vad är vichyvatten?
Kanske en dum fråga, men vad är egentligen vichyvatten och vart köper man det?
Kanske en dum fråga, men vad är egentligen vichyvatten och vart köper man det?
Typ Vischy Novou eller vad det heter. Kolsyrat vatten alltså. Ramlösa?
Nä, är inte vichyvatten något annat än typ ramlösa? Min pappa drack alltid vichyvatten och jag tyckte det smakade blääää, ganska saltigt. Det finns/fanns i 33 cl glasflaskor med gul etikett och hette bara vichyvatten. Men det kanske inte finns längre.
Ursprungligen är det vatten från hälsokällan Vichy i Frankrike.
Numera betecknar det i princip allt kolsyrat vatten...
Jag tror (men är inte 100) att vichyvatten är en gammal beteckning på "mineralvatten", sådär lite allmänt. Eftersom det vatten som då fanns till salu var av märket Vichy (d.v.s. från staden Vichy i Frankrike).
Vad ska du ha det till? (Om annat än för att dricka, alltså. )
Köp hellre riktigt Vichyvatten, med den mörkgula etiketten. Det är natriumbikarbonatet som gör effekten (om du menar mot torsk). Vichy Noveau innehåller inte natriumbikarbonat i den mängden tror jag, i alla fall känner man inte smaken av det som man gör i riktigt Vichyvatten.
Se länken nedan...
www.infomedica.se/artikel.asp
Min bebis har fått torsk. Så jag ska ha det till att pensla tungan på honom med.
Nu känner jag mig lite klokare. Finns Vichyvatten med mörkgul ettikett på vilken affär som helst?
Jag tror att man vill ha sodavatten mot torsk (ett salt mineralvatten)
Ja, du köper den i vilken matbutik som helst. Den finns bara på gamla hederliga glasflaskor...
Tack så mycket! Då ska jag genst uppsöka närmaste matbutik.
Du måste ha vichy vatten...ramlösa hjälper inte, de mineralerna finns inte i ramlösa!!!!
Du kan köpa de överallt!!!
Jag letade ihjäl mig efter vichyvatten när jag skulle använda det till min dotter och då fick jag till slut reda på i affärerna att det inte gjordes längre pga den höga halten av bikarbonat. Så jag fick tipset av andra här inne att köpa vanlig bikarbonat (som finns bland kryddorna i affären) och blanda 1 tsk med 1 dl kokat vatten. Det funkar lika bra! :)