• Anonym (Varför?!)

Människor som ljuger och blir påkommna om och om igen - Men fortsätter med att ljuga om andra saker

Hej!

Jag vill börja med att nämna att jag inte pratar om mytomani. Eftersom i mytomani, så som jag förstått det. Så ljuger man kanske ihop en historia. Och om jag begripit den diagnosen rätt, så kan man inte riktigt kontrollera sina lögner riktigt ordentligt, kanske.

Men lögner om att lova saker, men sedan inte behåller det. Visa respektlöst beteende och gör som en själv vill. Och ljuger om och om igen.

Exempelvis om man ber en människa att inte dela ut ens nummer utan att fråga en först om det är okej att ge ut ens nummer, eller liknade. Och lögnare utlovar om att inte ge ut numret. Kort därefter ger personen ut personen telefonnummer i alla fall.

Och även där ljuger om att det inte var hen som gav ut numret. Men i en säker källa, så VET man att det var hen som gav ut numret.

Jag känner att tråden skulle nog bli väldigt lång, om jag gav olika exemplar, men jag tror ni förstår vad jag menar.

Vad är det med dessa människor. Om man förklarar för de att man inte kan lita på de mer, och hela tiden uppvisar att personen får konsekvenser av sina lögner. varför fortsätter de med sina lögner. Nu fokuserar vi på en människa som är närheten av 60 års åldern.

Så nyfikenheten är på toppen, och man undrar vad problemet grundar sig på.

Självklart att har jag fokus på någon jag känner. Jag tror inte det har med patalogisk lögnare att göra. För jag tror faktiskt att personen är medveten över sina lögner.

Så varför ljuger personen, och hur kan man egentligen få människan att avsluta sina lögner. Det blir konsekvenser för personen själv, och även för dennes omgivning.

Tack för svar!

• Svar på tråden Människor som ljuger och blir påkommna om och om igen - Men fortsätter med att ljuga om andra saker
  • Anonym (,,,)

Om du inte kan få hen att sluta ljuga trots konsekvenser (vilka då?), så är det ju inget mer att göra. Skitsamma varför den ljuger.

Men om du ändå har kontakt med personen trots beteendet, så är ju inte konsekvenserna tillräckliga. Uppenbarligen. Nånting gör ju att du fortfarande vill ha kontakt..

• Anonym (Varför?!)
    Anonym (,,,) skrev 2018-04-12 18:59:49 följande:

Om du inte kan få hen att sluta ljuga trots konsekvenser (vilka då?), så är det ju inget mer att göra. Skitsamma varför den ljuger.

Men om du ändå har kontakt med personen trots beteendet, så är ju inte konsekvenserna tillräckliga. Uppenbarligen. Nånting gör ju att du fortfarande vill ha kontakt..

Nja..Det är en närstående, inom familjen.
  • Anonym (Allis)

Då får man bara hålla avstånd, om man inte kan avsluta kontakten med en person som ljuger och skadar en med att sprida information.

Inte berätta saker som man inte vill ha spridda, inte berätta vart man ska eller vem man träffar mer än lite luddigt så där. Fråga istället om den personen, vad de gör, vem de träffar osv och hoppas de glömmer bort dig.

Tala med de andra som är där och undvik släktingen som inte kan bete sig ordentligt.

• Anonym (T)

Jag fick en förklaring av en sån människa som lovar att hålla hemligheter men berättar de för alla sen.

"Jag kan inte rå för det, jag har ingenting i mitt liv som är intressant och det går inte låta bli att berätta allt spännande du säger"

Hon var ju ärlig förmodligen.

Förr i tiden var ord värdefulla, då tog man folk på orden och det existerade inte lögner och bedrägeri i samma utsträckning som idag och konsekvenserna för lögner och förrädare var mycket allvarligare än vad de är idag ,vem som helst är otrogen ljuger sviker - och skäms inte ens och det blir inga direkt konsekvenser så folk kan säga och göra vad fan de vill så länge det inte är brottsligt.

Det är bekvämt att ljuga, och sen är vägen att t.ex dela ut ditt nummer mer givande och mer tillfredsställande om det ökar ens sociala status t.ex, i manliga grupper är det inte ovanligt att man "delar" på tjejen någon "har" så kompisarna får se dina nakna selfies , och är du ett ragg då ser män dig som "köttet vi alla får smaka av" som vargar och därför skickas ditt nummer runt för det handlar om ägandet, att alla får dig. Emot din vilja.

• Anonym (,,,)
    Anonym (Varför?!) skrev 2018-04-12 19:28:38 följande:
    Nja..Det är en närstående, inom familjen.
    Är släktingen svagbegåvad, sjuk eller liknande? O vad har hen fått för konsekvenser, som du skrev om?

Om du bor hemma så se till att flytta ut fortast möjligt. Om inte så minimera kontakten, o det som Allis skrev var bra också. 
  • Anonym (MONA)
    Anonym (Varför?!) skrev 2018-04-12 16:59:20 följande:

Hej!

Jag vill börja med att nämna att jag inte pratar om mytomani. Eftersom i mytomani, så som jag förstått det. Så ljuger man kanske ihop en historia. Och om jag begripit den diagnosen rätt, så kan man inte riktigt kontrollera sina lögner riktigt ordentligt, kanske.

Men lögner om att lova saker, men sedan inte behåller det. Visa respektlöst beteende och gör som en själv vill. Och ljuger om och om igen.

Exempelvis om man ber en människa att inte dela ut ens nummer utan att fråga en först om det är okej att ge ut ens nummer, eller liknade. Och lögnare utlovar om att inte ge ut numret. Kort därefter ger personen ut personen telefonnummer i alla fall.

Och även där ljuger om att det inte var hen som gav ut numret. Men i en säker källa, så VET man att det var hen som gav ut numret.

Jag känner att tråden skulle nog bli väldigt lång, om jag gav olika exemplar, men jag tror ni förstår vad jag menar.

Vad är det med dessa människor. Om man förklarar för de att man inte kan lita på de mer, och hela tiden uppvisar att personen får konsekvenser av sina lögner. varför fortsätter de med sina lögner. Nu fokuserar vi på en människa som är närheten av 60 års åldern.

Så nyfikenheten är på toppen, och man undrar vad problemet grundar sig på.

Självklart att har jag fokus på någon jag känner. Jag tror inte det har med patalogisk lögnare att göra. För jag tror faktiskt att personen är medveten över sina lögner.

Så varför ljuger personen, och hur kan man egentligen få människan att avsluta sina lögner. Det blir konsekvenser för personen själv, och även för dennes omgivning.

Tack för svar!

Tänker du på Mona Sahlin?
Svar på tråden Människor som ljuger och blir påkommna om och om igen - Men fortsätter med att ljuga om andra saker