• Anonym (Blivande Student)

HKR eller Linnéuniversitetet ?

Jag vill läsa Naturvetenskap och har hittat två likvärdiga program på distans.

Men vilket kommer ge mig jobb efter utbildningen?

Linnéuniversitetet eller Högskolan Kristianstad?

Jag känner bara till Lunds Universitet eftersom det är här jag bor.

Jag har lika lätt att resa till båda.

Jag vill bara veta vilket som har bäst rykte, utbildning osv.

Vilket som ger mig störst chans till jobb.

Det finns bara dessa båda skolor att välja mellan för min del.

• Svar på tråden HKR eller Linnéuniversitetet ?
  • Anonym (Anonym)

Allvarligt, ingen bryr sig var du fått din utbildning. Det kommer definitivt inte att vara det folk kollar på om du söker jobb. De vill veta vilka kurser du gått, möjligen. De är intresserade av 1) vilken utbildning du gick 2) om du fick examen 3) om du är lämplig för jobbet inklusive 4) din övriga personlighet.

Anonym (Anonym) skrev 2018-04-13 22:14:40 följande:

Allvarligt, ingen bryr sig var du fått din utbildning. Det kommer definitivt inte att vara det folk kollar på om du söker jobb. De vill veta vilka kurser du gått, möjligen. De är intresserade av 1) vilken utbildning du gick 2) om du fick examen 3) om du är lämplig för jobbet inklusive 4) din övriga personlighet.

Jag vet att det är stor skillnad på att få jobb med ekonomiexamen från Högskolan Halmstad och Lunds Universitet.

Det är därför jag undrar vilken skillnaden är mellan dessa båda.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Blivande Student) skrev 2018-04-13 22:16:18 följande:
    Jag vet att det är stor skillnad på att få jobb med ekonomiexamen från Högskolan Halmstad och Lunds Universitet.

Det är därför jag undrar vilken skillnaden är mellan dessa båda.
    Haha ja men det säger ju liksom sig självt lite grann ;) Halmstad är en liten håla medan Lunds Uni har ett jäkligt bra rykte.

Linné är åtminstone ett universitet, finns en del riktigt gamla uvar som inte fattar att högskola har samma status, om det hjälper dig.
    NELJ skrev 2018-04-13 22:39:37 följande:

Vad är det för jobb du tänker dig?

Vad som helst inom Miljövetenskap om jag inte får jobb men

Helst vill jag bli 

Miljö- och Hälsoskyddsinspektör eller Livsmedelsinspektör.
  • Carambolan

Min erfarenhet är att det kan göra stor skillnad att ha läst vid ett för ämnet meriterat lärosäte, men det handlar ju då om att en liten handfull anses bättre än alla andra. Småhögskolorna och deras inbördes rangordning tror jag inte att särskilt många arbetsgivare har en uppfattning om alls.

Carambolan skrev 2018-04-13 23:31:16 följande:

Min erfarenhet är att det kan göra stor skillnad att ha läst vid ett för ämnet meriterat lärosäte, men det handlar ju då om att en liten handfull anses bättre än alla andra. Småhögskolorna och deras inbördes rangordning tror jag inte att särskilt många arbetsgivare har en uppfattning om alls.

Det jag vill läsa är två olika program på två olika skolor.

Mitt närmsta och högst rankade finns inte med.

Jag undrar bara över vilket som är bäst av dessa två
  • Anonym (beavis)
    Anonym (Blivande Student) skrev 2018-04-13 23:48:15 följande:

Det jag vill läsa är två olika program på två olika skolor.

Mitt närmsta och högst rankade finns inte med.

Jag undrar bara över vilket som är bäst av dessa två

Har du inga alternativ alls?

Tror rent generellt studier på universitet ger mer status, särskilt på dem mer anrika. Men det är nog bara generellt. I en nischad värld kan ju någon liten institution på en oanspråkslös högskola ha bra utbildning och ha hög status inom vissa kretsar.
    Anonym (beavis) skrev 2018-04-13 23:53:23 följande:
    Har du inga alternativ alls?

Tror rent generellt studier på universitet ger mer status, särskilt på dem mer anrika. Men det är nog bara generellt. I en nischad värld kan ju någon liten institution på en oanspråkslös högskola ha bra utbildning och ha hög status inom vissa kretsar.
    Jag har dessa två alternativ. inget annat.

Programmen verkar vara likvärdiga.

Men vilken skola smäller högst hos arbetsgivare?
  • Carambolan

Om du ändå vill bli tillsynsinspektör så är det väl till största del jobb i offentlig sektor som gäller? De måste anställa på sakliga och objektiva grunder så det kvittar vilken skola du läst på så länge du har en examen inom rätt område. Ta den som verkar ha roligast studentliv, bäst studentbostäder, billigast gym eller vad annat som du tycker är viktigt.

• Anonym (Fråga ag)

Om du vill veta vad potentiella arbetsgivare anser så fråga dem? Testa ringa miljöavdelningar på några kommuner och länsstyrelsen tex.

• NELJ
    Anonym (Blivande Student) skrev 2018-04-13 22:43:00 följande:

Vad som helst inom Miljövetenskap om jag inte får jobb men

Helst vill jag bli 

Miljö- och Hälsoskyddsinspektör eller Livsmedelsinspektör.

Okej, i de yrkena är utbildningsorten inte en kritisk fråga. Det är brist på inspektörer i många kommuner. Men är det ett generellt naturvetenskapligt program du tittar på? Det finns ju program som är direkt inriktade för miljö- och hälsoskyddsinspektörer där de naturvetenskapliga delarna blandas med bland annat kurser i miljöbalken mm. Jag läste en fristående kurs ihop med studenter från ett sånt program i Umeå för nåt år sedan och de verkade överlag mycket nöjda med utbildningen.
    Anonym (Fråga ag) skrev 2018-04-14 07:06:47 följande:

Om du vill veta vad potentiella arbetsgivare anser så fråga dem? Testa ringa miljöavdelningar på några kommuner och länsstyrelsen tex.

Det har jag redan tänkt på men jag hittade utbildningen i Kristianstad igårkväll och ansökningstiden går ut på måndag. På måndag är jag fullt upptagen hela dagen.

Man blir bara antagen till sitt förstaval när det gäller program och de andra stryks man från så det går inte att välja efteråt.
    NELJ skrev 2018-04-14 07:54:14 följande:

Okej, i de yrkena är utbildningsorten inte en kritisk fråga. Det är brist på inspektörer i många kommuner. Men är det ett generellt naturvetenskapligt program du tittar på? Det finns ju program som är direkt inriktade för miljö- och hälsoskyddsinspektörer där de naturvetenskapliga delarna blandas med bland annat kurser i miljöbalken mm. Jag läste en fristående kurs ihop med studenter från ett sånt program i Umeå för nåt år sedan och de verkade överlag mycket nöjda med utbildningen.

Miljövetenskap som ligger under Naturvetenskap.

Jag känner till utbildningen i Umeå. Men jag har sambo och barn så det är antingen här eller distans som gäller.

Det finns ju en liknande i Malmö men den saknar en del ämnen och de själva sa att jag bör läsa någon annan utbildning för mitt önskade yrkesval.

Jag har också tittat på lösa kurser men de flesta obligatoriska kurser är låsta i de olika programmen.
  • NELJ
    Anonym (Blivande Student) skrev 2018-04-14 09:52:10 följande:

Miljövetenskap som ligger under Naturvetenskap.

Jag känner till utbildningen i Umeå. Men jag har sambo och barn så det är antingen här eller distans som gäller.

Det finns ju en liknande i Malmö men den saknar en del ämnen och de själva sa att jag bör läsa någon annan utbildning för mitt önskade yrkesval.

Jag har också tittat på lösa kurser men de flesta obligatoriska kurser är låsta i de olika programmen.

Aha, ja då låter det som en bättre inriktning än naturvetenskapliga ämnen generellt som kan bli lite för teoretiskt. Fundera om du kan komplettera med nån fristående kurs i någon form av miljöjuridik också. (Jag är inte miljöinspektör själv men kommer ofta i kontakt med sådana i mitt jobb.) Och som sagt, vilken ort du läst på är mindre viktigt.
    NELJ skrev 2018-04-14 10:21:33 följande:

Aha, ja då låter det som en bättre inriktning än naturvetenskapliga ämnen generellt som kan bli lite för teoretiskt. Fundera om du kan komplettera med nån fristående kurs i någon form av miljöjuridik också. (Jag är inte miljöinspektör själv men kommer ofta i kontakt med sådana i mitt jobb.) Och som sagt, vilken ort du läst på är mindre viktigt.

Miljöbalken ingår i båda programmen.
Svar på tråden HKR eller Linnéuniversitetet ?