• Tvåsmåen

Brun fläck på nageln, värker

Hej,

För ca 1 v sedan noterade jag en liten brun fläck under min ena långfingernagel. Jag tänkte att jag kanske slagit i något, som jag sedan glömt. Sen målade jag på nagellack som suttit på fram tills idag. Nageln har känts öm när jag kommit emot men nu sista dagarna har det börjat värka rejält, och kännas varmt på nageln. När jag idag tog bort nagellacket såg jag att fläcken brett ut sig ngt, fortfarande ljusbrun. Jag träffade idag en sköterska o en läkare som inte hade en aning om vad det vara. Jag skulle avvakta ngra dagar. Någon som varit med om ngt liknande och vet vad det kan vara???

Tack på förhan <3

• Svar på tråden Brun fläck på nageln, värker
  • EnAnonumius
    Tvåsmåen skrev 2018-04-13 21:14:48 följande:
    Ingen??
    Hur skall människor som saknar sjukvårdsutbildning kunna svar på vad du har, hade du tänkt?
    Du har ju varit hos en läkare och en sjuksköterska och de kunde inte ge svaret.

En ömmande ljusbrun fläck under nageln säger inte mycket heller. Men det hör inte hit. Det som hör hit är ju att lekmän kan ju knappast ge svar.  SÅ det är ju knappast konstigt att du inte fått svar i denna tråd.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Tvåsmåen

Det jag undrade var ju naturligtvis ifall ngn varit med om samma sak, fått ett annat svar från läkaren eller kan berätta hur det utvecklade sig

• Pope Joan II

Skulle de remittera dig till hud, eller? Det man skulle kunna oroa sig för är väl akralt lentiginöst melanom, men det är vansinnigt ovanligt. Hur ser fläcken ut och på vilket sätt har den ökat i storlek?

• barn02och10

Ring direkt till hudmottagningen på måndag är mitt råd. 

Som Pope Joan är inne på är det högst ovanligt med den typen av melanom, dock förekommer den och då är det viktigt att göra något åt det fortast möjligt.
    Har själv haft malignt melanom med spridning. Jag är med i en stödgrupp där det finns en som haft just den typen som är beskriven ovan.

Lycka till!

• Nymphaea
    Pope Joan II skrev 2018-04-14 15:18:37 följande:

Skulle de remittera dig till hud, eller? Det man skulle kunna oroa sig för är väl akralt lentiginöst melanom, men det är vansinnigt ovanligt. Hur ser fläcken ut och på vilket sätt har den ökat i storlek?

Undrar också om remiss... Avvakta!?

Hur stor är den, TS?
  • Tvåsmåen

Tack för era svar. Jag har bestämt mig för att avvakta ytterligare en tid då jag drog mig till minnes att jag klämde mig riktigt hårt för ett tag sedan. Jag tror mig se att fläcken vandrat lite nedåt i takt med att nageln växt, hoppas att det är så. Hela nageln ömmar fortf jättemkt.

Svar på tråden Brun fläck på nageln, värker