• Threadx

    Placenta Previa lågt sittande moderkaka

    Hej!

    Tänkte skriva ett inlägg här då jag under min sambos graviditet hade svårt att hitta information som inte var rena rama skräckhistorierna från detta.

    Vi fick höra att min sambos moderkaka satt i vägen redan i vecka 8, efter detta har vi varit orolig och stressad för blödningar m.m. Vi har googlat och läst både det ena och det andra, och när jag upptäckte hur sällsynt det var med positiva berättelser över liknande fall där det gått bra så bestämde jag mig för att berätta just en sådan om det gick bra för oss.

    Och det gjorde det! Vi fick ett planerat snitt 3 veckor tidigare och nu är våran lilla kille ute här med oss, el helt perfekt liten grabb. Självklart är man rädd och nervös när man råkar ut för detta, men glöm inte att det faktiskt i vanliga fall går bra, det är lätt att grotta ner sig i alla skräckhistorier på internet och diverse forum.

    Med detta vill jag absolut inte ta något ifrån dom sol det faktiskt gått sämre för, till er vill jag skicka all kärlek och styrka jag kan, en helt obegriplig smärta och sorg såklart!

    Men som sagt, grotta inte ner er i internet, prata med varandra, vänner och familj istället.

    Kram på er!

  • Svar på tråden Placenta Previa lågt sittande moderkaka
  • InaLo

    Har precis suttit och googlad efter att fått veta att jag har placenta Previa på nätet och det är inga roliga saker man läser om. Är i vecka 26 och ska kolla igen om 2 veckor ifall den flyttat sig. Man känner sig som en tickande bomb som kan börja störtblöda när som hälst men hoppas såklart på det bästa. Skönt att läsa att det gått bra för er.

  • lussebulle25

    Jag är i v 21 och har lågt liggande moderkaka.. den sitter även mot ryggen och har läst att när dom gör det (till skillnad om den hade legat i framvägg) så brukar moderkakan inte växa med upp. Woho.. men men många veckor kvar tills det ska kollas igen (v 32-34) så mycket kan ju hända! Vill verkligen inte snittas. Som jag har hört så får man inte träffa bebisen förrens flera timmar efter att den har kommit till världen och att läktiden efteråt inte är att leka med.

    Har fött vaginalt innan och det gör jag gärna igen. Så jag hoppas verkligen moderkakan vill växa med upp.

    Någon som har snittats får gärna berätta hur allt går till!

  • Threadx
    lussebulle25 skrev 2018-04-16 21:11:41 följande:

    Jag är i v 21 och har lågt liggande moderkaka.. den sitter även mot ryggen och har läst att när dom gör det (till skillnad om den hade legat i framvägg) så brukar moderkakan inte växa med upp. Woho.. men men många veckor kvar tills det ska kollas igen (v 32-34) så mycket kan ju hända! Vill verkligen inte snittas. Som jag har hört så får man inte träffa bebisen förrens flera timmar efter att den har kommit till världen och att läktiden efteråt inte är att leka med.

    Har fött vaginalt innan och det gör jag gärna igen. Så jag hoppas verkligen moderkakan vill växa med upp.

    Någon som har snittats får gärna berätta hur allt går till!


    Fördelen om den sitter mot ryggen är att vid ett eventuellt snitt så behöver dom inte snitta igenom själva moderkakan vilket resulterar i mindre risk för komplikationer.

    Att få träffa barnet efteråt beror nog på hur själva snittet går till, vårat snitt var planerat och allt gick som det skulle, pojken fick åka säng med sambon upp på BB. Kan tänka mig att vid ett urakut snitt då man sövs är det skillnad, sen har det nog att göra med hur barnet mår när hen kommer ut såklart, om dom behöver andningshjälp osv.

    På det sjukhus där vi födde hade dom ungefär en per år där moderkakan inte flyttade på sig, så mycket kan hända.

    Självklart är man orolig och rädd, det är naturligt. Man får helt enkelt vara så rationell man kan och försöka att inte låta rädslan ta över.
  • lussebulle25
    Threadx skrev 2018-04-16 21:28:02 följande:

    Fördelen om den sitter mot ryggen är att vid ett eventuellt snitt så behöver dom inte snitta igenom själva moderkakan vilket resulterar i mindre risk för komplikationer.

    Att få träffa barnet efteråt beror nog på hur själva snittet går till, vårat snitt var planerat och allt gick som det skulle, pojken fick åka säng med sambon upp på BB. Kan tänka mig att vid ett urakut snitt då man sövs är det skillnad, sen har det nog att göra med hur barnet mår när hen kommer ut såklart, om dom behöver andningshjälp osv.

    På det sjukhus där vi födde hade dom ungefär en per år där moderkakan inte flyttade på sig, så mycket kan hända.

    Självklart är man orolig och rädd, det är naturligt. Man får helt enkelt vara så rationell man kan och försöka att inte låta rädslan ta över.


    Tack för ditt svar.

    Självklart har du rätt i att det är vid akut ks man inte får träffa barnet förrens efter några timmar pga sövningen, det tänkte jag inte på.

    Ja det är bara att tänka positivt och hoppas att allt går bra :) att oroa sig mår man bara sämre av och som du säger så växer ju moderkakan oftast med upp.
  • sommar 77

    Tack ts för ditt inlägg.

    Lugnar mig något då jag imorgon har planerat kejsarsnitt pga placenta previa.

    Just duschat med specialtvål och lagt mig.

    Sjukt nervös då jag fött mina tidigare 3 barn vaginalt.

    Snart är det dax, håll tummarna!

  • Threadx
    sommar 77 skrev 2018-04-17 00:41:16 följande:

    Tack ts för ditt inlägg.

    Lugnar mig något då jag imorgon har planerat kejsarsnitt pga placenta previa.

    Just duschat med specialtvål och lagt mig.

    Sjukt nervös då jag fött mina tidigare 3 barn vaginalt.

    Snart är det dax, håll tummarna!


    Håller tummarna för er! Kommer gå galant!
  • LFF
    lussebulle25 skrev 2018-04-16 21:11:41 följande:

    Jag är i v 21 och har lågt liggande moderkaka.. den sitter även mot ryggen och har läst att när dom gör det (till skillnad om den hade legat i framvägg) så brukar moderkakan inte växa med upp. Woho.. men men många veckor kvar tills det ska kollas igen (v 32-34) så mycket kan ju hända! Vill verkligen inte snittas. Som jag har hört så får man inte träffa bebisen förrens flera timmar efter att den har kommit till världen och att läktiden efteråt inte är att leka med.

    Har fött vaginalt innan och det gör jag gärna igen. Så jag hoppas verkligen moderkakan vill växa med upp.

    Någon som har snittats får gärna berätta hur allt går till!


    Nu snittades jag inte pga placenta previa men väl blev det snitt (efter igångsättningen från helvetet). Jag var vaken hela tiden under snittet och fick upp bebisarna på mig när de torkats av.

    Det är som sagt när mamman sövs och det är extrem fara för både mor och barn som man inte får träffa bebisen direkt. Vid "vanliga" snitt så får man träffa bebisen på en gång, precis som vid en vaginal förlossning.
Svar på tråden Placenta Previa lågt sittande moderkaka