• Äldre 12 Apr 21:31
    4859 visningar
    9 svar
    9
    4859

    Roliga fördomar om olika länder

    Vad har du hört (eller har du) för olika fördomar om olika länder?

    Jag tänker mig saker i stil med att vissa verkar tro att det Ska vandra isbjörnar på gatorna här i Sverige.

    Jag själv tänker tex att alla i Ryssland är konstant berusade av vodka och att alla norrmän har oljepengar och är rika. Nu vet jag att det sista inte är sant, men det var en bild jag hade av Norge i yngre år.

    Inget rasistiskt i denna tråd tack. Det är ok att ha en fördom, men vet att trådar på fl lätt spårar ur..

  • Svar på tråden Roliga fördomar om olika länder
  • Äldre 12 Apr 21:45
    #1
    +1

    Jag vet att många västerlänningar tror att alla japaner gillar anime och final fantasy (och jrpgs överhuvutaget) och bara äter sushi.

    Min egen lilla fördom (eller önsketänkande, kanske) är att alla italienare under 40 är skitsnygga.

    Också (och jag vet inte var det kommer ifrån) att hela Spanien är en öken.


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Äldre 14 Apr 11:01
    #2
    +1

    Haha, jag tänker samma som dig när det gäller Spanien och jag får nog erkänna att jag även har den fördom du nämner om Japan.

    Jag har nog snarare som fördom att italienarna ska vara smöriga snarare än snygga. Precis som jag of tyvärr tänker att fransmän är otrevliga och finnar bär kniv.

  • Äldre 14 Apr 11:14
    #3
    +1

    Kom på mig själv att jag verkar tro att alla i Frankrike har basker, att alla franska gubbar har mustasch och äter baguetter. 

    Att alla kineser ständigt tar kort. 

    Och slutligen att det är kallt i finnland. Alltid kallt. 

  • Äldre 14 Apr 12:18
    #4

    Haha precis, jag håller med om dina exempel! På samma vis som att jag också vill tro att det alltid är cirka 3 meter djup snö och istid i hela Ryssland.

  • Äldre 14 Apr 12:27
    #5

    Minns en utbytesstudent från australien på gymnasiet som var uppriktigt förvånad- och besviken- över att det inte drog omkring isbjörnar iaf i skogen! Alltså så många att de ibland kom in på gatorna.

  • Äldre 14 Apr 12:36
    #6
    tusenordförsnö skrev 2018-04-14 12:27:40 följande:

    Minns en utbytesstudent från australien på gymnasiet som var uppriktigt förvånad- och besviken- över att det inte drog omkring isbjörnar iaf i skogen! Alltså så många att de ibland kom in på gatorna.


    Hahaha det är ju underbart!
  • Äldre 14 Apr 14:22
    #7
    Grusibrallan1 skrev 2018-04-14 12:36:26 följande:
    Hahaha det är ju underbart!
    Ja, visst är det haha!  Han var sen jättebesviken över sitt val av land stackarn. Han hade förväntat sig ett riktigt vildmarksäventyr varenda dag fast han var i en stad, där typ bara de starkaste överlevde!

    Minns att han tyckte att han varit jättesmart och inte kunde fatta hur det kunde bli så fel. För han hade tänkt att man var atletisk och "outdoor-sig" i australien för det hörde till kulturen och klimatet, och i Sverige var man också så, för här hade man inget annat val (om man ville leva!). Så på det viset var länderna och folket liksom så "jämförbara". De hade ju också många farliga djur...
    Haha!
  • Äldre 14 Apr 15:23
    #8
    tusenordförsnö skrev 2018-04-14 14:22:04 följande:

    Ja, visst är det haha!  Han var sen jättebesviken över sitt val av land stackarn. Han hade förväntat sig ett riktigt vildmarksäventyr varenda dag fast han var i en stad, där typ bara de starkaste överlevde!

    Minns att han tyckte att han varit jättesmart och inte kunde fatta hur det kunde bli så fel. För han hade tänkt att man var atletisk och "outdoor-sig" i australien för det hörde till kulturen och klimatet, och i Sverige var man också så, för här hade man inget annat val (om man ville leva!). Så på det viset var länderna och folket liksom så "jämförbara". De hade ju också många farliga djur...

    Haha!


    Hahaha snacka om att det kan bli fel! Däremot är det väl just den riktiga ?outdoortypen? som jag tänker mig att alla från Australien är. Antingen surfar man, eller så även man en ranch typ.
  • Äldre 19 May 20:48
    #9

    Efter dagens hockeymatch så kan jag erkänna att jag tänkte att "alla" i USA är duktiga i hockey... om man bortser från folk från typ Texas där man istället är beväpnar och bränner hemma. 

Svar på tråden Roliga fördomar om olika länder