• Anonym (Nybörjare)

Hur f*n deklarerar jag bilaga K4?

Jag ska deklarera mina satsningar på binära optioner och detta ska jag göra i bilaga K4. Jag förstår bara inte hur jag ska fylla i den! Jag försökte läsa in mig på vad omkostnadsbelopp är, men deras 2-sidiga förklaring är värdelös - jag förstår ingenting!
    Alla förklaringar är uppbyggda på att jag säljer aktier med försäljningspris och antal och grejer, men jag tycker inte att det är samma sak med optionerna. Eller är jag bara lite trög? 

Finns det någon här som förstår sig på hur man fyller i bilagan och vilka uppgifter som faktiskt måste finnas med? Jag fyllde till slut i summan jag satsat som försäljningspris och samma summa som förlust (för att allt är förlust helt enkelt) Omkostnadsbeloppet och vinsten lämnade jag blankt. Jag tänkte att jag testar och ser om Skatteverket ger mig backning, men det gick inte ens att ladda upp bilagan på min sida för inkomstdeklaration. Jag fick felmeddelandet "Filen XXX innehåller inga K4-försäljningar". Kan jag inte ens ladda upp en pdf av förifylld K4? Jag testade att göra om den i min deklaration online, med jag förstod inte alls hur jag skulle fylla i för helt plötsligt måste det ju finnas en siffra i omkostnadsbelopp-fältet. 

Jag blir tokig på det här! Snälla, hjälp mig!

• Svar på tråden Hur f*n deklarerar jag bilaga K4?
  • Anonym (F)

Kan inte binära optioner men är det skillnad mot aktier vad som är omkostnader? Vad har du köpt dem för samt courtage?

• Anonym (.)

Ingen skillnad mot aktier. Omkostnadsbelopp = inköpspris +köpcourtage + säljcourtage.

Om det blev 100% förlust är försäljningspriset 0kr.

• Anonym (Nybörjare)
    Anonym (F) skrev 2018-04-15 16:41:13 följande:

Kan inte binära optioner men är det skillnad mot aktier vad som är omkostnader? Vad har du köpt dem för samt courtage?

Alltså det är ju över 1000 olika transaktioner. Jag kan inte skriva in var och en, det är helt enkelt inte hanterbart. Courtage betalar man inte. Jag förstår bara inte vad som menas med omkostnader och hur jag skulle räkna ut det.
  • Anonym (Nybörjare)
    Anonym (.) skrev 2018-04-15 16:46:13 följande:

Ingen skillnad mot aktier. Omkostnadsbelopp = inköpspris +köpcourtage + säljcourtage.

Om det blev 100% förlust är försäljningspriset 0kr.

Tack, men det är ju helt omöjligt att skriva in inköpspris på varenda "satsning" jag gjort. Jag har satsning, vinst eller förlust. Det är bara det. Jag har ingen möjlighet att se vad inköpspriset var på varenda satsning.
  • Anonym (F)
    Anonym (Nybörjare) skrev 2018-04-15 17:04:18 följande:

Alltså det är ju över 1000 olika transaktioner. Jag kan inte skriva in var och en, det är helt enkelt inte hanterbart. Courtage betalar man inte. Jag förstår bara inte vad som menas med omkostnader och hur jag skulle räkna ut det.

Då får det bli enligt schablonmetoden.
  • Anonym (.)
    Anonym (Nybörjare) skrev 2018-04-15 17:07:02 följande:

Tack, men det är ju helt omöjligt att skriva in inköpspris på varenda "satsning" jag gjort. Jag har satsning, vinst eller förlust. Det är bara det. Jag har ingen möjlighet att se vad inköpspriset var på varenda satsning.

Schablonmetoden är kass förutom om du gjort riktigt stora vinster.

Klart du borde kunna ta reda på inköpsprisrt, även om det är jobbigt. Eller varför skulle det vara omöjligt?

För framtiden kanske du borde göra din handel i en kf eller isk så slipper du krånglig deklaration
  • Anonym (F)
    Anonym (.) skrev 2018-04-15 17:24:35 följande:

Schablonmetoden är kass förutom om du gjort riktigt stora vinster.

Klart du borde kunna ta reda på inköpsprisrt, även om det är jobbigt. Eller varför skulle det vara omöjligt?

För framtiden kanske du borde göra din handel i en kf eller isk så slipper du krånglig deklaration

Absolut är svhablonmetoden kass men kan man inte skaffa sig koll på faktiska kostnader är detta vad som återstår.
  • Iarwain
    Anonym (Nybörjare) skrev 2018-04-15 17:04:18 följande:
    Det finns inget annat sätt att göra det.
    Har du en bra mäklare producerar du K4 åt dig. Har du en billigare får du ta "smällen" själv.

Om du inte skriver in var och en så blir det schablonmetoden och, jag gissar, skyhög skatt.
  • Anonym (faktor)

Hjälper detta nåt kanske?

www.aktiespararna.se/Artikelarkiv/Repotage/2007/mars/Konsten-att-deklarera-optioner-och-terminer-

Innehavaren

En innehavare av en option (så kallad köpstart) beskattas för vinsten eller förlusten senast på slutdagen, eller tidigare om optionsavtalet upphört dessförinnan. För att bli innehavare av en option betalar du en premie.

En options-affär kan avslutas på olika sätt: antingen med kontantavräkning eller lösen eller med att optionen förfaller. 
    1. Kontantavräkning sker antingen på slutdagen vid till exempel aktieindex-optioner eller under löptiden. Innehavaren kvittar då ut optionen genom att ingå ett motstående kontrakt, det vill säga han/hon utfärdar en option med samma slutdag och avseende samma egendom. De två optionerna släcker då ut varandra, och den förs-ta optionen anses avyttrad. En option kan också förfalla på slutdagen genom att den underliggande aktien då har en kurs som gör att innehavaren väljer att inte utnyttja optionen. Vid en köpoption väljer han/hon följaktligen att inte köpa aktierna enligt optionsavtalet om personen samtidigt kan köpa dem till ett lägre pris på börsen.

Vid vinstberäkningen vid en kontant-avräkning får innehavaren dra av betald premie mot den likvid han/hon emottagit. 
    2. Vid lösen av en option utnyttjar innehavaren sin rätt att sälja eller köpa aktier. Om det gäller en rätt för innehavaren att sälja aktier får premien dras av vid vinst-beräkningen av affären. Om det i stället gäller en köpoption där innehavaren har rätt att köpa aktier kommer ingen omedelbar beskattning att ske när optionen utnyttjas. Då beskattas innehavaren i stället först när han/hon säljer aktierna. Vid vinst-beräkningen får innehavaren då även dra av den betalda optionspremien. 
    3. Om slutligen optionen förfallit outnyttjad på slutdagen får innehavaren dra av betald premie som en kapitalförlust.

Utfärdaren

Den som utfärdar en option (så kallad säljstart) erhåller en premie för den risk han/hon tar. Då gäller särskilda regler beträffande tidpunkten för beskattningen av mottagen premie. 
    ? Om optionen har mer än ett års löptid beskattas utfärdaren omedelbart för emottagen premie. Bara om affären avslutas samma år kan premien ingå i vinstberäkningen för resten av affären. 
    ? Om optionen har högst ett års löptid får beskattningen av premien skjutas upp till året efter utfärdandet ? om affären inte avslutas redan samma år som utfärdandet. Beskattning sker följaktligen inte vid utfärdandet av standardiserad kort option.

Vid kvittning av en option betalar utfärdaren en återköpspremie, som anses som en anskaffningskostnad. Skillnaden mellan återköpspremien och erhållen premie vid utfärdandet utgör kapitalvinst eller kapitalförlust.

Skulle optionen däremot förfalla värdelös anses den avyttrad för noll kronor, och utfärdaren får en kapitalvinst som motsvarar erhållen premie efter avdrag för omkostnader.

Vid lösen av en option får man skilja mellan köp- och säljoptioner. Vid lösen av en köpoption måste utfärdaren sälja sina aktier för lösenpriset till innehavaren. Försäljningen ska kapitalvinstbeskattas, och erhållen premie läggs till försäljnings-intäkten för aktierna.

Vid lösen av en säljoption måste utfärdaren köpa aktier av innehavaren till ett lösenpris högre än marknadspriset. Om de lösta aktierna säljs under samma beskattningsår som premien ska tas upp räknas premien av från anskaffningsutgiften för aktierna. Om avyttring av aktierna äger rum ett år senare beskattas erhållen premie som kapitalvinst vid lösentillfället. Aktierna beskattas som vanligt när aktierna säljs.

Banker och andra institut lämnar kontrolluppgift på erhållen premie för utfärdad option. Sådan uppgift lämnas vare sig premien ska deklareras under innevarande beskattningsår eller först senare. Se därför upp med om optionen har lång eller kort löptid. Bara för de långfristiga optionerna ska premien beskattas för det år den erhålls. Även kortfristiga optioner beskattas dock redan för år 1 om de avslutas samma år.

Kontrolluppgift lämnas också på erhållen premie vid kvittning av innehavd option. Vinstberäkningen görs genom att du minskar den erhållna premien med den premie du betalade när du köpte den innehavda optionen.

För inkomståret 2006 lämnas däremot inte någon kontrolluppgift på den premie du betalt när du kvittat ut en utfärdad option. Detta belopp ska du dra av från den erhållna premien.

Vidare lämnas kontrolluppgift vid förfall av innehavd option. Då lämnas uppgift bara om antalet optioner och vilken sort de avser. Då ska du själv leta reda på den premie du betalade när du förvärvade optionen och dra av den som en kapitalförlust.

Vid kontantavräkning av OMX-option lämnas kontrolluppgift, men bara i det fall du erhållit likvid och inte när du erlagt en kontantavräkningslikvid. Innehavaren ska i deklarationen ta upp likviden med avdrag för premien, och utfärdaren tar upp premien och drar av likviden.

• Anonym (Obi Wan Kenobi)

För att göra helt rätt måste varje försäljning (= att optionen löpte ut och du fick inget eller en vinst) deklareras på K4. En extra komplikation är att den ska in på olika ställen beroende vad den underliggande tillgången är för något:

skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/omovrigavardepapper/derivat/binaraoptioner.4.361dc8c15312eff6fd1a7af.html

Som överiga nämnt är omkostnadsbeloppet det du betalat för optionen (räkna med eventuellt courtage).
    Försäljningsbeloppet är antingen noll eller det du får tillbaka om du "vinner"" på optionen. Eventuell vinst är det du får tillbaka minus omkostnadsbeloppet.

Schablonregeln får inte användas för optioner :
    skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/omovrigavardepapper/derivat/optioner.4.233f91f71260075abe880009571.html

Försök i första hand få en färdig K4 från din mäklare.

Svar på tråden Hur f*n deklarerar jag bilaga K4?