• Anonym (utmattad)

Utmattad av allt, ingen energi

Börjar fundera om nåt är fel på mig, jag blir snabbt utmattad och energin tar slut. Har inte jobbat så mycket hittills i livet utan har dröjt mig kvar i studievärlden, som jag känner att jag klarar av. Där har det ofta varit korta dagar, och ibland någon ledig dag mitt i veckan där man kunnat ladda batterierna. Att studera passar mig, föreläsningar kräver liksom inte 100% fokus och närvaro, jag blir inte lika utmattad av det.

När jag då bytt studierna mot jobb (eller kombinerar de båda) blir det liksom för mycket och jag blir helt slut. Efter 7-8 h i jobb orkar jag inget annat än att krypa ner i soffan eller sängen och slösurfa/kolla serier resten av dagen och sen gå till sängs tidigt, och så fortsätter det. Helgen är min räddning. Om jag måste umgås med nån eller göra något på helgen bryter jag nästan ihop, jag orkar inte. Måste vila så jag kan ta mig igenom nästa vecka.. Och så rullar det på. Går och gäspar mot eftermiddagarna även om jag sover 7-8 h per natt. Hur man ska orka bilda familj och klara av det + sköta ett jobb är för mig ett massivt frågetecken, var får alla andra sin ork ifrån? Är det nåt fel på mig?

• Svar på tråden Utmattad av allt, ingen energi
  • Anonym (V)

*Följer*

Vi är flera som inte har energi för ett helt fotbollslag som inte fastnat i prestera vara igång - duktig. - flickan.

Hur ser dina matvanor ut? Röker du? Dricker du? Hur mycket socker och transfetter får du i dig per vecka?

Hur ser dina relationer ut? är de trygga? Balanserade?

Hur trivs du på jobbet?

Hur mycket motion och friskluft ger du din kropp?

Allt sånt påverkar.

• sebbe420

Att jobba hela dagar är uttröttande om man inte är van vid det. När jag har haft några veckors semester är det mycket svårt de första par dagarna på jobbet. Har ett stående jobb där vi är i rörelse och gör små lyft hela tiden. Jag blir väldigt trött och stel i kroppen när jag nyss är tillbaka från semester. Men efter någon vecka kommer man in i det igen.

Så mycket är en vanesak. Hur van är din kropp vid att jobba hårt? Vänj den med det den ska klara så går det lätt sen. Det mentala påverkar mycket också. Kan man vara avslappnad i skallen samtidigt som man jobbar så använder man så mycket mindre energi, än om man stressar i tankarna samtidigt som man jobbar .

• Anonym (utmattad)
    sebbe420 skrev 2018-04-13 23:55:49 följande:

Att jobba hela dagar är uttröttande om man inte är van vid det. När jag har haft några veckors semester är det mycket svårt de första par dagarna på jobbet. Har ett stående jobb där vi är i rörelse och gör små lyft hela tiden. Jag blir väldigt trött och stel i kroppen när jag nyss är tillbaka från semester. Men efter någon vecka kommer man in i det igen.

Så mycket är en vanesak. Hur van är din kropp vid att jobba hårt? Vänj den med det den ska klara så går det lätt sen. Det mentala påverkar mycket också. Kan man vara avslappnad i skallen samtidigt som man jobbar så använder man så mycket mindre energi, än om man stressar i tankarna samtidigt som man jobbar .

Det är nog det som är en del av problemet, jag kan inte vara avslappnad i tankarna, utan är konstant stressad och orolig inombords. Inte konstigt man blir trött då kanske.. Uppmärksamheten och fokus ska va på max hela dagen i princip, samtidigt som jag stressas av att jag jobbar med människor (är inte speciellt social av mig och har svårt för småprat och sånt). Jag hoppas jag vänjer mig, har bara jobbat 2 månader ännu.
  • Anonym (utmattad)
    Anonym (V) skrev 2018-04-13 22:27:50 följande:

*Följer*

Vi är flera som inte har energi för ett helt fotbollslag som inte fastnat i prestera vara igång - duktig. - flickan.

Hur ser dina matvanor ut? Röker du? Dricker du? Hur mycket socker och transfetter får du i dig per vecka?

Hur ser dina relationer ut? är de trygga? Balanserade?

Hur trivs du på jobbet?

Hur mycket motion och friskluft ger du din kropp?

Allt sånt påverkar.

Mina matvanor är inte de bästa, och när jag väl är hemma dras jag ofta till sötsaker och snacks. Motion och frisk luft får jag via jobbet nu, men på fritiden är det inte mycket av den varan eftersom jag inte har varken vilja eller ork till det.. All min lediga tid går liksom till återhämtning.
  • Anonym (A)

Gör ett besök hos läkare.

Kolla bland annat dina värden och om du saknar något i din kropp, exempelvis B12, järn, zink etc.

Ändra din kost. Sluta äta onyttigt och en massa socker. Försök röra på dig. Du är inte ensam om att vara trött och ha slut på energi när du kommer hem från jobbet men lägger du dig på en gång och varnar ner så blir kropp och sinne slö. Ställ dig på en gång vid spis och laga mat. Hacka upp broccoli, morötter, lök, rödbetor och potatis och ugnsrosta. Finhacka rödlök och blanda med creme fraiche så har du god sås till. Gå ut och ta promenader och rensa skallen.

Även om du får motion på jobbet så ör du fortfarande på jobbet där en belastning för sig sker.

Di behöver tid för dig själv att stänga av och varva ner.

Vad du gör hitills - slänger dig på soffa och äter onyttigt fungerar inte och det kommer inte bli bättre heller om du inte gör något åt det.

Inte meningen att låta elak utan du måste försöka. Du måste komma ut detta dåliga ekorrhjul du fastnat i.

Du behöver inte göra nå drastiska ändringar i ditt liv utan börja med att laga nyttig och enkel nat och gå sedan ut och gå och låt kroppen andas och gå varva ner. Släng dig inte framför tv utan stå på benen i nån timme till. Efter promenaden tar du en dusch och sen kan du slå dig ner och göra kväller.

Om du inte gör ett besök hos läkare så köp vitamin tillskott på apotek, be personalen om hjälp.

• Anonym (utmattad)
    Anonym (A) skrev 2018-04-14 07:29:57 följande:

Kolla bland annat dina värden och om du saknar något i din kropp, exempelvis B12, järn, zink etc.

Ändra din kost. Sluta äta onyttigt och en massa socker. Försök röra på dig. Du är inte ensam om att vara trött och ha slut på energi när du kommer hem från jobbet men lägger du dig på en gång och varnar ner så blir kropp och sinne slö. Ställ dig på en gång vid spis och laga mat. Hacka upp broccoli, morötter, lök, rödbetor och potatis och ugnsrosta. Finhacka rödlök och blanda med creme fraiche så har du god sås till. Gå ut och ta promenader och rensa skallen.

Även om du får motion på jobbet så ör du fortfarande på jobbet där en belastning för sig sker.

Vad du gör hitills - slänger dig på soffa och äter onyttigt fungerar inte och det kommer inte bli bättre heller om du inte gör något åt det.

Inte meningen att låta elak utan du måste försöka. Du måste komma ut detta dåliga ekorrhjul du fastnat i.

Du behöver inte göra nå drastiska ändringar i ditt liv utan börja med att laga nyttig och enkel nat och gå sedan ut och gå och låt kroppen andas och gå varva ner. Släng dig inte framför tv utan stå på benen i nån timme till. Efter promenaden tar du en dusch och sen kan du slå dig ner och göra kväller.

Om du inte gör ett besök hos läkare så köp vitamin tillskott på apotek, be personalen om hjälp.

Tack för alla tips, ett läkarbesök hade nog varit en bra början. Ogillar att vara ute där många andra rör sig, men jag har skog rätt nära så jag har funderat på att börja ta promenader där.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (A) skrev 2018-04-14 07:29:57 följande:

Håller med
  • Anonym (damp-bruden)
    Anonym (utmattad) skrev 2018-04-14 07:05:43 följande:

Mina matvanor är inte de bästa, och när jag väl är hemma dras jag ofta till sötsaker och snacks. Motion och frisk luft får jag via jobbet nu, men på fritiden är det inte mycket av den varan eftersom jag inte har varken vilja eller ork till det.. All min lediga tid går liksom till återhämtning.

Träning är också återhämtning. Och ofta mycket bättre återhämtning än slösurfning och snacks.

Mina tips för att maximera sin ork är bra kost, ordentligt med sömn varje natt och regelbunden träning. Mindfulness och meditation är också extremt effektivt. 20 minuters meditation nollställer hjärnan och gör den nedvarvad och uppiggad på samma gång.
  • Anonym (utmattad)
    Anonym (damp-bruden) skrev 2018-04-14 13:51:19 följande:
    Träning är också återhämtning. Och ofta mycket bättre återhämtning än slösurfning och snacks.

Mina tips för att maximera sin ork är bra kost, ordentligt med sömn varje natt och regelbunden träning. Mindfulness och meditation är också extremt effektivt. 20 minuters meditation nollställer hjärnan och gör den nedvarvad och uppiggad på samma gång.
    För nån som hatar träning och motion känns det dock inte som återhämtning, utan som ännu ett stressande "måste".. Kanske känns annorlunda när man kommer in i en rutin.
  • Anonym (damp-bruden)
    Anonym (utmattad) skrev 2018-04-14 14:13:58 följande:

För nån som hatar träning och motion känns det dock inte som återhämtning, utan som ännu ett stressande "måste".. Kanske känns annorlunda när man kommer in i en rutin.

Ja det känns helt annorlunda när man kommit in i en rutin. Dessutom blir man snyggare vilket är ett plus :)
  • sebbe420
    Anonym (utmattad) skrev 2018-04-14 07:00:47 följande:
    Det är nog det som är en del av problemet, jag kan inte vara avslappnad i tankarna, utan är konstant stressad och orolig inombords. Inte konstigt man blir trött då kanske.. Uppmärksamheten och fokus ska va på max hela dagen i princip, samtidigt som jag stressas av att jag jobbar med människor (är inte speciellt social av mig och har svårt för småprat och sånt). Jag hoppas jag vänjer mig, har bara jobbat 2 månader ännu.
    Varför behöver uppmärksamhet och fokus vara på max hela dagen? Det låter faktiskt väldigt uttröttande. Går det inte att sätta det där fokuset lite på stand-by, och plocka fram det när det verkligen behövs?

Det kan ju vara så att du har ett jobb som inte alls passar dig. Om det får dig att känna stress. Stress är ju verkligen något som tömmer en på energi. Men kanske kan du ändra ditt tänk också. Stress brukar ju komma inifrån genom att vi typ tänker fram den. T ex kan ju två personer utföra precis samma jobb i samma tempo, medan den ena är superstressad och den andra lugn som en filbunke.
  • Anonym (Jag med)
    Anonym (utmattad) skrev 2018-04-14 07:00:47 följande:
    Det där känner jag igen, och jag har ADD. Kunde vara värt för dig att läsa mer om den diagnosen kanske...
Svar på tråden Utmattad av allt, ingen energi