• Anonym (Moo)

Hjälp med ryggont... Mellan skulderbladen

Jag har så fruktansvärt ont i ryggen.mellan skulderbladen.... Är som att ryggen inte orkar med

Gör så ont att jag nästan vill gråta... Nån som har nåt bra tips på övningar för att stärka upp ryggen... Har varit till sjukgymnast men det gav inget.

• Svar på tråden Hjälp med ryggont... Mellan skulderbladen
  • Anonym (Jm)

Fråga: lider du av stress, eller har det allmänt jobbigt i livet?

• Anonym (jagmed)

Känner igen mig. Hjälper det att få ett tryck just på de punkterna där det gör ont? Det är det enda som lugnar min rygg. Jag har tagit massage för att lätta upp det onda och tänkte göra det några gånger. Även börja träna samtidigt. Tränade dock igår och ryggen orkade inte mycket alls kände jag.

• Anonym (Moo)
    Anonym (Jm) skrev 2018-04-11 20:50:32 följande:

Fråga: lider du av stress, eller har det allmänt jobbigt i livet?

Nej inget sånt.. Har dock problem med höfterna som gör att jag antagligen belastar lite fel
  • Anonym (Moo)
    Anonym (jagmed) skrev 2018-04-11 21:04:42 följande:

Känner igen mig. Hjälper det att få ett tryck just på de punkterna där det gör ont? Det är det enda som lugnar min rygg. Jag har tagit massage för att lätta upp det onda och tänkte göra det några gånger. Även börja träna samtidigt. Tränade dock igår och ryggen orkade inte mycket alls kände jag.

Ja jag har skaffat sådana där foamroller och det hjälper lite även massage. Men så fort jag använder ryggen får jag ont...
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Moo) skrev 2018-04-11 20:19:52 följande:

Jag har så fruktansvärt ont i ryggen.mellan skulderbladen.... Är som att ryggen inte orkar med

Gör så ont att jag nästan vill gråta... Nån som har nåt bra tips på övningar för att stärka upp ryggen... Har varit till sjukgymnast men det gav inget.

Vad fick du för råd av sjukgymnasten? Några övningar därifrån?
  • Anonym (Moo)
    Anonym (Maja) skrev 2018-04-11 21:41:32 följande:

Vad fick du för råd av sjukgymnasten? Några övningar därifrån?

Fick inget för ryggen... Fick stretchövningar för höft och övningar att stärka knä men inget specifikt för ryggen eftersom det enligt sjukgymnast beror på felbelastning. Men jag är bättre i både knän och höft så det har ju hjälpt där men att ryggen blir trött är det ingen skillnad på
  • Anonym (Sömn)

Sover du på mage?

Har du en för mjuk säng?

• Anonym (Maja)
    Anonym (Moo) skrev 2018-04-11 21:44:30 följande:

Fick inget för ryggen... Fick stretchövningar för höft och övningar att stärka knä men inget specifikt för ryggen eftersom det enligt sjukgymnast beror på felbelastning. Men jag är bättre i både knän och höft så det har ju hjälpt där men att ryggen blir trött är det ingen skillnad på

Jag hade nog ändå gett det ens chans till. Du har ju blivit bättre i höfter och knän så helt galet var det ju inte. Gå antingen tillbaka till samma och säg att du nu behöver hjälp mer specifikt med ryggen eller sök upp en annan sjukgymnast och beskriv hur besvären ser ut nu.
  • Anonym (Moo)
    Anonym (Sömn) skrev 2018-04-11 21:55:38 följande:

Sover du på mage?

Har du en för mjuk säng?

Nej på båda
  • Anonym (Mobil?)

Blir det värre när du stått och kollat ex mobil eller jobbat i ungefär samma ställning som att du står och håller en mobil?

Jag har liknande nämligen, det gör så hemskt ont och det känns som att man inte orkar leva en sekund till. Det är bröstryggen som behöver tränas men gå till sjukgymnast igen och be att få övningar.

• Anonym (Ja me)

Jag har något liknande, har mindre skolios så förmodligen får Jag också ont där av snedbelastning, det brukar inte släppa fören jag har fått knäckt till kotorna på rätt plats igen.

Muskelminnet.

Om du snedbelastning höft, så sneblastar det säkert högre upp, går man och är sne länge så formar sig musklerna efter det, och om man masserar och knäcker så det släpper för stunden så ?tvingar? musklerna ryggen tillbaka till ?fel? position igen ganska snart. Så man måste jobba med grunden till problemet och sen även jobba regelbundet med övriga symptom/stretcha och träna upp muskler så de formar sig och får styrka till att bära upp ryggen och hålla den rak. Gå på regelbunden massage/kotknäckare varvat med sjukgymnast

• Anonym (Moo)
    Anonym (Mobil?) skrev 2018-04-11 22:24:41 följande:

Blir det värre när du stått och kollat ex mobil eller jobbat i ungefär samma ställning som att du står och håller en mobil?

Jag har liknande nämligen, det gör så hemskt ont och det känns som att man inte orkar leva en sekund till. Det är bröstryggen som behöver tränas men gå till sjukgymnast igen och be att få övningar.

Nej det spelar ingen roll vad jag gör får ont nästan direkt oavsett
  • Anonym (Moo)
    Anonym (Ja me) skrev 2018-04-11 22:54:14 följande:

Jag har något liknande, har mindre skolios så förmodligen får Jag också ont där av snedbelastning, det brukar inte släppa fören jag har fått knäckt till kotorna på rätt plats igen.

Muskelminnet.

Om du snedbelastning höft, så sneblastar det säkert högre upp, går man och är sne länge så formar sig musklerna efter det, och om man masserar och knäcker så det släpper för stunden så ?tvingar? musklerna ryggen tillbaka till ?fel? position igen ganska snart. Så man måste jobba med grunden till problemet och sen även jobba regelbundet med övriga symptom/stretcha och träna upp muskler så de formar sig och får styrka till att bära upp ryggen och hålla den rak. Gå på regelbunden massage/kotknäckare varvat med sjukgymnast

Ja det kanske är nåt sånt som spökar att musklerna vill tillbaka.. Mvdrksr vara svårt att hitta övningar för just den delen av ryggen dock.. Men ska försöka stärka upp hela
  • KCL

Har du varit hos en kiropraktor? Om inte, ge det ett försök.

• LFF

Jag får låsningar i det partiet när jag har låsningar i höfterna så det är inte ett dugg konstigt att du har ont där om du har problem med höfterna. Vad som ÄR konstigt är att du inte har fått stärkande övningar för hela överkroppen utan bara specifikt för ditt första problemområde.

Det som alltid har fungerat bäst för mig är styrketräning och coreträning.

Svar på tråden Hjälp med ryggont... Mellan skulderbladen