Fredde94chr skrev 2018-04-18 15:28:12 följande:
Hade det suttit någon annanstnas hade jag nog inte brytt mig, men nu är det lixom ansikte o hals... så inte speciellt kul alls :( Jag tror det är stressrelaterat, men förstår inte varför det alltid kommer när jag tex kommer hem o sätter mig ner, för det mesta är det värme som "triggar" Vad som jag tycker är konstigt är att jag också borde vara känslig isåfall när jag vaknat? Kan tex sola diretk efter jag vaknat utan att få utslag, liite lite röd hy bara men det beror nog på att jag är ljushyad... men solar jag tex efter att ha varit igång hela dagen ser jag ut som en tomat över bröst, axlar, hals, kinderna och öron...
Det är ju omöjligt att ställa en diagnos på distans, men du kanske kan föra någon slags bok över när du drabbas och vad du har gjort under dagen? Tror inte att det är urtikaria om du inte ser ett tydligt samband mellan en viss sorts stimuli och att utslagen kommer. Såvitt jag har förstått det reagerar man inte på både tryck, värme, kyla och uv-ljus, utan något av det. Om du reagerar extra starkt på solljus vissa klockslag handlar det nog mer om exponeringen än något annat. Men om du googlar på dina problem och får någon uppfattning om ifall andra har varit med om samma sak, kanske det kan kasta ljus på vad du har drabbats av.
Hur som helst, förstår att det känns jobbigt att rodna, men det verkar inte akut och är nog bara att vänta ut din vc-tid, om du inte vill försöka komma snabbare till någon privat klinik.
Jag gick aldrig till läkare och fick någon diagnos, men för mig var det så tydligt att det var just de delar av huden som hade exponerats av solljus som drabbades, även under fotsulorna (!), och när jag hittade "urtikaria" som biverkning i bipacksedeln till mitt preventivmedel + att det stämde med tiden för när problemen började, var saken så att säga biff. Det höll i sig några år även efter att jag bytt preventivmedel, men mattades av efter hand och har nu gått över.