• Anonym (Missan)

Rektoskopi - hur hemskt är det?

Har fått tid för rektoskopi. Och är så nervös. Har en känsla av att det trycker mot ändtarmen som jag skulle ha en boll därinne. Läkaren ville utesluta farliga ting sa hon och skrev upp mig för rektoskopi.

Ska ta klyx på kvällen och på morgonen.

Hur tar man det?

Flaskan är ju gigantisk

Hur går Rektoskopin till?

Gör den ont?

Hur mår man efteråt?

Vad kan jag vänta mig?

• Svar på tråden Rektoskopi - hur hemskt är det?
  • Anonym (ssk)

Inga problem! Klyxet är som en tvållösning som åker in i tarmen smidigt. 

Rektoskopin kan göra lite ont, ta gärna en Alvedon ca 1 timme innan. Undersökningen går fort.

Det kommer gå bra!

• Anonym (Missan)

Bajsar man jättemycket av klyx eller tar det allt direkt? Och efteråt? Är det risk att man behöver akut på toa igen?

• Anonym (ssk)
    Anonym (Missan) skrev 2018-04-17 05:17:38 följande:
    Bajsar man jättemycket av klyx eller tar det allt direkt? Och efteråt? Är det risk att man behöver akut på toa igen?
    Du bajsar ordentligt och det kan hålla i sig några timmar.
  • Anonym (Missan)
    Anonym (ssk) skrev 2018-04-17 07:20:25 följande:

Du bajsar ordentligt och det kan hålla i sig några timmar.

Men om man tömmer tarmen som vanligt, måste man ändå ta laxermedel?

Får ångest av tanken att behöva sticka upp en spetsig pip därbak
  • Anonym (jd)
    Anonym (Missan) skrev 2018-04-17 08:37:24 följande:
    Men om man tömmer tarmen som vanligt, måste man ändå ta laxermedel?

Får ångest av tanken att behöva sticka upp en spetsig pip därbak
    Själva klyxen tror jag inte kommer vara något problem. Ta mycket vaselin på pipen. Pipen är liten. Även om man bajsat kan det ju finnas kvar.
    Barn brukar få klyx när de är förstoppade. Det brukar funka bra. Bajset kommer vid 1 (eller 2) tillfällen. Det är inte diarre.
  • Mojjan

Har en tarmsjukdom så går på rektoskopi minst en gång om året. Ingen stor sak. Går snabbt, inom loppet av 10 minuter är du klar. Se bara till för din egen skull att du försökt fisa ur all luft och tömma tarmen ordentligt innan du går. Man brukar nämligen blåsa in lite luft på vägen upp i tarmen för att den ska expandera och det kan kännas lite obehagligt om man själv har luft på väg från andra hållet så att säga. Knäpp förklaring, men det närmaste jag kan komma

Kolonskopi däremot är ingen kul grej. Gjort det en gång själv och aldrig mer. Andra i omgivningen säger att det känns ingenting alls, medan jag hade mer ont av den undersökningen än vid tre vanliga förlossningar. Hoppas på att jag helt enkelt hade otur med personalen den dagen. Så det är högst olika det där...............

Svar på tråden Rektoskopi - hur hemskt är det?