• Anonym (Orolig)

    Misshandel av barn

    Min son har anmält sin pappa till skolan för att han slår honom.

    Ärendet är hos socialen, dom gjorde ingen polisanmälan då det ändå inte finns bevis säger dom.

    Jag är så orolig för min son, bor hos mig just nu under utredning.

    Pappan nekar.

    Ska jag själv göra polisanmälan?

    Detta måste redas ut ordentligt!!! Känns som att socialen mest vill att jag & pappan ska gå på samarbetssamtal.

    Men barnets ord då?

  • Svar på tråden Misshandel av barn
  • Anonym (K)

    Om ett brott har begåtts så är det väl upp till polisen att hitta bevisen, inte socialen... 

  • Anonym (Orolig)

    Ja håller med!!

    Trodde bara att det var socialens ansvar att en polisanmälan görs!!!

    Men nu säger dom att ingen anmälan gjorts då ärendet ändå kommer läggas ned hos polisen

    Så funderar på att ringa polisen själv & göra en anmälan??

  • Anonym (Orolig)

    Tack för ert stöd!!

    Har även ringt en juristbyrå som skulle återkomma strax.

    Hade en advokat son jobbade just med dessa frågor

  • Tveksamt

    Var kommer det här påhittet ifrån att man måste ha bevis för något för att göra en polisanmälan?
    Om man blir vittnet till ett brott, får höra om ett brott, misstänker att ett brott har eller ska begås eller liknande så kontaktar man polisen. Det är sedan polisen och åklagarens uppgift att utreda och ev. åtala någon för brottet.
    Att låta bli att anmäla för att man inte har några bevis eller för att man tror att det kommer bli nedlagt är dumheter.
    Om inte så för andra anledningar så anmäler man just för att ha en anmälan. Den kan behövas för andra saker, ex. försäkringar. Och om en person får flera anmälningar på sig kan polisen lägga större resurser för att utreda personen ytterligare.

    Så ja, du kontaktar polisen tillsammans med ditt barn.


    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Anonym (A)
    Tveksamt skrev 2018-04-10 11:54:18 följande:

    Var kommer det här påhittet ifrån att man måste ha bevis för något för att göra en polisanmälan?
    Om man blir vittnet till ett brott, får höra om ett brott, misstänker att ett brott har eller ska begås eller liknande så kontaktar man polisen. Det är sedan polisen och åklagarens uppgift att utreda och ev. åtala någon för brottet.
    Att låta bli att anmäla för att man inte har några bevis eller för att man tror att det kommer bli nedlagt är dumheter.
    Om inte så för andra anledningar så anmäler man just för att ha en anmälan. Den kan behövas för andra saker, ex. försäkringar. Och om en person får flera anmälningar på sig kan polisen lägga större resurser för att utreda personen ytterligare.

    Så ja, du kontaktar polisen tillsammans med ditt barn.


    Håller med
Svar på tråden Misshandel av barn