• J19w97
    Äldre 10 Apr 19:27
    2795 visningar
    4 svar
    4
    2795

    Matschema till 6 månaders

    Hej! Har en dotter som blir 6 månader om några dagar och som börjat med mat, puréer, gröt med mera.

    Ni som har barn runt 6-7 månader vad har era barn för "matschema"? Vad äter dom? Har ni olika/bestämda tider osv?

  • Svar på tråden Matschema till 6 månaders
  • Äldre 10 Apr 20:11
    #1

    Gröt på morgonen, matpuré på lunchen och gröt innan läggdags. Fri amning i övrigt.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Äldre 10 Apr 20:17
    #2

    Min 6månader och 2  veckors son äter följande:

    Vakna 7.00 men oftast har han ammat under morgonen så han vill aldrig äta då
    Utan väntar till typ 8.00 och då ser du ut såhär:
    8.00: Egengjord järnberikad gröt med ngn pure, smör (hård i magen messmör) och vatten

    amma lite om han vill men oftast vill han leka och sen sova

    11.00 1/2 burk barnmat + vatten

    även här ger bröstet om han verkar vilja ha 

    13-14 (bero på när o hur länge han sover fruktpure eller en klämmis

    17.00 Middag med antingen de vi äter eller en halv barnmatsburk  vatten

    19-20.00 Amning vilket brukar bli hela kvällen (detta ska jag försöka ändra på så han inte nattammar)

  • Caramb­olan
    Äldre 10 Apr 21:21
    #3

    I den åldern har vi inte haft några särskilda matscheman. De har fått smaka bitar av vår mat i samband med att resten av familjen äter, parallellt med fri amning.

  • Äldre 10 Apr 22:20
    #4

    Min blir också 6 månader om några dagar, eftersom att hon inte tar flaskan och jag börjat jobba lite grann så äter hon också en del:

    Ammar hela morgonen (liggammar i sängen) mellan ca 5-7.

    Ca 9:00 En portion banangröt med katrinplommonpuré

    Ca 12:00 en halv stor burk med typ köttfärssås och spagetti eller liknade.

    Ca 14:30 någon fruktpuré eller mosad banan.

    Resten av dygnet fri amning. Dock suger hon lite på flasknappen när vi testar välling, ratar fullkomligt ersättningen och bröstmjölk på flaska. Så lite välling innan läggdags försöker vi med sista två kvällarna.

Svar på tråden Matschema till 6 månaders