• Äldre 15 Apr 16:18
    3384 visningar
    7 svar
    7
    3384

    Någon med erfarenhet av ett bostadsbyte?

    Jag har ett pågående ärende gällande ett triangelbyte (ansökan lämnades in 19 mars). Kruxet med detta triangelbyte är att de paret som vill ha min lgh inte såg ut som om de uppfyllde hyreskraven och sist jag frågade innan  de började handlägga ansökan hos mitt bolag så sa de att det inte såg så lovande ut. Under tiden så fixar paret en extra inkomst men som mitt bolag verkar skeptiska till enligt paret. 
    Nu fick jag reda på att den 10 april togs kreditupplysningar på alla inblandade förutom mig (vad jag vet än så länge).. vad innebär detta? Innebär detta att de godkänt inkomsterna men sen ska kolla uc för ev. betalningsanmärkningar? eller gör man en uc iaf? 

  • Svar på tråden Någon med erfarenhet av ett bostadsbyte?
  • Äldre 15 Apr 16:32
    #1

    Det tas alltid upplysning om man hyr ut en bostad. 

  • Äldre 15 Apr 17:10
    #2
    Anna60 skrev 2018-04-15 16:32:29 följande:

    Det tas alltid upplysning om man hyr ut en bostad. 


    Oavsett om lägenhetsbytet inte går igenom ?
  • Äldre 15 Apr 17:34
    #3
    Maripossssa skrev 2018-04-15 17:10:58 följande:
    Oavsett om lägenhetsbytet inte går igenom ?
    De kommer aldrig godkänna ett byte innan de tagit en UC.
  • Äldre 15 Apr 17:41
    #4
    Noname00 skrev 2018-04-15 17:34:23 följande:

    De kommer aldrig godkänna ett byte innan de tagit en UC.


    Det förstår jag men det jag undrar är i vilket skede man gör en UC? Tänker om man ser på de bifogade inkomstintygen att man uppfyller/inte uppfyller kraven, gör man ändå en UC?
  • Äldre 15 Apr 17:50
    #5
    Maripossssa skrev 2018-04-15 17:41:16 följande:
    Det förstår jag men det jag undrar är i vilket skede man gör en UC? Tänker om man ser på de bifogade inkomstintygen att man uppfyller/inte uppfyller kraven, gör man ändå en UC?
    Nej jag hade inte gjort det, men dom har väl sina rutiner gör det oavsett.
    Detta  är ett bra exempel där antal förfrågningar vid en låneansökning inte borde spela någon roll då det är just en förfrågan men ett ärende som inte resulterat i något.
  • Äldre 15 Apr 18:53
    #6
    Noname00 skrev 2018-04-15 17:50:20 följande:
    Nej jag hade inte gjort det, men dom har väl sina rutiner gör det oavsett.
    Detta  är ett bra exempel där antal förfrågningar vid en låneansökning inte borde spela någon roll då det är just en förfrågan men ett ärende som inte resulterat i något.
    ja de kanske de har.. då innebär det kanske att de gör en uc oavsett. 
  • Äldre 16 Apr 12:30
    #7
    Maripossssa skrev 2018-04-15 18:53:15 följande:
    ja de kanske de har.. då innebär det kanske att de gör en uc oavsett. 
    Självklart tar de upplysning. Vad man tjänar på papperet har inget med att göra vad gäller skulder och anmärkningar. På UC får man papper på exakt vilka skulder man har. Och hur många förfrågningar. Först då har man ett hum hur ekonomin på den potentiella hyresgästen ser ut.
Svar på tråden Någon med erfarenhet av ett bostadsbyte?