Människor som ljuger och blir påkommna om och om igen - Men fortsätter med att ljuga om andra saker
Hej!
Jag vill börja med att nämna att jag inte pratar om mytomani. Eftersom i mytomani, så som jag förstått det. Så ljuger man kanske ihop en historia. Och om jag begripit den diagnosen rätt, så kan man inte riktigt kontrollera sina lögner riktigt ordentligt, kanske.
Men lögner om att lova saker, men sedan inte behåller det. Visa respektlöst beteende och gör som en själv vill. Och ljuger om och om igen.
Exempelvis om man ber en människa att inte dela ut ens nummer utan att fråga en först om det är okej att ge ut ens nummer, eller liknade. Och lögnare utlovar om att inte ge ut numret. Kort därefter ger personen ut personen telefonnummer i alla fall.
Och även där ljuger om att det inte var hen som gav ut numret. Men i en säker källa, så VET man att det var hen som gav ut numret.
Jag känner att tråden skulle nog bli väldigt lång, om jag gav olika exemplar, men jag tror ni förstår vad jag menar.
Vad är det med dessa människor. Om man förklarar för de att man inte kan lita på de mer, och hela tiden uppvisar att personen får konsekvenser av sina lögner. varför fortsätter de med sina lögner. Nu fokuserar vi på en människa som är närheten av 60 års åldern.
Så nyfikenheten är på toppen, och man undrar vad problemet grundar sig på.
Självklart att har jag fokus på någon jag känner. Jag tror inte det har med patalogisk lögnare att göra. För jag tror faktiskt att personen är medveten över sina lögner.
Så varför ljuger personen, och hur kan man egentligen få människan att avsluta sina lögner. Det blir konsekvenser för personen själv, och även för dennes omgivning.
Tack för svar!