"Fint" att inte äta lunch på jobbet
Jag känner mig lite sjåpig nu, men jag kan inte sluta tycka att det är jobbigt. Jag jobbar sen länge på en arbetsplats. På grund av omorganisation har jag bytt avdelning och jobbar sen ett par veckor tillbaka med tre andra kvinnor. De tre emellan finns en prestige i att jobba så mycket som möjligt. Helst ska man ha för bråttom för att hinna äta lunch. Istället äter de bantningsbars.
Själv har jag en historia av många år med ätstörningar. Det är inte något problem i vardagen nu och jag äter av allt. Däremot är det inget jag känner ett behov av att berätta om, så jag har istället skämtat om att de inte vill att jag ska hoppa över en riktig lunch eftersom jag skulle vara odräglig innan kaffet. Då kontrade min chef med att det bara är en inställningsfråga. Man bestämmer sig och känner sig inte hungrig sen, menade hon.
Det räckte för att jag skulle känna mig lite, lite sämre. Gamla ätstörningskänslor kikade fram en aning. Har jag så dålig disciplin? Kan inte jag motstå mat? Tankar, som för tio år sen fick mig att känna mig äcklig och dålig. Droppen var igår när jag tog en chokladbit på kvällen och ganska snart började fundera på om jag verkligen borde, funderingar jag inte haft på många,många år.
Eftersom vi är i uppstartsfas att försöka få syskon till vår pojke, är det inte riktigt läge att byta arbete, bland annat för att jag är sjukskriven stora delar av graviditeter. Men i övrigt vet jag inte riktigt hur jag ska hantera det här. Det är så klart ingen som tvingar mig att trycka i mig bars, men stämningen känns både osund och olustig.