• Hemera

Visdomstand på väg

Hur ont hade ni när visdomständerna precis skulle spricka fram?

Jag har skitont där tanden ska komma OCH i de tre tänderna intill.

• Svar på tråden Visdomstand på väg
  • UniformYankie

Jag har också haft grisigt ont när mina 2 nedre visdomständer kommit. 
    Som du säger så gjorde det ont "i" (svårt att beskriva, kan inte säga att det gjorde ont själva tänderna liksom) tänderna omkring, kändes som att det tryckte och pressade mot dem så att en av dem skulle flyga av vilken sekund som helst. Spände i hela käken så jag fick en vidrig huvudvärk på köpet. Vet inte hur det känns att ha tandställning men förmodar att det känns lite så, tänderna flyttas runt... 

• UniformYankie
    UniformYankie skrev 2018-04-11 09:38:35 följande:

Som du säger så gjorde det ont "i" (svårt att beskriva, kan inte säga att det gjorde ont i själva tänderna liksom) tänderna omkring, kändes som att det tryckte och pressade mot dem så att en av dem skulle flyga av vilken sekund som helst. Spände i hela käken så jag fick en vidrig huvudvärk på köpet. Vet inte hur det känns att ha tandställning men förmodar att det känns lite så, tänderna flyttas runt... 

Och så gör det ont i tandköttet. Som att man huggit med en tandpetare i köttet liksom. 
  • Hemera
    UniformYankie skrev 2018-04-11 09:38:35 följande:

Som du säger så gjorde det ont "i" (svårt att beskriva, kan inte säga att det gjorde ont i själva tänderna liksom) tänderna omkring, kändes som att det tryckte och pressade mot dem så att en av dem skulle flyga av vilken sekund som helst. Spände i hela käken så jag fick en vidrig huvudvärk på köpet. Vet inte hur det känns att ha tandställning men förmodar att det känns lite så, tänderna flyttas runt... 

Minns du hur länge du hade ont? Det är ju vidrigt när inte värktabletterna hjälper ens.
  • Hemera
    UniformYankie skrev 2018-04-11 09:39:34 följande:

Och så gör det ont i tandköttet. Som att man huggit med en tandpetare i köttet liksom. 

Det känns som att de bränner och svider, tycker jag. Ont ända upp i örat.
  • Alana

Det gjorde inte ont alls när mina visdomständer kom. Vilket jag är väldigt glad för!

• UniformYankie
    Hemera skrev 2018-04-11 17:56:39 följande:
    Minns du hur länge du hade ont? Det är ju vidrigt när inte värktabletterna hjälper ens.
    Nej... en dag bara lade sig smärtan. Men har väl inte varat mer än kanske 1 månad. 
    Hemera skrev 2018-04-11 17:57:42 följande:
    Det känns som att de bränner och svider, tycker jag. Ont ända upp i örat.
    Ja usch i hela käken. Jag tänkte först att jag kanske hade fått någon sorts migrän men så åt jag och insåg att det var tanden, haha. Men det går över. Snart. Bara härda ut. 
  • la anonyma

Jag har haft ont (kan faktiskt inte minnas om det har gjort mycket eller lite ont, antar att jag har förträngt det så fort det gått över, haha) till och från i flera år och trott att de varit på väg fram, typ som att de har haft växtperioder inne i tandköttet och sedan har vilat ett tag. Nu har i alla fall två av tänderna tittat fram och de där växtperioderna har jag för mig var värre än när de väl sprack fram.

• UniformYankie
    la anonyma skrev 2018-04-12 00:38:56 följande:

Jag har haft ont (kan faktiskt inte minnas om det har gjort mycket eller lite ont, antar att jag har förträngt det så fort det gått över, haha) till och från i flera år och trott att de varit på väg fram, typ som att de har haft växtperioder inne i tandköttet och sedan har vilat ett tag. Nu har i alla fall två av tänderna tittat fram och de där växtperioderna har jag för mig var värre än när de väl sprack fram.

Jag hade helt glömt den där delen. Gud vad den var dryg. Och när man tror att det är över så är det omöjligt att borsta rent skiten utan att riva sönder tandköttet. Skrikandes
  • Tom Araya
    Hemera skrev 2018-04-11 07:05:58 följande:

Hur ont hade ni när visdomständerna precis skulle spricka fram?

Jag har skitont där tanden ska komma OCH i de tre tänderna intill.

Ja, jag har också haft skitont och det är inte heller bara en gång... jag har säkert haft närmare tio tillfällen under de senaste 20 åren som det trycker på. Det brukar hålla i sig några dagar för att därefter lägga av och sedan återkomma något/några år senare.
    Några gånger har jag haft så ont att jag fått svårt att jobba.
Svar på tråden Visdomstand på väg