• Anonym (A)

Går det att äta löskokta ägg under graviditeten?

Är det farligt för barnet ifall jag äter löskokta ägg under graviditeten eller ska dom va hårdkokta? Finns det risk för listeria ,toxoplasmos , salmonella eller andra bakterier/parasiter i löskokta ägg?

• Svar på tråden Går det att äta löskokta ägg under graviditeten?
  • Anonym (Kvinna37)

Titta på livsmedelsverkets hemsida, de listar allt man inte ska äta.

I Sverige har vi i princip inga utbrott av salmonella bland våra ägghönor, jag skulle säga att det är ok men om du är minsta osäker ska du låta bli.

• Anonym (A)
    Anonym (Kvinna37) skrev 2018-04-12 10:26:54 följande:

Titta på livsmedelsverkets hemsida, de listar allt man inte ska äta.

I Sverige har vi i princip inga utbrott av salmonella bland våra ägghönor, jag skulle säga att det är ok men om du är minsta osäker ska du låta bli.

Jag hittar inget om löskokta ägg där
  • Anonym (Kvinna37)

Du har rätt. Men jag hittade iaf detta om riskerna: salmonella.se/salmonella-gravid/

Du måste avgöra själv om du vill äta löskokta ägg men som sagt, i Sverige är det knappast någon risk. För att vara säker kan du väl helt enkelt bara äta hårdkokta under graviditeten, det verkar enklast.

• Steinberger58
    Anonym (A) skrev 2018-04-12 10:25:12 följande:

Är det farligt för barnet ifall jag äter löskokta ägg under graviditeten eller ska dom va hårdkokta? Finns det risk för listeria ,toxoplasmos , salmonella eller andra bakterier/parasiter i löskokta ägg?

Hur många trådar tänker du egentligen starta här kring listeria?
    Njut av din graviditet och utsätta inte ditt barn för onödig stress.
    Varken din pizza eller andra livsmedel kommer att få dig att ha diagnosen listeria. Du är gravid tjejen, inte sjuk. Det blir bra det. Precis som hundratusentals gånger tidigare.
  • Anonym (ägg)
    Anonym (Kvinna37) skrev 2018-04-12 10:46:09 följande:

Bra länk, men jag ifrågasätter ju varför de påstår att det inte kan påverka fostret då salmonella tydligen ökar risken för missfall! :o

Om bakterien går ut i blodet, vilket är EXTREMT ovanligt, så _kan_ risken för missfall öka. Vanlig salmonella som de allra, allra flesta får ökar inte risken.

Och håller man sig till svenska ägg är risken för att över huvud taget få salmonella minimal.
  • Anonym (Kvinna37)
    Anonym (ägg) skrev 2018-04-12 11:03:41 följande:
    Om bakterien går ut i blodet, vilket är EXTREMT ovanligt, så _kan_ risken för missfall öka. Vanlig salmonella som de allra, allra flesta får ökar inte risken.

Och håller man sig till svenska ägg är risken för att över huvud taget få salmonella minimal.
    Som sagt, svenska ägg är relativ säkra men man gör som man själv vill om man vill riskera missfall eller inte.
  • Anonym (ägg)
    Anonym (Kvinna37) skrev 2018-04-12 11:23:28 följande:

Som sagt, svenska ägg är relativ säkra men man gör som man själv vill om man vill riskera missfall eller inte.

Alltså... Risken är så liten att den inte finns. Ska man ha sånt katastroftänk får man stanna inne och leva på vatten. Eller vänta, taket kan ramla in och man kan dö av för mycket vatten.

Gå efter vad Livsmedelsverket säger, de listar de livsmedel man ska vara försiktig med för att risken är befogad. Sluta googla massa alternativa källor!
  • Colourfulrainbow

Tror det är mer skadligt att oroa sig så pass mycket som du gör. Du har ju varit rädd för skinksallader, äpplen, och allt möjligt. Du vågade ju inte ens plocka upp en cykel som vält omkull för att du var rädd för att få jord på dig. Du måste ha hjälp. Det tär otroligt mycket på både kropp och psyke att gå runt med stark oro.

Svar på tråden Går det att äta löskokta ägg under graviditeten?