• Anonym (Yv)

Är det dåligt att äta 40g fibrer varje dag?

Jag har lagt in allt jag äter på myfitnesspal ett tag nu, och jag överskrider målet med nästan det dubbla varje dag, det står att jag ska äta 25g fibrer och jag är på 40-45g nästan varje dag.

Är det dåligt att äta för mycket fibrer?

• Svar på tråden Är det dåligt att äta 40g fibrer varje dag?
  • Anonym (Dryck)

Inte så länge magen tål det och det brukar gå bra så länge man dricker tillräckligt.

• Anonym (Yv)
    Anonym (Dryck) skrev 2018-04-14 21:04:43 följande:
    Inte så länge magen tål det och det brukar gå bra så länge man dricker tillräckligt.
    Okej, finns det nå riktlinjer för hur mycket man bör dricka i förhållande till fiberintaget? Det kanske jag kan googla...
  • Anonym (Dryck)
    Anonym (Yv) skrev 2018-04-14 21:11:05 följande:
    Okej, finns det nå riktlinjer för hur mycket man bör dricka i förhållande till fiberintaget? Det kanske jag kan googla...
    Nej, det går ju säga alls, men man känner det ju själv. Får man förstoppning har man druckit för lite.
  • Anonym (ace)

Fiben är jättebra för mage/tarm. Så länge du inte blir kass i kistan så tycker jag att du kan köra på.

• Anonym (tarmflora)
    Anonym (Yv) skrev 2018-04-14 21:03:52 följande:

Jag har lagt in allt jag äter på myfitnesspal ett tag nu, och jag överskrider målet med nästan det dubbla varje dag, det står att jag ska äta 25g fibrer och jag är på 40-45g nästan varje dag.

Är det dåligt att äta för mycket fibrer?

Måste dricka väldigt mycket vatten med så mycket fibrer för att undvika förstoppning. Livsmedelsverket ger riktvärdet 3g fibrer/MJ. Sådär en 25 - 35 g/dag. Låter onödigt att proppa i sig mer än man behöver. Fibrerna skall ju käkas upp också av lämpliga bakterier. Läste någonstans att för mycket fibrer kan göra så att tarmbakterierna får svårt att fästa vid tarmväggen.
  • Anonym (Fia)

Beror lite på vad källorna är, är det sk lösliga fibrer brukar det gå bra och du märker mest om du blir väldigt gasig eller förstoppad om du inte tål det, dessa fibrer är också de som faktiskt visat hälsofördelar. Är det däremot olösliga och i värsta fall från kli (värst av alla är vetekli som ingen bör äta i någon större omfattning alls) kan det ge magproblem på sikt även om du inte har det nu, framförallt vetekli som är ruskigt irriterande för tarmen. 

Sedan kan man även behöva fundera över annat som ibland kommer med på köpet med fibrerna som hämmar mineral upptag och även kan irritera som t ex lektiner från bönor etc. 

Så det beror lite på vad dessa fibrer kommer ifrån. Är det mycket från spannmål och bönor kan det finnas skäl att omvärdera kostsammansättningen. Inte heller större mänger linfrö är en bra idé. 

• Anonym (Yv)

Tack för svaren. Jag äter en helvegetarisk kost och det blir därför en hel del bönor, linser, kikärtor, havregryn och grönsaker. Jag vet inte riktigt hur jag ska undvika att få i mig fibrer när det känns som att allt jag äter innehåller fibrer.

Jag är aldrig förstoppad, snarare är avföringen lite lös, mellan 4 och 5 på bristol stool scale. 4 när jag mår bra och 5 när jag stressar eller äter skräpmat (kanske lite väl mycket information här). Gaser kan jag få ibland.

• Anonym (Fia)

Havre är mycket bättre än vete, undvik bara att det blir extra kli - hellre hela vanliga havregryn (inte några extra fiberberikade, då handlar det om en massa extra kli). 
    Linser är betydligt snällare än bönor och kikärter, se till att bönor är noggrant blötlagda (med bytt vatten och tillagade) - fibrerna från grönsaker som inte hör till baljväxterna är inga problem. 
    Sen om det är så att man äter helvegetariskt (och alltså inte heller får protein från ägg eller mjölk) och måste äta mer bönor etc. kanske man istället ska se till att undvika alltför mycket fullkorn från spannmål (ja de innehåller mer mineraler i en lista men också ämnen som hämmar upptag av det så kan lätt bli lite mycket tårta på tårta). 

Svar på tråden Är det dåligt att äta 40g fibrer varje dag?