Anonym (TS) skrev 2018-04-10 23:10:36 följande:
Ska kräva det ! Vad var det de såg 2014? Hade du knölar / cystor ? hårda kanter ? Enligt ultraljudet och min läkare har de flesta knölstruma men han menade att jag inte ens hade det. Jag har inga knölar eller cystor och att allt är mjukt och ?fint? bara lite förstorad sköldkörtel. Men kan inte sluta oroa mig. Gick du runt då med cancer i 3 hela år ? Jag hoppas du mår bra idag och att allt gick bra.
Den va förstorad på vänster sida, alltså inte hela sköldkörteln. I och med att jag hade en överfunktion i sköldkörteln så gjordes både ultraljud och kontraströntgen 2014 på rutin och då upptäckte dom att den var förstorad, men läkaren sa då att det inte såg ut som cancer. Sen fick jag träffa massa olika läkare hela tiden, aldrig samma, vilket gjorde att ingen egentligen tog tag i att utreda vidare förräns förra vintern. Biopsin gjordes i februari o svaret skulle komma inom 10 dagar men det tog 5 veckor, i o med det så trodde jag att allt såg bra ut annars hade de hört av sig!!! Det blev en miss någonstans antingen på labbet eller endokrin (har fortfarande inte fått svar på det). Opererades 6 april o då tog de bort hela sköldkörteln samt 16 lymfkörtlar med metastaser i 8 st. Förutom sårinfektion så gick allt bra. Gjorde även en radioaktiv jodbehandling i augusti som ska ta bort ev småceller och sköldkörtelvävnad. Röntgen efteråt visade nått litet diskret ?fynd? i halsen som kunde vara antingen sköldkörtelvävnad eller metastas i ytterligare lymfkörtel. Fick göra ett ultraljud nån månad senare som såg bra ut, fanns ingenting o alla prover ser jättebra ut så i mellandagarna fick jag svaret att man inte längre misstänker mer spridning. Nu är det kontroller var 6:e månad i 5 år innan jag anses vara frisk. Levaxinet har också varit ganska lätt att ställa in rätt dos på mig vilket känns bra, många mår väldigt dåligt innan man hittar rätt dos osv. Helt rätt att du står på dig, även om det säkert inte är något så känns det alltid tryckt att få veta helt säkert att det inte är någon fara. Lycka till o om du har fler frågor så svarar jag gärna! Blev visst ett långt inlägg ;)