigt länge totalvägrade sitta på toaletten när det var dags att bajsa så började säga att han kunde sitta på toaletten medans jag tog fram en blöja och tillslut gick han med på att sitta där under tiden. Tog fram blöja och han fick sätta på sig den. Sen började jag vara långsammare och långsammare med att ta fram blöjorna. Flyttade på dom en dag när han såg och sa att vi behövde ha dom i tvättstugan för att vi skulle ha något annat där han hade dom. Allt för att det skulle ta längre tid att hämta och att han inte såg att jag fördröjde det hela(kunde stå i tvättstugan en stund utan att han såg) innan jag kom.

    Tillslut kom dagen då det tig så lång tid att han han bajsa på toaletten och då insåg han att det faktist inte var någon fara att bajsa där. Sa det själv direkt efteråt. Sen dess har det gått jättebra.

  • Anonym (H)
    Äldre 10 Apr 10:20
    #2

    Låt henne sitta på toa och bajsa med blöjan på. Att hon kopplar själva bajsandet med toaletten, att det är där hon ska sitta.

    När ni torkar och ska slänga bajset, låt henne vara med och kasta ner det i toan. Låt det alltså ligga i blöjan men putta ner det (slunga ner det) i toan och hon får spola ner det så hon ser att bajset åker ner i toaletten

Svar på tråden Min 4-åriga dotter bajsar fortfarande i blöjan