• Soldat

Högt kalcium snälla hjälp så orolig med massa ångest

Hej

För att göra min sjukdomshistoria kort så började allt i nov 17 med magkatarr samtidigt som jag hade ont höger sida mage, gjort gastroskopi som var bra, gjorde sen ul på gallan, njurar osv som var bra. Men trots alla magkatarrsymtom försvann så har jag fortfarande kvar diffusa smärtan vid höger sida av magen/revbenen. Jag har sedan några veckor tillbaka börjat bli ofantligt trött och muskelsvag. Sökte därför läkare igen förra veckan, läkaren är helt övertygad om att jag är deprimerad men jag lyckades tjata till mig ett blodprov för att utesluta något annat. Sagt och gjort så tog jag dessa igår och till min störta fasa så är kalciumvärde för högt 2,62 (övre referensgräns är 2,5) jag får panik! Alla mina symtom stämmer på detta förhöjda värde och nu är jag helt säker på att jag har cancer!! Jag kan inte jobba för min oro äter upp mig, sitter och skakar och kan knappt andas av min ångest. Jag har två små barn, jag vill inte dö!!! Försökt att gooogla om andra haft högt kalcium men verkar vara svårt att hitta, så detta känns ovanligt vilket gör att jag inte kan bli lugn! Ska ringa min läkare på hennes telefontid men jag står inte ut, mår sååååå dåligt. Finns det någon som kan lugna mig??? ????????

• Svar på tråden Högt kalcium snälla hjälp så orolig med massa ångest
  • Anonym (Inte)

Fast det finns ju flera andra (dessutom mer troliga) orsaker som kan ge förhöjt kalcium som inte alls har med cancer att göra. Dessutom är det flera viktiga symptom som inte stämmer in, iaf inte av de som du skrivit. Högt kalcium kommer dessutom ofta efter en tids cancer, så då borde du haft andra typiska cancersymtom också. Det borde synts andra avvikelser i blodprovet då också.

Men vet också att när man börjat oroa sig och är en viss typ av person, så kan man inte släppa det och det spelar ingen roll vad andra säger. Så bra det kollas upp av läkare så att du sedan kan få ro.

• Soldat

Tack snälla för svar, blev otroligt lugn av det du skrev. Jag har diagnostiseras med GAD vilket gör att sånt här är oerhört jobbigt för mig, så även om du inte är läkare så blev jag lugn av dina ord! Alla andra värden var bra och höll sig inom referensvärderna. Sänkan var låg osv. Men vet att skelettcancer är lömsk och ett då högt kalciumvärde kan indikera på denna form av cancer. Jag har ju även ont vid revbenen som strålar till rygg och känner en märklig utfyllnad därbakom. Jag håller ständigt på att trycker på revbenen för att leta knölar och på sidan av magen så vet inte heller om jag trycker så mycket att jag bli öm. Men just att mitt kalcium värde är förhöjt gör ju att misstanken finns där, och ja den enorma oron och ångesten!

• Ericac

Du är inte så långt över gränsvärdet, så du ska inte dra denna slutsats av det. Du har tidigare gjort en undersökning som visade negativt resultat så håll fast i det och gå vidare med fler undersökningar så det kan redas ut vad det är.

• Ericac

Ultraljud är för övrigt ett bra test, så det är mycket positivt att det gick bra. Har du GAD kan det också ge besvär med magen.

Svar på tråden Högt kalcium snälla hjälp så orolig med massa ångest