• Kotokig

    Kan inte använda bh

    Jag har ett problem som jag inte riktigt vet hur jag ska tackla. För några år sen fick jag problem med min andning och klarade inte av tryck mot revbenen som triggade andningsproblemen. Jag är alltså extremt öm runt om hela kroppen i revbenen.

    1. Jag slutade med bygelbhar och köpte bhar med bra stöd utan bygel vilket funkade i ett halvår innan de också gjorde ont.

    2. Jag gick över till spetsbhar med en bred spets längst ner för att fördela ut trycket över revbenen vilket också funkade ett tag.

    3. Nu funkar inte ens dessa och jag kan ha bh två dagar i månaden!

    Jag är dessutom gravid i tredje månaden och brösten växer och är tunga. Innan har det funkat med dubbla linnen och tejpade bröstvårtor men huden där är jättekänslig så det funkar inte heller längre. Nu börjar det bli varmt ute och jag vet helt enkelt inte vad jag ska göra :(. Jag vill inte behöva gå runt med dubbla linnen hela sommaren! Jag har köpt amningslinnen i största storleken som ger lite stöd utan att gummibandet är emot kroppen som funkar vissa dagar men bröstvårtan syns ändå igenom (vilket jag helst vill undvika). Köpte amningsinlägg att klistra fast direkt i linnen men de är ju jättetjocka.

    Är det någon som har något tips?

  • Svar på tråden Kan inte använda bh
  • Fjäril kär

    Prata med doktorn eller barnmorska.

    Det är ju inte bh som är problemet utan att det av nån anledning gör ont.

  • Kotokig
    Fjäril kär skrev 2018-04-11 11:03:28 följande:

    Prata med doktorn eller barnmorska.

    Det är ju inte bh som är problemet utan att det av nån anledning gör ont.


    Anledningen är redan konstaterad och är obotlig.
  • Fjäril kär
    Kotokig skrev 2018-04-11 11:52:55 följande:

    Anledningen är redan konstaterad och är obotlig.


    Om du fått diagnos borde du kunna få hjälp med tex en stödbh eller liknande från sjukvården.
  • Anonym (Elsa)

    Vet inte ditt problem men jag tänker att du skulle behöva nån form av bh som används för de som opererat brösten av olika skäl. Tex cancer.

    Finns många bra medicinska bh:ar som är anpassade.

    Försök googla eller prata med din barnmorska, hon kan hjälpa dig att hitta. Samma företag som säljer gravidbälten tex säljer ju även bh.

  • Fia 28

    Finns latex nippelcover att testa, borde ju vara snällare än tejp. 
    Har du testat såndär supermjuka amningsbh som ser lite ut som träningsbh? Om du tar en storlek större (eller två) än normalt så borde det ju inte trycka på revbenen. 

  • Kotokig

    Nippelcovers har funkat innan men gör jätteont att dra av sen jag blev gravid, är jätteöm i bröstvårtorna plus att de numera är typ halva bröstet! Amningsbhar funkar inte heller, har provat alla sorter i största storlekarna utan framgång.

    Hade visst hopp om amningskupor men de var tjockare och klumpigare än jag trodde. Natusans var åtminstone kupade och utstickaren för bröstvårtan går nog att tejpa. Liberos var bara oformbara och klumpiga och Philips tvättbara var tunna men oformbara.

    Det bästa hade nog varit någon slags hållare/kupa som man kan klistra direkt i linnen som är tunna och som inte behöver klistras i själva bröstet. När det gäller bh-ar har jag nog mer eller mindre gett upp hoppet...

  • Fia 28
    Kotokig skrev 2018-04-11 13:41:18 följande:

    Nippelcovers har funkat innan men gör jätteont att dra av sen jag blev gravid, är jätteöm i bröstvårtorna plus att de numera är typ halva bröstet! Amningsbhar funkar inte heller, har provat alla sorter i största storlekarna utan framgång.

    Hade visst hopp om amningskupor men de var tjockare och klumpigare än jag trodde. Natusans var åtminstone kupade och utstickaren för bröstvårtan går nog att tejpa. Liberos var bara oformbara och klumpiga och Philips tvättbara var tunna men oformbara.

    Det bästa hade nog varit någon slags hållare/kupa som man kan klistra direkt i linnen som är tunna och som inte behöver klistras i själva bröstet. När det gäller bh-ar har jag nog mer eller mindre gett upp hoppet...


    Jag har för mej att det finns covers som inte ska limmas alls, utan som hålls fast pga själva materialet. Tänk sugkoppar.
    Hade du testat amningslinne? www.boobdesign.se/produkter/gravid-amning-linnen/fast-food-linne-padded-vit-s
  • Anonym (Jobbigt)

    Usch så jobbigt. Du tror inte det skulle kunna funka med en sån självhäftande bh?

  • Kotokig

    Sugpropparna låter väldigt bra (det är en mening man inte säger för ofta). Det är ju just ta av det klistriga som gör så himla ont. Något tips var jag kan hitta det? Tycker jag har letat igenom alla ställen vid det här laget...

    Jag har hittat ett (!) amningslinne som funkar vissa dagar men där syns ändå bröstvårtan igenom. Dock inser jag att om jag har största storleken i tredje månaden kommer det inte funka om ett halvår när både brösten och jag är större. Det kanske är en liten sak i sammanhanget men det vore trevligt att ha på sig något skönt som inte visar bröstvårtan!

    Det värsta är egentligen de dagar jag får på mig en bh eller amningslinne och blir så sjukt glad för det och inser en kvart senare att det inte kommer gå och får tänka om hela klädseln.

    Tack för alla tips förresten, det betyder mycket för mig!

Svar på tråden Kan inte använda bh