HUSDJUR SVARTSJUK PÅ FAMILJ
Jag har en Svartsjuk Nymfparakit och är gravid och oroar mig för hur det ska bli när barnet föds.
Bakgrund:
Han är 28 år och han och jag har bott ihop med hamstrar, marsvin, kaniner, hundar och en katt.
Jag har aldrig sett någon svartsjuka.
När han var 15 flyttade jag hemifrån och blev sambo. Han blev mycket fäst vid min sambo och ser honom som den viktigaste i familjen.
Sambon och jag köpte en hamster som vi satt och gosade med framför Nymfparakiten. Under åren som gick blev det ytterligare två hamstrar.
När Nymfparakiten var 21 år köpte jag en kanin. Kaninburen fick samma placering som hamsterburarna haft.
Då började problemen. Nymfparakiten hängde med hela kroppen. Han höll på att trilla ner från pinnen och såg ut som han skulle tuppa av. Vi tänkte att han är gammal, det kanske är dags. Sen kom det fram att han var svartsjuk på kaninen. Han tålde inte att vi satt och gosade med någon annan framför honom.
Så nu är kaninen 7 år och de har inte sett varandra sen kaninen var liten och Nymfparakiten mår jättebra och lycklig när han tror att han är den enda för oss.
I juli ska jag föda mitt första barn och självklart kommer jag gosa mycket med det. Vi kommer befinna oss en hel del i köket där Nymfparakiten bor.
Kommer min fågel bli svartsjuk nu igen? Han har ju en filt han sover under och nåde oss om vi skulle glömma lägga på honom filten.
Ska jag kanske låta honom ha filten på sig medan jag matar barnet i köket?
Eller blir han inte svartsjuk på människor?
Vuxna människor älskar han.Det bästa han vet är när vi får gäster.
Någon som har någon erfarenhet eller tips och råd?
OBS! SVAR FRÅN FÖRSTÅSIGPÅARE SOM ALDRIG HAFT DJUR UNDANBEDES!