• Anonym (Fd ätstörd)

"Fint" att inte äta lunch på jobbet

Jag känner mig lite sjåpig nu, men jag kan inte sluta tycka att det är jobbigt. Jag jobbar sen länge på en arbetsplats. På grund av omorganisation har jag bytt avdelning och jobbar sen ett par veckor tillbaka med tre andra kvinnor. De tre emellan finns en prestige i att jobba så mycket som möjligt. Helst ska man ha för bråttom för att hinna äta lunch. Istället äter de bantningsbars.

Själv har jag en historia av många år med ätstörningar. Det är inte något problem i vardagen nu och jag äter av allt. Däremot är det inget jag känner ett behov av att berätta om, så jag har istället skämtat om att de inte vill att jag ska hoppa över en riktig lunch eftersom jag skulle vara odräglig innan kaffet. Då kontrade min chef med att det bara är en inställningsfråga. Man bestämmer sig och känner sig inte hungrig sen, menade hon.

Det räckte för att jag skulle känna mig lite, lite sämre. Gamla ätstörningskänslor kikade fram en aning. Har jag så dålig disciplin? Kan inte jag motstå mat? Tankar, som för tio år sen fick mig att känna mig äcklig och dålig. Droppen var igår när jag tog en chokladbit på kvällen och ganska snart började fundera på om jag verkligen borde, funderingar jag inte haft på många,många år.

Eftersom vi är i uppstartsfas att försöka få syskon till vår pojke, är det inte riktigt läge att byta arbete, bland annat för att jag är sjukskriven stora delar av graviditeter. Men i övrigt vet jag inte riktigt hur jag ska hantera det här. Det är så klart ingen som tvingar mig att trycka i mig bars, men stämningen känns både osund och olustig.

• Svar på tråden "Fint" att inte äta lunch på jobbet
  • LFF

Vilket trams från chefen! Det är inte alls en inställningsfråga. Jag är själv en sån som kan hoppa över lunchen men det är för att jag inte har lust att äta helt enkelt. Jag vet däremot att jag mår så jävla mycket bättre när jag äter regelbundet så oftast tvingar jag mig att äta på lunchen. Jag tillhör kategorin människor som äter för att de måste, inte för att det är gott, men trots det så vet jag att jag mår bättre med mat än utan.

Så, tryck undan ätstörningsmonstret! Du är inte sämre än dina kollegor för att du måste äta på lunchen! I ditt fall skulle jag faktiskt komma på ett sätt att kontra deras kommentarer om "inställning" och skit med just din ätstörningsproblematik utan att för den sakens skull gå in djupare på det (dessutom brukar folk bli obekväma och inte fråga vidare när man nämner något sådant).

Och arbetsgivaren kommer inte att tacka dig om du hamnar tillbaks i ätstörningsmonstrets klor bara för att jobba mer (och gratis).

• Anonym (Fd ätstörd)
    LFF skrev 2018-04-13 08:19:50 följande:

Vilket trams från chefen! Det är inte alls en inställningsfråga. Jag är själv en sån som kan hoppa över lunchen men det är för att jag inte har lust att äta helt enkelt. Jag vet däremot att jag mår så jävla mycket bättre när jag äter regelbundet så oftast tvingar jag mig att äta på lunchen. Jag tillhör kategorin människor som äter för att de måste, inte för att det är gott, men trots det så vet jag att jag mår bättre med mat än utan.

Så, tryck undan ätstörningsmonstret! Du är inte sämre än dina kollegor för att du måste äta på lunchen! I ditt fall skulle jag faktiskt komma på ett sätt att kontra deras kommentarer om "inställning" och skit med just din ätstörningsproblematik utan att för den sakens skull gå in djupare på det (dessutom brukar folk bli obekväma och inte fråga vidare när man nämner något sådant).

Och arbetsgivaren kommer inte att tacka dig om du hamnar tillbaks i ätstörningsmonstrets klor bara för att jobba mer (och gratis).

Jag om någon är väl medveten om att man kan bestämma sig. Det gjorde jag i många år och det var verkligen inte nyttigt!

Men ja, du kanske har rätt i att de i alla fall tystnar om jag, på något sätt, nämner min tidigare problematik.
  • Mirelle

Förslag på kommentarer

- Äter man sånt där frivilligt?

- Beach 2018 (ett vänligt ögonkast en gång på baren och en gång på magen, och så ska man helst inte höra om du säger Beach eller bitch)

-ja jag brukar vara fokuserad på det jag gör, så jag hinner äta.

... Vad är det för bransch och vad är dina arbetsuppgifter?

• Fontana

Om det är en arbetsplats med kollektivavtal är det dessutom så, att om man arbetar mer än sex timmar så måste man ta 30 minuters (lunch)paus. 

Tanken är förstås att man verkligen ska sitta ner och äta lunch, men även om man inte gör det får man avdrag (på lönen) för 30 minuters paus.

Dessutom är det bara trams att inte ta lunchpaus. Kanske arbetar dina nya kolleger väldigt ineffektivt? Eller också vill de bara framstå som duktiga? Nej, ät du din lunch i lugn och ro, utan att förklara dig. "Jag har alltid haft lunchrast mellan 12.00 och 12.30" borde räcka.

• Mirelle

Glöm inte att vara honungslen på rösten och tindra med ögonen när du avväpnar dem ;)

• LFF
    Anonym (Fd ätstörd) skrev 2018-04-13 08:23:46 följande:
    Jag om någon är väl medveten om att man kan bestämma sig. Det gjorde jag i många år och det var verkligen inte nyttigt!

Men ja, du kanske har rätt i att de i alla fall tystnar om jag, på något sätt, nämner min tidigare problematik.
    Jag är själv en reformerad ätstörd person även om jag aldrig hamnade i det klassiska träsket (hade jag vuxit upp idag hade jag klassats som selektivt ätstörd). Har alltid setts som konstig för att jag aldrig åt lunch på jobbet (det är på senare år som jag börjat göra det och insett att jag mår så mycket bättre av det) och det har räckt att jag nämnt att jag har problem med mat så har folk backat av. Beroende på om jag velat prata om det eller inte så har jag lagt upp det på lite olika sätt. Ville jag inte prata om det så sa jag bara att "jag äter ordentligt hemma, jag behöver inte äta på dagen". Ville jag öppna upp för frågor och diskussion sa jag "Jag tillhör de där som äter för att jag måste, jag tycker egentligen inte att mat är speciellt gott".

Så det finns lite olika sätt att lägga upp det på beroende på om man orkar med följdfrågorna eller inte.

I ditt fall, kanske bara en reflektion över just detta med deras "det är bara en inställningsfråga" kan fungera. Eller ett "ja, det kanske är så för dig men inte för mig, vi är inte alla lika och tur är väl det". Och vill du öppna upp för lite mer frågor så säger du "jag måste äta, annars är risken stor att jag tappar kontrollen igen och där vill jag inte hamna".
  • Pope Joan II
    Anonym (Fd ätstörd) skrev 2018-04-13 08:06:05 följande:

Jag känner mig lite sjåpig nu, men jag kan inte sluta tycka att det är jobbigt. Jag jobbar sen länge på en arbetsplats. På grund av omorganisation har jag bytt avdelning och jobbar sen ett par veckor tillbaka med tre andra kvinnor. De tre emellan finns en prestige i att jobba så mycket som möjligt. Helst ska man ha för bråttom för att hinna äta lunch. Istället äter de bantningsbars.

Själv har jag en historia av många år med ätstörningar. Det är inte något problem i vardagen nu och jag äter av allt. Däremot är det inget jag känner ett behov av att berätta om, så jag har istället skämtat om att de inte vill att jag ska hoppa över en riktig lunch eftersom jag skulle vara odräglig innan kaffet. Då kontrade min chef med att det bara är en inställningsfråga. Man bestämmer sig och känner sig inte hungrig sen, menade hon.

Det räckte för att jag skulle känna mig lite, lite sämre. Gamla ätstörningskänslor kikade fram en aning. Har jag så dålig disciplin? Kan inte jag motstå mat? Tankar, som för tio år sen fick mig att känna mig äcklig och dålig. Droppen var igår när jag tog en chokladbit på kvällen och ganska snart började fundera på om jag verkligen borde, funderingar jag inte haft på många,många år.

Eftersom vi är i uppstartsfas att försöka få syskon till vår pojke, är det inte riktigt läge att byta arbete, bland annat för att jag är sjukskriven stora delar av graviditeter. Men i övrigt vet jag inte riktigt hur jag ska hantera det här. Det är så klart ingen som tvingar mig att trycka i mig bars, men stämningen känns både osund och olustig.

Fruktansvärt illa av din chef att säga något så horribelt. Om jag varit du hade jag sagt till henne att den "inställningsfrågan" vanligtvis brukar benämnas som ätstörning. 
  • enmanmedskägg

Vilket jävla trams, ursäkta uttrycket. 

Ät lunch, det är din fulla rätt. Bara för att några andra har fått för sig att anamma ett osunt beteende behöver inte du göra det.

• Engulgummianka
    Anonym (Fd ätstörd) skrev 2018-04-13 08:06:05 följande:

Så otroligt klumpigt sagt av din chef! Var jag du skulle jag ta chefen åt sidan och säga typ att vet du det där du sa häromdagen angående lunchen gjorde mig ledsen och sårad, det är faktiskt så att jag tidigare haft problem med ätstörningar och det triggade igång endel. Du behöver inte gå in djupare på din tidigare ätstörning. Tror du detta skulle få chefen att förstå att hon uttryckte sig klumpigt?

Sen som många skriver är det ett arbete med kollektivavtal så ska man ha 30 min rast , frånkopplad från arbetet.

Jag vet själv hur lätt det är komma tillbaka i ätstörda tankar, har jag haft ätstörningar och tankarna finns mycket närmare än vad man tror och en kommentar, en bild på insta eller fb kan trigga igång så mycket
Svar på tråden "Fint" att inte äta lunch på jobbet