• Elvipe

    Har jag rätt att behålla mitt gamla SIG?!

    Har ett barn född i feb 2013 och vår då föräldraledig till augusti 2014. Började att läsa upp några betyg samtidigt som jag jobbade extra och har för mig att jag då hade stöd från CSN. 2015 påbörjade jag mina universitetsstudier och läser just nu min 6:e termin och är gravid med bf i Juni.

    Har varit inställt på att jag kommer att få lägsta eller nästintill lägsta nivå på föräldrapenningen eftersom jag studerat de senaste åren och bara jobbat extra vid sidan om studierna. Läste dock om att just studier kunde skydda SIG och undrar om det kan vara så att jag får behålla den SGI jag hade under min första graviditet?

  • Svar på tråden Har jag rätt att behålla mitt gamla SIG?!
  • Ebo88

    Det borde den göra. Sen vet jag inte om man måste låna en viss summa men jag har fryst min SGI genom att ta studielån.

    Jag tog tjänsteledigt från mitt jobb Januari - 2017 och är nig tacos i v.15. Egentligen skulle jag bli klar nu i Juni men pga riskgravidtet blir jag sjukskriven fram till BF och för då fullt SGI. Eftter sjukskrivning så får jag f.penning som är lika stor som om jag hade jobbat då jag fryst min SGI. I April 2019 så blir jag klar med studierna så under de två månaderna jag har kvar tar jag återigen CSN för att frysa min SGI innan jag sen hoppar på f.ledighet igen.

    Så din SGI bör vara skyddad pga CSN

  • Iowhannah
    Ebo88 skrev 2018-04-16 21:28:04 följande:

    Det borde den göra. Sen vet jag inte om man måste låna en viss summa men jag har fryst min SGI genom att ta studielån.

    Jag tog tjänsteledigt från mitt jobb Januari - 2017 och är nig tacos i v.15. Egentligen skulle jag bli klar nu i Juni men pga riskgravidtet blir jag sjukskriven fram till BF och för då fullt SGI. Eftter sjukskrivning så får jag f.penning som är lika stor som om jag hade jobbat då jag fryst min SGI. I April 2019 så blir jag klar med studierna så under de två månaderna jag har kvar tar jag återigen CSN för att frysa min SGI innan jag sen hoppar på f.ledighet igen.

    Så din SGI bör vara skyddad pga CSN


    HAHAHA! Förlåt, men autocorrect är verkligen fantastiskt ibland! ?...och är nig tacos i v. 15.? XD
  • askyfullofstars

    Du kan skydda din SGI med förutsättningen att du hade studiemedel under tiden du studerade. Om du inte hade studiemedel är inte din SGI skyddad.

    / Handläggare på FK inom sjukpenning.

  • askyfullofstars
    Ebo88 skrev 2018-04-16 21:28:04 följande:

    Det borde den göra. Sen vet jag inte om man måste låna en viss summa men jag har fryst min SGI genom att ta studielån.

    Jag tog tjänsteledigt från mitt jobb Januari - 2017 och är nig tacos i v.15. Egentligen skulle jag bli klar nu i Juni men pga riskgravidtet blir jag sjukskriven fram till BF och för då fullt SGI. Eftter sjukskrivning så får jag f.penning som är lika stor som om jag hade jobbat då jag fryst min SGI. I April 2019 så blir jag klar med studierna så under de två månaderna jag har kvar tar jag återigen CSN för att frysa min SGI innan jag sen hoppar på f.ledighet igen.

    Så din SGI bör vara skyddad pga CSN


    Finns inget mått på hur stort stödet har varit, bara att man studerat med studiemedel hela perioden (utan avbrott).
  • Elvipe
    askyfullofstars skrev 2018-04-16 21:52:18 följande:

    Du kan skydda din SGI med förutsättningen att du hade studiemedel under tiden du studerade. Om du inte hade studiemedel är inte din SGI skyddad.

    / Handläggare på FK inom sjukpenning.


    All min tid på universitetet har jag haft studiemedel, hade det också medans jag läste in några betyg där innan men hade nog antagligen inget studiemedel 1 eller 2 sista månaderna innan universitetet började, dvs. sommarmånaderna. Hur kollar man upp sånt här? Vad som gäller så man vet vad man ska gå efter?
Svar på tråden Har jag rätt att behålla mitt gamla SIG?!