• Äldre 10 Apr 09:37
    2564 visningar
    2 svar
    2
    2564

    Gravid, studerar och jobbar extra

    Hej! Har ganska nyligen fått reda på att jag är gravid. Jag studerar men kommer bara ha 1 termin kvar ungefär när barnet kommer. Ja om allt går som det ska :). Saken är den att jag jobbar extra som personlig assistent bortsätt från mina heltids studier och undrar då om man får någon ersättning från försäkringskassan den dagen man inte kan extra jobba längre. (Tänker försöka göra klart så mkt studier som jag kan innan. Har även 10v. Praktik så de går ju inte.

    Iallafall frågan är får jag ersättning av försäkringskassan när jag inte kan arbeta mer fast jag har heltidsstudier?

    /Malin

  • Svar på tråden Gravid, studerar och jobbar extra
  • Äldre 10 Apr 09:45
    #1

    Nu är inte jag jättekunnig inom detta område så om någon annan kunnig svarar och jag har skrivit nå tokigt - rätta mig gärna då :)

    Jag jobbar som p.assistent och kom in på en utbildning. Jobbade först extra varannan helg och ett extra pass i veckan samt studerade 100%.

    Blev sedan gravid. Och vi hade praktik. Skolan tog upp för mycket tid då det var mycket studier samt praktik. Valde att ta tjänsteledigt från jobbet. Tog då csn för att få inkomst samt för att frysa SGI (så att den inte försvinner när jag är tjänsteledig).

    Jag tror inte du kommer få nå ersättning av f.kassan när du börjar praktik. Förstår inte vad det heller skulle vara för ersättning du menar att dom ska bidra med?

    Jag tror du kommer få ansöka om tjänsteledighet under dina 10 veckor praktik. Du har rätt till tjänsteledighet pga studier. Men då måste du ta csn för att inte bli av med SGI.

    Sen när du väl får barnet så är du ju föräldraledig och då får du ju f.penning av f.kassan.

    Men som sagt, kolla upp detta närmare om du inte får vettigt svar från annan. Men jag förstår som sagt inte vad det är för ersättning du skulle få?

  • Äldre 10 Apr 09:51
    #2

    Man är inte garanterad ersättning även om man jobbar heltid, men i slutet av graviditeten kan man ju prova att ansöka om graviditetspenning om man har ett tungt eller farligt jobb. Annars får du sjukskriva dig om du får problem som gör att du inte kan jobba.

Svar på tråden Gravid, studerar och jobbar extra